رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مصمم به افزایش دو برابری صادرات نفت هستیم/مجوزی برای افزایش ۶ درصدی قیمت کالاهای اساسی نداده‌ایم

15:10 - 30 تير 1394
کد خبر: ۶۱۱۶۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: سخنگوی دولت گفت: دولت مصمم است میزان صادرات نفت و میعانات نفتی را به دو برابر افزایش دهد.
مصمم به افزایش دو برابری صادرات نفت هستیم/مجوزی برای افزایش ۶ درصدی قیمت کالاهای اساسی نداده‌ایمبه گزارش ، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه) در ابتدای نشست خبری هفتگی خود،از سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به استان کردستان خبر داد.


سخنگوی دولت در ادامه از آخرین مصوبه هیات وزیران برای اختصاص 1100 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: به منظور اجرای 88 طرح احیای دریاچه ارومیه، یک هزار و 900 میلیارد تومان درخواست شده است که 800 میلیارد تومان از محل ردیف های بودجه سال 94 تامین شده و 2 میلیارد دلار هم از اعتبارات خاص صندوق توسعه ملی تامین شده است.

نوبخت در ادامه به سوالات متعدد خبرنگاران درباره منابع ارزی ایران که قرار است پس از رفع تحریم آزاد شود، گفت: ما می‌توانیم این منابع را به چند دسته تقسیم کنیم؛ اول منابعی که مربوط به بانک مرکزی است که خود این منابع دو بخش است. یک بخش در ذخایر ارزی بانک مرکزی است و در واقع ارزی که در اختیار بانک مرکزی است جزء ذخایر آن است که پولش به ازای هر دلار دو هزار و 850 تومان وارد خزانه شده است.

وی افزود: اما بخشی از منابع وجود دارند که تبدیل به ریال نشده است، به این علت که این پول ها و منابع ارزی مربوط به بانک مرکزی قابلیت ورود به داخل را نداشته است.

سخنگوی دولت رقم این بخش از منابع را 23 میلیارد دلار برشمرد که باید به ریال تبدیل شود و ادامه داد: بخش دیگری از این منابع مربوط به بانک مرکزی نیست و برای دولت است که دولت هنوز آن را وصول نکرده تا به حساب بانک مرکزی واریز شود.

نوبخت اضافه کرد: حداقل 6 تا 7 میلیارد دلار از این بخش نفت فروختیم اما دلارش به حساب بانک مرکزی نیامده تا بانک مرکزی آن را به ریال تبدیل کند. این پول برای دولت است که ما به جهت محدودیت هایی که در نقل و انتقالات و حتی تحریم های نفتی داشتیم امکان دستیابی به این مقادیر برای ما به وجود نیامده است.

وی توضیح داد: بخش دیگری از این منابع متعلق به بانک مرکزی نیست و به دولت هم تعلق ندارد بلکه به صندوق توسعه ملی تعلق دارد که منابع آن زیر نظر هیات امنا، برای اجرای طرح هایی که قرار است توسط بخش خصوصی انجام شود به صورت وام داده می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یادآور شد: ضمن این که بانک ها و شرکت های دولتی نیز منابع ارزی در خارج از کشور دارند که به خاطر تحریم نمی‌توانستند وارد کشور کنند و همه این‌ها منابعی است که ما می توانیم متناسب با آزاد شدنشان روی آن ها حساب کنیم.

نوبخت با بیان این که حدود 12 میلیارد دلار بعد ازتوافق ژنو به صورت اقساط ماهانه وارد اقتصاد ما شد، افزود: بخشی هم به صورت طلا وارد کشور شد و بخشی هم از مکانیزم دور زدن تحریم ها به دست آمد.

وی با تاکید بر این که اساسا تحریم هایی که علیه ما وضع شده بود را قبول نداشتیم تا اجرا کنیم، افزود: به همین دلیل کارمان را تا جایی که می توانستیم، انجام دادیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه منابع آزاد شده ایران صرف افزایش اشتغال و تولید می شود گفت: مصمم هستیم میزان صادارت نفت و میعانات نفتی را به دو برابر افزایش دهیم.

نوبخت در خصوص نحوه هزینه کرد منابع آزاد شده ای که به علت تحریم طی سالهای اخیر بلوکه شده بود، گفت:سازمان برنامه و بودجه مصمم است از منابع آزاد شده و سرمایه گذاری خارجی برای افزایش تولید و اشتغال استفاده کند‎

وی ادامه داد: این منابع نباید به سمت اعتبارات هزینه ای و جاری سوق داده شود بلکه باید منجر به افزایش تولید ناخالص ملی به ویژه اشتغال شود.‎

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در عین حال اطمینان داد که به سمت واردات نخواهیم رفت مگر آن چه برای تولید داخلی مورد نیاز باشد.‎

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مصمم هستیم میزان صادرات نفت و میعانات نفتی را به دو برابر افزایش دهیم گفت:برای رضایت مردم واردات را افزایش نمی‌دهیم، ما تورم را از طریق افزایش عرضه تولیدات داخلی کنترل می کنیم.‎

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره درشتگویی های برخی طرف های مذاکره کننده گفت: به جای افتادن در بگومگوهایی که دلایل آن مشخص است، با هیات های اقتصادی خارجی مذاکره می کنیم و وقتمان را صرف این کار می کنیم. اما هروقت لازم باشد پاسخ این درشتگویی ها را هم خواهیم داد.‎

وی اضافه کرد:دولت آمریکا باید پاسخ رقبای سیاسی خود را بدهد که بعد از این مذاکرات ایران به حق کامل چرخه سوخت و لغو تحریم ها رسیده است.‎

سخنگوی دولت ادامه داد: دوستان منطقه ای ما از این توافق خوشحالند و بدخواهان ملت بزرگ ایران ماتم گرفته اند و در راس آن ها رژیم صهیونیستی است.‎

سخنگوی دولت در ادامه با تاکید بر این که علت اقبال کشورهای دیگر به سمت سرمایه گذاری در ایران برای این است که آن ها ازمزیت های نسبی این اقدام باخبرند، در بیان علت سفر هیات آلمانی به ایران به کشورمان اظهار کرد: اگر این طور بود که سفر هیات آلمانی به ایران برای فروش کالاهایشان بود وزیر نفت آن ها را دعوت نمی کرد.

نوبخت ادامه داد: توسعه پتروشیمی ، میادین نفتی و مسائل مربوط به این حوزه مورد توجه است و البته من قبل از این نیز آمدن یک هیات اروپایی در ماه جولای را گزارش داده بودم و این را هم می گویم که در آینده نزدیک باز هم هیات های مختلف به ایران می آیند البته نه برای این که کالاهایشان را وارد ایران کنند. ما اگر هم به دنبال واردات باشیم واردات مواد اولیه ای را که باید در داخل کشور تبدیل به ارزش افزوده شود را مورد توجه قرار می دهیم.

وی درباره برنامه جامع اقدام مشترک نیز اظهار کرد:: هم اکنون معقول نیست که نگاه بدبینانه ای داشته باشیم اگر چه همواره احتیاط های خود را داریم ولی فعلا با اصل و فرع این که این تحریم ها در حال کنار رفتن است، برنامه هایمان را دنبال می کنیم و اخلاق اسلامی هم ایجاب می کند که ما به تعهداتمان پایبند باشیم و قصد زیر پا گذاشتن این توافق را نداریم.

سخنگوی دولت درباره وعده های محقق شده و داده شده رییس جمهوری قالب هم گفت: درست است که آقای رییس جمهوری با این اقدام به یکی از وعده هایش عمل کرده است. ایشان وعده های دیگری هم داده اند و شما تردید نکنید که ایشان به عنوان یک انسان اخلاق مدار به وعده های خود پایبند هستند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا وجود پیشنهادی مبنی بر تغییر محدودیت از 10 سال تا 15 سال درست است ؟ گفت: من از این موضوع بی خبرم. قطعنامه شورای امنیت تصویب شده و جایی برای این حرف ها باقی نمی ماند.

وی درباره تاثیر توافق هسته ای بر معیشت مردم نیز اظهار کرد: مردم ما با آگاهی که دارند، قطعا انتظارندارند که به صرف امضای توافق نامه در اقتصاد بلافاصله تغییر مشاهده کنند، اگر چه این انتظارشان نابجا نیست، ولی به هر حال ما به دنبال این هستیم که رضایت مردم را معقولانه نه از راه های پوپولیستی و کوتاه مدت برآورده کنیم.

خبرنگاری در مورد نگاه نمایندگان مجلس به برخی از بندهای توافق نامه سوال کرد که نوبخت در پاسخ گفت: ممکن است درخصوص بندهای مختلف این توافق نامه نمایندگان محترم و یا هر شخص دیگری نکته ای داشته باشد . آنچه مورد توجه است این است که این برنامه در قالب بده و بستان های مذاکراتی صورت گرفته که باید ببینیم به طور کلی به نفع ما بوده است یا خیر.

وی با بیان این که ما معتقدیم در داخل کشورباید یک مسیر قانونی دراین راستا طی شود، افزود: جناب آقای ظریف و صالحی گزارش های خود را به مجلس ارایه کردند و شورای عالی امنیت ملی نیز وظایف قانونی خود را انجام می دهد. در واقع مداقه در فرایند قانونی روی این مذاکرات انجام می شود.

موضوع مدیریت بحران با توجه به سیل رخ داده در کشور از دیگر سوالات خبرنگاران بود که سخنگوی دولت دراین باره اظهار کرد: من از این که این رخداد باعث شد جان تعدادی از هموطنانمان گرفته شود و به اموالشان خسارت وارد شود اعلام تاسف می کنم . ما از دیروز جلسه دولت نداشتیم ولی تردید ندارم که گزارش این موضوع در اولین جلسه هیات دولت از سوی سازمان مدیریت بحران ارایه خواهد شد .

وی افزود : حتی پیشنهاد می کنم برای این که قصوری انجام نشود هیاتی مامور شود تا این موضوع را بررسی کند اگرچه انتظار ما پیش بینی و تمهید مقدمات برای همه این رخدادهاست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به این سوال که با توجه به توافق انجام شده وضعیت کارگران به چه شکل خواهد شد؟ گفت: با توجه به سرمایه گذاری هایی که انجام خواهد شد واحدهای تولیدی راه می افتند و از این طریق کارگران می توانند حقوق خود را استیفا کنند.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص استخدام در قوه قضاییه گفت: منابع مالی این موضوع دیده شده تا آنچه که مربوط به سال 94 است مطابق با توافقی که صورت گرفته، انجام شود و این مشکل برای قوه قضاییه حل شده است.

خبرنگاری پرسید آیا درست است که دولت مجوز افزایش 6 درصدی قیمت کالاهای اساسی را داده است که سخنگوی دولت دراین باره اظهار کرد: دولت چنین مجوزی را صادر نکرده است.

نوبخت همچنین به تشریح برنامه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال حاضر پرداخت و اظهار کرد: تدوین بودجه سال 1395، تدوین برنامه ششم، برنامه ریزی برای تخصیص بهینه منابع با توجه به محدودیت های مالی که همچنان با آن مواجه هستیم و آماده سازی دو قانون «مدیریت خدمات کشوری: و «برنامه و بودجه» چهار کار مهم این سازمان در زمان حاضر است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *