تفکیک بخش مشاوره طلاق‌های توافقی از دفاتر حمایت زنان و کودکان

13:39 - 31 تير 1394
کد خبر: ۶۱۲۹۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: قوام از تفکیک بخش مشاوره طلاق‌های توافقی از دفاتر حمایت زنان و کودکان و واگذاری آن‌ها به مراکز مشاوره خبر داد و گفت: تلاش‌های دفاتر حمایت از زنان و کودکان در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمانشاه باعث افزایش آمار صلح و سازش و کاهش 40 درصدی طلاق‌ها شده است.
«پرنیان قوام» با بیان این مطلب به خبرنگار حقوقی و قضایی میزان گفت: دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در دادگستری‌های سراسر کشور با بخشنامه ریاست وقت قوه قضائیه در مهرماه سال 83 در 30 مرکز استان و با 60 نمایندگی در شهرستان‌ها آغاز به کار کرد.

وی افزود: این دفاتر خدمات مطلوبی در سطح دادگاه‌های خانواده، اطفال، سرپرستی‌، اصلاح و تربیت و بندهای نسوان به مراجعان دستگاه قضایی به ویژه اقشار آسیب پذیر می‌دهند و همکاری‌های نزدیکی با مسئولان قضایی داشته و برای احقاق حقوق اقشار آسیب دیده و مددجویان تلاش می‌کنند.

قوام با اشاره به ارائه گزارشات مربوط به این دفاتر توسط بخش بین الملل قوه قضائیه در مراجع بین المللی،گفت: عملکرد این دفاتر بازتاب مثبتی داشته و عملکرد آنها همواره مورد بررسی و ارزیابی کیفی و کمی قرار گرفته است.

رییس اداره مشاوره و مددکاری معاونت فرهنگی قوه قضائیه در ادامه افزود: مدیران این دفاتر هر ساله از کانون‌های اصلاح و تربیت و بند نسوان بازدید کرده و به مشکلات زندانیان زن که معمولا از طرف خانواده‌های خود طرد شده و پشتیبانی ندارند، رسیدگی می‌کنند؛ همچنین در این دفتر برای به جریان انداختن پرونده‌های بلاتکلیف تلاش می‌شود.

دفاتر حمایت از زنان و کودکان، بازوی اجرایی دادگستری‌ها

قوام با اشاره به فعالیت‌های مثبت این دفاتر افزود: این دفاتر در واقع بازوی اجرایی دادگستری‌ها برای کمک رساندن به آسیب دیده‌ها و بزهکارانی هستند که ناخواسته به جرم و جنایت کشیده شدند و برای جلوگیری از جرم و جنایت و حفظ خانواده ها تلاش زیادی می‌کنند. این تلاش‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمانشاه باعث افزایش آمار صلح و سازش و کاهش 40 درصدی طلاق‌ها شده است. 

وی با تاکید بر اینکه این دفاتر بر اساس موقعیت جغرافیایی آن‌ها مشکلات متفاوتی دارند،گفت: برای مثال در منطقه سیستان و بلوچستان، فرزندان بدون شناسنامه و یا ازدواج با اتباع بیگانه و ازدواج‌های ثبت نشده از جمله مشکلات مهم محسوب می‌شود.

این مقام قضایی در ادامه درباره فعالیت‌های دفتر حمایت گفت: وظایف این دفاتر در  6 بخش دسته بندی می‌شود که بخش اول آن بررسی مشکلات زوجین مانند سوءرفتار، ازدواج مجدد، اثبات زوجیت، ثبت واقعه ازدواج و صلح و سازش است و در بخش دوم هم پیگیری مطالبات مالی مانند پیگیری مهریه،نفقه زوجه و فرزند ،جهیزیه اجرت المثل و امثال آن انجام می‌گیرد.

قوام پیگیری امور کیفری مانند کودک آزاری و تجاوز به عنف را بخش سوم این فعالیت‌ها دانست و افزود: علاوه بر این در بخش چهارم پیگیری امور اطفال مانند حضانت، حکم رشد و معرفی به آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل و در بخش پنجم معرفی به مراکز قضایی و حمایتی مانند کمیته امداد، دادستانی، بهزیستی و پزشکی قانونی  و در بخش ششم نیز بازدیدهای مرتب دوره‌ای از کانون های اصلاح و تربیت و بندهای نسوان و اطفال در دستورکار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه این مراکز تنها متعلق به زنان و کودکان نیست، گفت: هرچند فعالیت اصلی این دفاتر مربوط به زنان و کودکان آسیب دیده است؛ اما در صورتیکه یک آقا به منظور استحکام خانواده و دریافت مشاوره  به این مراکز مراجعه کند، مورد حمایت  قرار می‌گیرد.

قوام در پایان تاکید کرد: با آغاز به کار دفاتر مشاوره در داگستری‌ها برای طلاق‌های توافقی، برخی گمان می‌کنند که کار دفاتر حمایت لغو می‌شود در صورتیکه تنها پرونده‌های طلاق توافقی به مراکز مشاوره منتقل شده و باقی فعالیت‌های دفاتر حمایت با کیفیت سابق ارائه می‌شود. 





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *