ضروت تشکیل دادگاه صلح و سازش به منظور حل و فصل دعاوی

9:31 - 22 تير 1394
کد خبر: ۵۹۵۹۱
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: مستشار دادگاه تجدیدنظر گفت: با توجه به اینکه شوراهای حل اختلاف در برخی از پرونده‌های حقوقی صلاحیت تکلیفی دارند، تشکیل دادگاه صلح و سازش که صلاحیت آن به طور مطلق و انحصاری در زمینه سازش در دعاوی باشد، ضروری به نظر می‌رسد.
ضروت تشکیل دادگاه صلح و سازش به منظور حل و فصل دعاوی
«ابراهیم اسلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی ، با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ صلح و سازش به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از دستگاه قضا اظهار کرد: با توجه به اینکه فرهنگ صلح و سازش ریشه شرعی در قرآن و سیره نبوی دارد، دستگاه قضا همواره به منظور کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم و تسریع در رسیدگی به آنها ترویج این فرهنگ را در دستور کار خود داشته است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف در سال 1382 به منظور دستیابی به این هدف آرمانی صورت گرفت که در بدو تاسیس وظیفه صلح و سازش جز کارویژه‌های اصلی این نهاد قرار گرفت، اما این در حالی است که پس از مدتی صلاحیت رسیدگی نیز بر عهده آن گذاشته شد که در نتیجه آن درصدی از پرونده‌ها به سازش ختم می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف در برخی از پرونده‌های حقوقی از جمله تخلیه اماکن مسکونی، رسیدگی به دعاوی مالی و غیرمالی صلاحیت تکلیفی دارند در حالی که هدف از تاسیس این نهاد تمرکز بر صلح و سازش بوده است.

مستشار دادگاه تجدیدنظر در پایان خاطرنشان کرد: در برخی موارد شوراهای حل اختلاف هم عرض دادگستری‌ها اقدام به صدور حکم می‌کنند، بنابراین تشکیل دادگاه صلح و سازش که صلاحیت آن به طور مطلق و انحصاری در زمینه صلح و سازش در دعاوی باشد، ضروری به نظر می‌رسد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *