رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

٥ مخزن زیرزمینی جدید برای ذخیره سازی گاز واگذار می شود

12:11 - 31 تير 1394
کد خبر: ۶۱۳۳۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکت ملی گاز ایران با هدف توسعه و افزایش ظرفیت ذخیره سازی گاز کشور، شناسایی و به کارگیری مخازن جدید را در دستور کار قرار داده است و به همین منظور قرار است ٥ مخزن زیرزمینی جدید برای ذخیره سازی گاز واگذار شود.
به گزارش ، عبدالحسین ثمری با بیان این که هم اکنون پروژه نصرآباد کاشان و یورتشای ورامین در حال مطالعه است، اظهار کرد: به صورت کلی ذخیره سازی در میدانهای هیدروکربوری ریسک کمتر و شرایط مطلوبتری دارد.

ثمری افزود: مخزن قزل تپه (در حوالی گرگان) به عنوان پروژه مهم دیگری است که در دستور کار داریم و باید حفاری نخستین چاه را انجام داده تا شرایط مخزن از نظر ذخیره سازی برای ما روشن تر شود.

وی یادآور شد: مخزن قزل تپه از جمله پروژه هایی است که پیشتر تعریف شده بود و اخیرا کلید خورده است.

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران افزود: این پروژه به لحاظ شرایط عمق و فشار بالای مخزن، شرایط خاص و ویژه ای دارد به همین دلیل نیز ما علاقمند بودیم که با شرکت نفت خزر که سوابق این مخزن را در اختیار داشته و اطلاعات فنی و تخصصی خوبی در آن مجموعه وجود دارد همکاری داشته باشیم.

ثمری ادامه داد: از همین رو وارد این پروژه شده ایم و اقدام هایی که برای حفاری انجام شده بود نیز مورد بازنگری قرار دادیم.

تحویل ٥ مخزن ذخیره جدید به شرکت ملی گاز ایران
معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران با بیان این که پنج میدان دیگر نیز قرار است بزودی از سوی وزارت نفت برای اجرای طرحهای ذخیره سازی به این شرکت تحویل شود، اعلام کرد: این میدانها پس از انجام فعالیتهای مطالعاتی به میدان ذخیره سازی تبدیل می شوند.

وی یادآور شد: این میدان ها بیشتر در غرب کشور بوده و قرار است از سوی شرکت ملی نفت ایران در اختیار شرکت ملی گاز ایران قرار گیرد.

ذخیره سازی بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز در ٣ ماه امسال
ثمری در ادامه به حجم ذخیره سازی گاز در مخازن سراجه و شوریجه اشاره کرد و گفت: در سه ماه امسال، ٥٤٣ میلیون مترمکعب گاز به مخزن ذخیره سازی شوریجه و ٤٧٧ میلیون مترمکعب به مخزن سراجه تزریق شده است.

وی ادامه داد: این مقدار تزریق تمام توان ما نیست و ترجیح می دهیم در مخزن سراجه از تجربیات خود که در پالایشگاهها داشتیم برای افزایش ظرفیت به جای اضافه کردن یک ردیف جدید استفاده کرده و به سمت افزایش ظرفیت واحدهای موجود گام برداریم.

به گفته وی، توان برداشت و تزریق گاز در مخازن ذخیره سازی هم اکنون بیشتر از مقداری است که انجام می شود که این موضوع به هماهنگ نبودن توسعه بخش بالادستی با واحدهای ذخیره سازی است.

ثمری تصریح کرد: به عبارتی اگر تعداد چاه ها در بالادست افزایش پیدا کند ما می توانیم ظرفیت ذخیره سازی را به بالای ٢٠ میلیون مترمکعب در روز برسانیم.

ظرفیت ذخیره سازی به روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب افزایش می یابد
وی ادامه داد: ظرفیت ذخیره سازی شرکت ملی گاز ایران در سال گذشته حدود ١٥ میلیون مترمکعب در روز بوده و این مقدار قابلیت افزایش به بالاتر از ٢٠ میلیون مترمکعب در روز با امکانات موجود را دارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *