وام 700 میلیارد تومانی بانک ها به یک فرد با شرکت‌های صوری و کاغذی

11:38 - 23 تير 1394
کد خبر: ۵۹۹۶۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه فردی با تشکیل شرکت‌های صوری و کاغذی توانسته وام‌های سنگینی از بانک‌ها بگیرد، گفت: با علم و آگاهی 700 میلیارد تومان به شخصی وام داده‌اند.
به گزارش  گروه حقوقی به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، «ناصر سراج» در آئین تودیع و معارفه بازرس‌کل استان کرمانشاه که صبح امروز با حضور استاندار، رئیس‌کل دادگستری،دادستان و مسئولان قضایی و اجرایی استان برگزار شد، گفت:اگر دستگاه قضایی و اجرایی در هر استان هماهنگ عمل کنند نیروی دو چندانی ایجاد می شود.


وی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور قصد همراهی و دستگیری دارد؛ نه مچ‌گیری. وظیفه ما راهنمایی مدیر در مسیر قانون است. در مناقصات و مزایدات و غیره مدیر اجرایی می‌تواند با یک تلفن و هماهنگی با مدیر بازرسی راهنمایی‌های لازم را بگیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه ملت ایران بهترین ملت جهان هستند، افزود: حضور میلیونی و بی‌سابقه مردم در راهپیمایی روز قدس، مراسم تشییع شهدای غواص و... نشان از همراهی یکپارچه مردم با نظام دارد؛ بنابراین باید قدر مردم را بیشتر دانست. معتقدم این مردم شایسته آن هستند که مسئولان برای رفع مشکلاتشان حتی شبانه‌روز وقت بگذارند.

سراج با تأکید بر اینکه در دنیا تنها راه ریشه‌کن کردن فساد اجرای صحیح قانون است،گفت: هر کشور و قاره‌ای تعریف خاصی از فساد دارد. در بین آفریقایی‌ها این جمله معروف است که اگر فساد را متوقف نکنید، فساد شما را متوقف خواهد کرد. آسیایی‌ها می‌گویند مشکلات عمومی فعال باعث تقویت اقدامات ضد فساد می‌شود،  در آمریکا هم فساد را موجب تضعیف دموکراسی می‌دانند و در اروپا فساد را به شکل کلی و رشوه را به‌صورت خاص، باعث پیدا شدن دغدغه‌های اخلاقی و سیاسی و تضعیف توسعه اقتصادی و تهدید برای حقوق بشر و دموکراسی می‌دانند.
وی با بیان اینکه نگاهی اجمالی به فعالیت‌های ضد فساد در جهان نشان می‌دهد که محور اصلی تمام این فعالیت‌ها، یک کلمه بیشتر نیست که آن قانون و قانون‌گرایی است، ادامه داد: رهبران مبارزه با فساد به این نتیجه رسیده‌اند که تهیه و تدوین ابزارهای حقوقی مناسب و دقیق برای مبارزه با فساد، اولین و شاید مهم‌ترین قدم در راه این مقابله باشد. هر چه ابزارهای حقوقی برای مقابله با فساد فراگیرتر و دقیق‌تر باشد، فعالیت‌های ضد فسادی آگاهانه‌تر خواهند بود  بنابراین دو عنصر فراگیری و دقت، عناصر اصلی این ابزارها هستند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در مورد عنصر نخست یعنی فراگیری ابزارها و روش‌هاوجود کنوانسیون‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی مقابله با فساد نشان می‌دهد که چهار رویکرد پیشگیری، مجازات، همکاری و آموزش مهم‌ترین اجزاء یک رویکرد فراگیر برای مبارزه با فساد است. در پیشگیری باید به روش‌هایی دست یافت که حتی از اندیشیدن به اقدام‌های فساد انگیز جلوگیری شود.
سراج ادامه داد: در مجازات  مسئله قطعیت در مجازات و سرعت در اجرای آن از عوامل اصلی هستند. همکاری شامل همکاری‌های داخلی میان دستگاه‌های مختلف و خارجی میان کشورهای مختلف است علاوه بر این  همکاری موجب می‌شود تا کار کارشناسی و ردگیری فساد با سهولت انجام شود. آموزش نیز موجب تقویت آگاهی‌های عمومی و به‌وجود آمدن یک سپر فکری در مقابل فساد می‌شود.
وی تصریح کرد: دومین عنصر یعنی دقت و ریزبینی در تمهیدات ضد فساد، حکایت از آن دارد که در ابزارهای حقوقی ضد فساد، همه موارد باید با دقت کامل دیده شده باشد، به همین خاطر در کنوانسیون‌های جهانی یا منطقه‌ای ضد فساد، مواردی مانند معاونت، همکاری، تحریک، شراکت، تبانی و مانند آن با دقت تعریف‌شده و سطح مجازات‌ها برای هر کدام به روش‌های مختلف به اطلاع بخش‌های عمومی و خصوصی می‌رسد تا هر کس از نتایج و پیامدهای عمل خود، آگاهی کامل داشته باشد.
سراج افزود: به‌عنوان مثال بحث رشوه در اروپا از جمله موارد بسیار مهمی است که توجه بسیار زیادی را به خود معطوف می‌کند. آن‌ها عقیده دارند رشوه  اقتصاد را آن‌قدر ضعیف می‌کند که کشورها در رقابت بین‌المللی، شکست می‌خورند به همین دلیل با دقت فراوان، تمام احتمالات مرتبط با این جرم را احصاء کرده و مجازات‌های ناشی از ارتکاب آن توسط بخش‌های عمومی و خصوصی را به شکلی شفاف اطلاع‌رسانی می‌نمایند تا اشخاص حقیقی و حقوقی، از پیامدهای آن آگاهی کامل داشته باشند.
وی با بیان اینکه کنوانسیون اروپایی مبارزه با رشوه یکی از نمونه‌های این اقدامات است،گفت: کنوانسیون اروپایی از رشوه فعال توسط رشوه دهنده و رشوه منفعل توسط رشوه گیرنده و شقوق مختلف این پدیده و مجازات‌های آن سخن می‌گوید. این فراگیری و دقت در اسناد و کنوانسیون‌های آسیایی، آفریقایی و آمریکایی هم قابل مشاهده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در آئین تودیع و معارفه بازرس‌کل استان کرمانشاه سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: به‌هرحال آنچه از تلاش‌های مقابله‌کنندگان فساد در دنیای امروز برمی‌آید این‌که عزم ملی در اجرای قانون فارغ از فشارهای مختلف بیرونی، رمز اصلی پیروزی در مقابله با فساد است. فساد مانند یک غده بدخیم است که با نوازش و ملایمت از میان نمی‌رود و نیازمند تیغ جراحی قانون است تا سلامت را به جامعه بازگرداند.
سراج با اشاره به سیاست دوگانه کشورهای غربی در خصوص مبارزه با پول‌شویی گفت: برخی کشورهای اروپایی وجوه حاصل از پول‌شویی را در بانک‌های خود نگهداری کرده و به کشورهای مبدأ نه اطلاعات و نه عودت می‌دهند. آنان در پاسخ به اعتراض کشورهایی که مورد غارت قرار گرفته‌اند اعلام می‌کنند که راز بانکی است. این در حالی است که شعار آنها مبنی بر مبارزه با پول‌شویی گوش فلک را کر کرده است.
وی با اشاره به اینکه «متأسفانه در چندین سال گذشته قانون مورد بی‌مهری قرار گرفت» ادامه داد: عملکرد سلیقه‌ای یک مدیر نباید باعث تشویق وی شود. البته خوشبختانه اخیراً، تلاش همه در مسیر قانون‌گرایی است. از پیام 8 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با فساد 14 سال می‌گذرد؛ ولی عملکرد دستگاه‌ها در خصوص عمل به این پیام چه بود؟! دستگاه‌های مختلف باید در این رابطه به مردم گزارش دهند که چه میزان متعهد به عمل به این پیام بوده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ارتقاء جایگاه سلامت ایران تصریح کرد: جایگاه ایران در سازمان شفافیت بین‌المللی در سال گذشته 8 رتبه ارتقا پیدا کرده است؛ اما ما قانع نیستیم و معتقدیم باید سالم‌ترین کشور در منطقه باشیم. باید همه برای اجرای صحیح قانون دست‌به‌دست هم دهیم تا جامعه عاری از فساد داشته باشیم. ستاد هماهنگی مبارزه با فساد هم الحمدالله خیلی فعال است.

وی گفت: اخیراً ارتباطات بین‌المللی بسیار خوب و سازنده‌ای در دنیا ایجاد کرده‌ایم که انشا ء الله بتوانیم در راستای بازگرداندن متخلفان از این ارتباطات استفاده نماییم.

سراج با اشاره به تلاش برخی برای تطهیر چهره متخلفان اقتصادی گفت: چرا باید یک متهم اقتصادی که با وثیقه آزاد است را به تلویزیون بیاورند و مهمان برنامه اجتماعی کنند و با این کار قصد تطهیر و متهم شویی داشته باشند.

وی گفت :به قطع سازمان بازرسی برای کسانی که متخلفین را حمایت و تطهیر می‌کنند، چه مهمان تلویزیونی که با وثیقه آزاد است یا مدیر متخلف بانکی که دوباره مدیر شده است، سابقه تشکیل داده و در صورت تکرار با جدیت برخورد خواهیم کرد.

وی با اشاره به مشکلات استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در رابطه با قاچاق به‌طور مثال از مرز پرویز خان در استان کرمانشاه 91 هزار کامیون به‌منظور صادرات خارج‌شده است. بررسی کنیم که چقدر ارزآوری شده است. چرا این‌قدر ارز کم آمده است. از استاندار خواهش می‌کنم فکر چاره‌ای برای مرز پرویز خان و ساماندهی آن کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: باید از واردات کالاهای دست چندم خارجی آن هم بدون خدمات پس از فروش به کشور جلوگیری کرد. این قاچاق صنعت و تولید ما را فلج می‌کند.
وی با اشاره به آمار بیکاری در کشور گفت: انشاء الله دولت پس از توافق هسته‌ای فکر چاره‌ای برای بیکاری نماید. بیکاری منشأ بسیاری از تخلفات از جمله قاچاق و مواد مخدر است. باید به تولید سر و سامان دهیم. وقت حرف گذشته است و باید فقط عمل کنیم و مردم نتیجه را بر سر سفره‌هایشان ببینند. ما 800 هزار میلیارد نقدینگی در ایران داریم؛ اما تولیدی‌ها از بی‌پولی می‌نالند و بانک‌ها خودشان خارج از وظیفه‌شان بنگاه‌داری می‌کنند و به تولید ضرر می‌زنند. انشاء الله اقداماتی برای رفع موانع تولید در دستور کار دولت است.

سراج ادامه داد: بررسی کرده‌ایم فردی با تشکیل شرکت‌های صوری و کاغذی توانسته وام‌های سنگینی از بانک‌ها بگیرد. با علم و آگاهی 700 میلیارد تومان به شخصی وام داده‌اند ولی آیا با دستگیری این فرد می‌توان مشکل را حل کرد.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای اساسی و اولویت‌های ما شفافیت است افزود: البته خیلی‌ها در برابر تلاش سازمان برای شفافیت، مقاومت می‌کنند. معتقدم تنها با تشکیل دولت الکترونیک شفافیت ایجاد می‌شود. الآن کشورهای پیشرفته دنیا با همین دولت الکترونیک شفاف‌سازی نموده‌اند. البته نمی‌خواهیم حیثیت فرد و سازمانی را ببریم؛ اما باید تخلفات رصد و رسیدگی شود تا مدیران اجرایی حواسشان جمع باشد.

وی همچنین گفت: نباید مدیران ارشد استان‌ها جزیره‌ای فکر کنند، بلکه باید ملی فکر کنند. هدف ما از تشکیل مناطق آزاد چه بود؟! آیا به اهدافمان رسیده‌ایم. امیدوارم بتوانیم با هماهنگی دستگاه‌های مختلف این استان، این استان را در کشور نمونه و الگو قرار دهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان ضمن قدردانی از زحمات مهدی خوانی بازرس‌کل پیشین استان کرمانشاه جهانیان را به‌عنوان بازرس‌کل استان معرفی کرد.

همچنین در این نشست استاندار کرمانشاه ضمن خیرمقدم به رئیس سازمان بازرسی کل کشور، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های دو سال گذشته خود ارائه کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *