نمایشگاهی از خطوط فراموش شده ایرانی در قشم برپا شد

11:16 - 02 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۵۴۸
خبرگزاری میزان: نمایشگاه تابلوهای نفیس قرآنی و دوره‌های آموزشی کتابت قرآنی به خط نسخ و ثلث هفته گذشته در محل نمایشگاه­‌های دائمی قشم افتتاح شد.
 به گزارش گروه فرهنگی ، در این نمایشگاه بیش 114 تابلوهای نفیس قرآنی از «ابوالفضل خزاعی» هنرمند برجسته خوشنویسی در گالری کتابشهر ششمین جشنواره و نمایشگاه قرآنی قشم به نمایش در ­آمد.
 
ابوالفضل خراعی، که این روزها به کتابت قرآن به خط نسخ و ثلث ایرانی اشتغال دارد،  در برنامه‌های جنبی این نمایشگاه دوره‌های آموزشی روزانه برگزار می­‌کند و کتابت قرآن به خط ثلث و نسخ را به هنرجویان جوان آموزش می­‌دهد.
 
این هنرمند خوشنویسی با اشاره به استقبال خوب هنرجویان و پشتکار و ذوق فراوان آنان برای یادگیری خطوط فراموش شده ایرانی برای کتابت قرآن، گفت: در این دوره‌ها شیوه‌های کتاب قرآن را بر اساس شیوه‌های استاد میرزا احمد نیریزی، کاتب بزرگ قرآن کریم به خط ایرانی آموزش می‌دهم.
 
به گفته وی، بعد از آخرین کتابت­‌های قرآن به خط نسخ و ثلث در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول، تا دهه اخیر از این خط کمتر برای تولید تابلوآفرینی قرآنی استفاده شده بود، و اغلب هنرمندان خوشنویسی و کاتبان قرآن از خطوط نستعلیق استمداد گرفته بودند، لذا آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، گامی است برای احیای کتابت آثار قرآنی با این خط شریف و کهن ایرانی اسلامی.
 
با تأکید بر لزوم احیای خطوط ایرانی در کتابت قرآن و آثار خوشنویسی، اذعان کرد:  اکثر قرآن­‌های موجود در اماکن مذهبی و کتابخانه­‌های شخصی منازل، به خط عثمان طاها است و این خطری است که باید جدی گرفت، چرا که شیرینی خط نسخ ایرانی با کمتر دیده شدن از بین می­‌رود.
 
وی همچنین با اشاره به اهمیت تابلوهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه، گفت: خطوط به کار رفته در تابلوهای این نمایشگاه، خطوط فراموش شده ایرانی مثل نسخ و ثلث هستند که تاکنون به ندرت در کتابت قرآن و تابلوهای قرآنی از آنها استفاده شده است و این برای اولین بار است که یکجا به نمایش درآمده است.
 
خراعی افزود: در خط نسخ قلم نگارش از پایین­‌ترین دانگ جلی (به اندازه قلم خفیف کمتر از یک میلیمتر) تا اقلام جدید و نزدیک به 1 و  50/1 سانتیمتر است.
 
عرضه قرآن­‌های چاپی مختلف، ادعیه و تابلوهای نفیس قرآنی در کتابشهر قرآنی نیز از دیگر برنامه­‌های جنبی این نمایشگاه است.
 
بر اساس این گزارش خزاعی متولد 1362 در شهر قم است، او از هنرمندان برجسته خط نسخ و کاتب قرآن است که خوشنویسی را در محضر استادانی چون حسین امیرخانی، بنی رضی و حسین نجفی به صورت حرفه ای آموخت و در سال 1392 موفق شد نشان درجه یک هنری را دریافت کند.
 
این نمایشگاه تا 2 مرداد ماه هر روز از ساعت 18 تا یک نیمه شب در گالری کتابشهر ششمین جشنواره و نمایشگاه قرآنی قشم به نشانی میدان گلها، بلوار 22 بهمن، خیابان استاندارد، محل دائمی نمایشگاه­های دائمی قشم پذیرای علاقمندان به هنر خوشنویسی و نقاشیخط در حوزه قرآنی است.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *