نفت خام آمریکا به زیر 49دلار رسید

15:10 - 02 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۶۳۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: قیمت نفت خام آمریکا در پایان معاملات دیروز (پنجشنبه) بازار نیویورک، برای نخستین بار از ماه مارس گذشته، به پایین تر از محدوده قابل تحمل برای ادامه حیات پروژه های نامتعارف، یعنی زیر ٤٩ دلار در هر بشکه رسید.
به گزارش میزان به نقل از  رویترز، در پی نگرانی ها درمورد مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی و شرایط متزلزل تقاضای این کالا، قیمت های جهانی نفت خام در پایان معاملات دیروز با کاهش روبرو شد.

قیمت نفت خام برنت نیز در پایان معاملات دیروز بازار لندن به پایین ترین سطح خود از ماه آوریل رسید.

عامل کاهش ارزش دلار که سبب تقویت قیمت نفت در بازار می شود، نیز نتوانست در مقابل فشار تداوم نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت و شرایط متزلزل تقاضای جهانی نفت تاب بیاورد.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ٢١ سنت کاهش به 48.45 دلار در هر بشکه رسید و در مقایسه با قیمت 61.43 دلاری آن در تاریخ دهم ژوئن (چهارشنبه، ٢٠ خردادماه)، ٢٠ درصد کاهش پیدا کرد که بازار را به منطقه انتظارات کاهشی قیمت وارد می کند.

به لحاظ فنی، وقتی قیمت یک کالا در مقایسه با رکورد قبلی آن دستکم 20 درصد کاهش یابد، بازار آن کالا به منطقه ای وارد می شود که در آن، انتظار بازار در مورد قیمت برای یک مدت نسبتا طولانی، کاهشی خواهد بود.

افت ارزش دلار در ساعت های اولیه معاملات دیروز بازار نفت سبب بهبود قیمت های جهانی نفت خام شد، اما ارزش این ارز پس از انتشار گزارش بهبود وضع اشتغال در آمریکا اندکی افزایش یافت.

کاهش ارزش دلار سبب می شود، نفت هایی که بر مبنای دلار قیمت گذاری می شوند برای دارندگان دیگر ارزها ارزان تر شوند.آمار بیکاری ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته به پایین ترین سطح خود از سال ١٩٧٣ میلادی رسید که این نشان دهنده ادامه بهبود وضع اشتغال در آمریکاست.

فیل فیلن یک تحلیلگر در موسسه پرایس فیوچرز گروپ مستقر در شیکاگو در این باره گفت: ارزش دلار بهبود یافت، هم اکنون تنها عاملی که می تواند بر بازار کالا تاثیر منفی داشته باشد و قیمت نفت را تحت فشار قرار دهد، نگرانی درباره روند رشد اقتصادی جهان و تاثیر آن بر تقاضای جهانی نفت خام است.

قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه سپتامبر با ٧٤ سنت افت به ٤٨ دلار و ٤٥ سنت بری هر بشکه رسید، که پایین ترین سطح از ٣١ مارس (سه شنبه، ١١ فروردین ماه) به شمار می آید.قیمت نفت خام آمریکا دیروز، قبل از به پایان رسیدن معاملات تا 48.21 دلار در هر بشکه نیز کاهش یافته بود.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال نیز با ٨٦ سنت کاهش به 55.27 دلار در هر بشکه رسید، که پایین ترین سطح از دوم آوریل (١٣ فروردین ماه) به شمار می آید. قیمت این شاخص نیز قبل از پایان معاملات دیروز تا 55.10 دلار در هر بشکه کاهش یافته بود.

اختلاف قیمت ٢ شاخص برنت و وست تگزاس اینترمدیت در پایان معاملات دیروز به 7.19 دلار در هر بشکه رسید.

انتظار می رود مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت خام، قیمت های این ماده را تحت فشار قرار دهد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که ذخیره سازی های نفت خام آمریکا در هفته گذشته با دو میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه رشد همراه بوده است، در حالی که پیش بینی شده بود این رقم دو میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه باشد.

انتظار می رود نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی، با لغو تحریم های ایران و رشد تولید و عرضه نفت خام این کشور افزایش یابد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *