اسفنانی: زندان رکن اصلی مجازات‌ها نباشد

10:41 - 29 تير 1394
کد خبر: ۶۰۸۰۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس گفت: یکی از راه‌هایی که برای کاهش حبس‌های غیر ضروری و رفع مشکل زندان‌ها باید در نظر گرفت اصلاح قوانین به سمتی است که زندان رکن اصلی در مجازات‌ها نباشد.
حبس نباید رکن اصلی مجازات‌ها باشد/ ضرورت خروج قوانین از حبس‌محوری
«محمدعلی اسفنانی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی و قضایی ، با اشاره به سخنان رئیس دستگاه قضا به منظور کمک به رفع مشکل زندان‌ها و کاهش حبس‌های غیر ضروری گفت: قوه قضائیه با وجود کمبود نیرو اقدامات ارزشمندی در خصوص رسیدگی به پرونده‌های کلان داشته این در حالی است که گاهی به دلیل مشکلات زندان‌ها چهره خدوم این قوه به درستی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که برای کاهش حبس‌های غیر ضروری باید در نظر گرفت اصلاح قوانین است؛ چرا که این امر دست قاضی را برای اعمال مجازات‌های جایگزین حبس باز می‌گذارد.
 
اسفنانی ادامه داد: به منظور خروج از حبس‌محوری قانون مجازات‌های اسلامی در مباحث مربوط به حدود، دیات و قصاص مورد اصلاح واقع شد؛ اما متاسفانه در این قانون هنوز به بحث تعزیرات پرداخته نشده، البته لایحه اصلاح قانون مجازات‌های اسلامی در این بخش این معضل را برطرف می‌کند که امیدواریم سریعتر به نتیجه برسد، البته در همین زمینه طرحی تحت عنوان قضازدایی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال پیگیری است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه مجازات‌هایی که در قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات لحاظ شده یا حبس با شلاق و یا حبس با جزای نقدی است و این در حالی است که حبس نباید رکن اصلی مجازات باشد.

انتهای پیام/
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *