رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تبعیت قاضی از هوای نفس انحراف از مسیر الهی است

13:06 - 01 مرداد 1394
کد خبر: ۶۱۵۰۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان : رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه محور قضاوت را احقاق حق و اجرای عدالت دانست و گفت : چنانچه قاضی از مسیر حق خارج شود به هوای نفس که انحراف از مسیر الهی و سقوط را در پی دارد گرفتار خواهد شد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از دادگستری استان کرمانشاه،  محمد رضا عدالت خواه در آیین تودیع و معارفه روسا و دادستان های پیشین و جدید شهرستان پاوه با اشاره به جایگاه حساس قضاوت که خداوند بارها در قرآن کریم به آن اشاره کرده است گفت: محور قضاوت احقاق حق و اجرای عدالت است و چنانچه قاضی از مسیر حق خارج شود به هوای نفس که انحراف از مسیر الهی و سقوط را در پی دارد گرفتار می شود.

وی افزود: بنابراین آنچه معیار عمل قضاوت قرار گیرد حق و عدالت است و برای این منظور آشنایی با قرآن و معنویات راه رستگاری است چرا که شیطان همواره با اغواگری مترصد ایجاد انحراف است.

رئیس کل دادگستری با برشمردن اولولیت های دستگاه قضائی به مهمترین اولویت ها از نگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت :پیشگیری از وقوع جرم در تمام ابعاد آن ،ازجمله در بعد تقنینی و اجرایی و هم قضائی بسیار مهم است ،در بعد قضائی ، اجرای سریع و به موقع حکم یکی از مهمترین عوامل پیشگیری است و کوتاهی از آن موجب بروز برخی قانون شکنی ها می شود .

این مقام قضایی در بخش دیگری گفت: به عنوان مثال مسامحه و کوتاهی برخی از مسئولان موجب بروز معضلی به نام ساخت و سازهای غیر مجاز شده است که قابل چشم پوشی نیست و نتیجه آن وزر و وبالی است که به دوش دستگاه قضا افتاده است که بخشی از انرژی خود را صرف مبارزه با این تسامح خیانت آمیز به اموال و منابع عمومی می کند.

عالی ترین مقام قضائی استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث مهریه که عده ای از سر ناگاهی آن را سبب تحکیم بنیان خانواده می دانند خاطر نشان کرد:  اگر دستگاه قضائی به منظور تحکیم بنیان خانواده راه مهریه را بسته و به سازمان ثبت واگذار کرده است به دلیل تفاوت فلسفی ایست که مراجعه یک خانم به دادگستری را به نوعی اعلام جنگ و بنا نهادن مخاصمه میداند و قصد داشته این تفکر را  از این وضعیت دورسازد و اکنون با مراجعه  به سازمان ثبت  این بار تهاجمی برداشته شده است.

وی افزود: متاسفانه اظهار نظرهای غیر علمی و غیر کارشناسی برخی مسئولین و حقوقدانان در این زمینه که حاکی از ضعف تشخیص ایشان است موجب تأسف شده است. که البته نهادهای فرهنگی هم باید قویا روی موضوع ازدواج و تحکیم خانواده کار کنند.

عدالت خواه سخنان خود را با توصیه به رئیس و دادستان جدید شهرستان پاوه به پایان برد و افزود: سعی کنید همواره در دسترس مردم باشید و از نزدیک و بی واسطه روز و یا روزهایی از هفته را به ملاقات و رسیدگی به مشکلات مردم قرار دهید، با رفتار کریمانه و محترمانه با آنها برخورد کنید و بدانیم خداوند در خلوت و جلوت ناظر ماست و سعی کنیم تقوای ظاهری را در باطن هم داشته باشیم و به روزی فکر کنیم که شاهد و قاضی خود یکی است و همه در پیشگاه او حاضر خواهیم شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *