مذاکرات هسته‎ای آزمونی برای طرف آمریکایی است/ایران یک فرصت بزرگ برای سرمایه‌گذاری است

14:53 - 25 تير 1394
کد خبر: ۶۰۴۷۲
خبرگزاری میزان: وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه مردم ایران در برابر فشارهای مقاومت می‏‎کنند، مذاکرات هسته‎ای را آزمونی برای طرف آمریکایی دانست.
به گزارش سرویس بین الملل ؛ "محمد جواد ظریف"، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه نیویورکر در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی مبنی بر اینکه روز امضای توافق چه شکلی بود و همچنین درباره تاثیر احتمالی مذاکرات هسته‌ای بر دیگر موضوعات منطقه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر آمریکا جدیت خود را نشان دهد و مایل به کنار گذاشتن زبان اجبار و تهدید باشد و آماده یک توافق بر اساس احترام متقابل در موضوع برنامه هسته‌ای باشد، در این صورت ما دیگر گزینه‌ها را بررسی خواهیم کرد؛ این یک پیشنهاد بسیار مهمی روی میز است.

وی در ادامه افزود: روز بعد از یک توافق، کارهای زیادی برای تعداد بسیاری از افراد به منظور اجرایی کردن توافق وجود دارد و این یک فرایند بزرگ هم در ایران و به ویژه در آمریکاست چرا که برخی از افراد به تحریم‎ها عادت کرده و خو گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه سازوکارهای بوروکراتیک شکل گرفته و شغل‎های ایجاد شده که ما امیدواریم اینها برداشته شوند اضافه کرد: از نظر من این سرپوشی است که بسیاری از افراد را قادر به پنهان کردن مشکلات و معضلات واقعی منطقه ما کرده است و ما و همسایگان مان در منطقه به سمت روش مبتنی بر همکاری برای پرداختن به این موضوعات واقعی حرکت خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که وقتی شما از موضوعات واقعی حرف می‌زنید، منظورتان چیست؟ گفت: من ابتدا و مهمتر از همه چیز درباره افراطی‎گری و تروریسم که تهدیدی برای منطقه است، حرف می‌زنم تهدیدی که برای منطقه بیش از هر جای دیگری است.

ظریف افزود: ما داریم می‌بینیم علی رغم همه تلاش‎ها، داعش در حال گسترش تاثیر خود است و گهگاه برخی کشورهای منطقه نیز در ترویج و گسترش دلایل اساسی جذب نیروهای جدید به چنین سازمانهایی کمک کرده‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه فرقه‌گرایی در درجه اول چالشی برای همه حکومتهای منطقه است و بعد یک چالش جهانی چون تاثیرات جهانی فرقه‌گرایی خشونت‌آمیز را اکنون به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد اضافه کرد: تنها راه پرداختن با آنها همکاری منطقه‌ای است همکاری نه فقط در سطح سیاسی بلکه در سطوح فرهنگی، آموزشی و تماسهای مردم با مردم؛ موضوعاتی که متاسفانه نه تنها در حال افزایش نیستند بلکه در حال کاهش هستند.

محمد جواد ظریف به این سوال که توافق هسته‌ای چگونه ایران را تغییر می‌دهد؟ اظهار داشت: خوب، این باعث تعامل بیشتر و همگرایی بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: شما نمی‌توانید از راه انزوا اعتماد بیافزایید و آنهایی که افراد را در انزوا قرار می‌دهند سبب بی اعتمادی شده و شما را مجبور به بی اعتمادی نسبت به طرف مقابل و تقویت مفهوم "دشمن" خواهند شد و این چیزی است که از نظر من بهترین سود از توافق هسته‌ای است.

ظریف با اشاره به اینکه من انتظار ندارم که یک مرتبه شاهد انقلاب در یک موقعیت متفاوت باشیم گفت: ما تجارت بیشتری خواهیم داشت و دخالت کمتری از سوی آمریکا در تجارتمان با دیگر کشورها خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران یک فرصت بزرگ برای سرمایه‌گذاری است و منابع انسانی در ایران شاید بهتر از همه در منطقه است به دلیل اینکه سطح نیروی کار آموزش دیده،‌جدی، سختکوش در ایران شاید در منطقه بهترین باشد و اینجا با ثبات ترین جای منطقه است و در نتیجه این یک فرصت است و بسیاری از افراد در اینکه به ایران بیایند، نفع می‌برند.

ظریف ادامه داد: اما این دیدگاه و نگاه هرچند جذاب است اما نوش دارو و علاج همه مشکلات نیست به دلیل اینکه ما باید تعدیل‎ها و تغییراتی صورت دهیم و تحریم‎ها ما را قادر کرده که برخی از این جرح و تعدیلها را انجام دهیم و تا حد امکان باید از اقتصاد رانتی به یک اقتصاد جدی‌تر باشیم که بدون تحریم‎ها یا بدون کاهش قیمتهای نفت امکان حرکت به این سمت وجود نداشت و در نتیجه برخی از اینها به نحوی برای ما نعمت بودند.

محمد جواد ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که شما 18 ماه قبل به من گفتید که اولویت بعدی شما پس از توافق هسته‌ای بهبودی روابط به ویژه روابط با کشورهای خلیج فارس خواهد بود گفت: خلیج فارس همیشه اولویت من بوده است نه پس از توافق هسته‌ای.

وی با اشاره به اینکه اولین سفر من خارج از ایران به منطقه بود افزود: ایران تنها در یک همسایگی و منطقه باثبات توان توفیق و موفقیت دارد.

ظریف یادآور شد: برای ما امنیت منطقه آسیای مرکزی و قفقاز به همراه منطقه خلیج فارس و ترکیه، پاکستان و افغانستان بسیار مهم است.

وی همچنین در مورد آینده روابط ایران و عربستان و تنش‎های اخیر در روابط دو کشور بر سر موضوع یمن اظهار داشت: این موضوع مربوط به عربستان و مربوط به کمک مالی به القاعده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه این مربوط به کمک مالی به طالبان و مربوط به کمک مالی به داعش و النصره است خاطرنشان کرد: این مربوط به ایجاد همه انواع ویرانگری در این منطقه است و در نتیجه موضوع فقط به یمن مربوط نیست.

ظریف تصریح کرد: این مربوط به کمک مالی به سازمانهای تروریستی است که شهروندان ایرانی را ربوده و دیپلماتهای ایرانی را در بیروت و در شرق ایران می‌‎کشند و اینها مربوط به همه انواع اقدامات کوته بینانه و از روی وحشتی است که این افراد مشغول به آنها هستند.

وی همچنین در مورد ادعای یک دادگاه آمریکایی پیرامون اقدام برای ترور وزیر خارجه کنونی عربستان سعودی گفت: از نظر من دادگاه‌های آمریکایی بهترین سنجش و ملاک برای واقعیت نیستند.

وزیر امور خارجه کشورمان به سوالی در مورد گفت و گوی دوجانبه با وزیر امور خارجه عربستان پیرامون مسائل مشترک اظهار داشت: چرا که نه؟ من هیچ مشکلی برای نشست روی میز با کسی از این منطقه ندارم به این شرط که آنها مشغول اقدامات مجرمانه و سبعانه علیه همسایگانشان نباشند.

ظریف با اشاره به اینکه ما تنها خواهان یک زندگی عادی و نرمال هستیم افزود: ما از اندازه، جمعیت، جغرافیا و منابع طبیعی کشورمان رضایت داریم و خواهان داشتن یک تعامل جدی با بقیه جهان و با منطقه خودمان هستیم.

وی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم از مسائل منطقه که در آن تاکنون نیروی بسیار بسیار بزرگتری از بسیاری از کشورهای موجود در منطقه و فراتر از آن هستیم، کنار گذاشته شویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره گفت و گو بر سر موضوعات مورد اختلاف بین ایران و آمریکا گفت: این یک آزمون برای ما است تا ببینیم آیا آمریکا آماده روبرو شدن با واقعیات،‌کنار گذاشتن زبان اجبار و زور است یا نه.

وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم آمریکا برای خودش هم اقدامات خوبی خواهد کرد اگر این زبان و ادبیات را کنار بگذارد.

ظریف در پایان با اشاره به اینکه استفاده واقعی از زور و توسل به آن از سوی آمریکا هیچ سودی نه برای سیاست آمریکا و نه مردم آمریکا نداشته است تاکید کرد: بلکه این موضوع فقط به ضرر هنگفت مالیات‌دهندگان شما شده است؛ بسیار مهم است شروع به شناختن این واقعیت بکنید که مردم ایران دو خصوصیت دارند: آنها در برابر فشار مقاومت می‌کنند اما به احترام بسیار مثبت پاسخ می‌دهند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *