بررسی ابعاد حقوقی فعالیت‌های حزب‌الله لبنان در یک کتاب

12:38 - 28 تير 1394
کد خبر: ۶۰۷۱۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: کتاب «پندار شناسی اقدامات حزب‌الله لبنان از منظر حقوق بین‌الملل» به قلم خیرالله پروین و عباس باقری چوبه از سوی انتشارات خرسندی راهی بازار کتاب شد.

به گزارش ، کتاب «پندار شناسی اقدامات حزب‌الله لبنان از منظر حقوق بین‌الملل» تالیف خیرالله پروین و عباس باقری چوبه از سوی انتشارات خرسندی راهی بازار کتاب شد.

کتاب حاضر با توجه به واقعیات و پرهیز از بحث‌های انتزاعی و صرف حقوقی در حقوق بین‌الملل، در ابتدا سعی داشته است که یک مفهوم از مجموعه مفاهیم حقوق بین‌الملل که مناسب هدف نهایی این نوشتار است را تبیین نماید.

در این کتاب سعی شده به تلاش جامعه بین‌المللی برای ارائه یک تعریف جامع از تروریسم پرداخته شود و در آن تعاریف موجود از تروریسم در حقوق بین‌الملل مورد بررسی قرار می‌گیرند تا با کشف معیارهای مشترک موجود در این تعاریف تا حد امکان به تعریفی جامع و مشترک دست پیدا شود.

در کتاب «پندار شناسی اقدامات حزب‌الله لبنان از منظر حقوق بین‌الملل» به تعریف نهضت‌های آزادی‌بخش ملی و مشروعیت اقدامات آنها در حقوق بین‌الملل پرداخته می‌شود تا با مقایسه آن با اقدامات تروریستی بتوانیم آنها را از هم متمایز کنیم.

نگاهی کوتاه به تاریخچه حزب‌الله، علت‌های شکل‌گیری آن، توضیح شکل‌گیری، فعالیت و دستاوردها و ارائه دلایل استمرار وجود حزب‌الله لبنان از جمله مباحثی است که در این کتاب مورد اشاره قرار گرفته تا به ماهیت این سازمان بیشتر پی ببریم.

تمامی اقدامات مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان، اعم از اقدامات سیاسی،‌ نظامی و اجتماعی و فرهنگی این جنبش اسلامی که ممکن است به نحوی از انحاء با هنجارهای حقوق بین‌الملل ناسازگار بنماید، مورد شرح و واکاوی قرار گرفته‌اند تا درنهایت بتوان نتیجه حقوقی درخوری از سنجش عملکرد حزب‌الله ارائه نمود. هدف نهایی کتاب، سنجش اقدامات حزب‌الله لبنان از منظر حقوقی بودن و یا نبودن آن است.

جنگ 33 روزه، مظهر اعلای مقاومت حزب‌الله در مقابل زیاده‌خواهی‌های رژیم غاصب صهیونیستی به پشتوانه آمریکا و سایر دولت‌های استعماری بود. به همین جهت، یک فصل به طور اختصاصی به این جنگ و انطباق عملکرد طرفین آن با موازین حقوق بین‌الملل پرداخته است.

از آنجایی که علت به وجود آمدن مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان و ادامه فعالیت‌هایش، رفتارهای تجاوزکارانه و اشغال لبنان توسط اسرائیل بوده است برای اثبات فرضیه مشروع بودن اقدامات حزب‌الله در قالب «حق دفاع مشروع» و «حق تعیین سرنوشت» موجود در منابع حقوق بین‌الملل، می‌بایست به بررسی شکل‌گیری رژیم اسرائیل و مشروعیت اقداماتش پرداخت که فصل پنجم کتاب به اختصار به آن می‌پردازد.

کتاب «پندار شناسی اقدامات حزب‌الله لبنان از منظر حقوق بین‌الملل» تالیف خیرالله پروین دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عباس باقری چوبه کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل از سوی انتشارات خرسندی در 308 صفحه و با قیمت 16 هزار تومان منتشر شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *