رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بیش از ۱۳ هزار نفر از مسابقه کتابخوانی «خانواده»‌ رهبر معظم انقلاب استقبال کردند

18:24 - 09 تير 1394
کد خبر: ۵۷۵۳۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: مسئول دبیرخانه دور دوم مسابقه کتاب و زندگی از شرکت بیش از ۱۳ هزار علاقه مند در این دوره از مسابقه و کتاب خانواده شامل بیانات رهبر معظم انقلاب درباره خانواده خبر داد.
به گزارش گروه فرهنگی ، نشست خبری اختتامیه دومین دوره مسابقه سراسری کتابخوانی «کتاب و زندگی» ویژه کتاب «خانواده» عصر امروز 9 تیرماه با حضور میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، سید عارف علوی مسئول دبیرخانه این دوره مسابقه، مکرمی عضو هیئت مدیره شبکه فروشگاهی کتاب خوشه، در مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

نیلی در این نشست گفت: مسابقه کتاب و زندگی در نیمه دوم سال گذشته رقم خورد و الآن ما در مرحله پایانی مرحله دوم این مسابقه هستیم. موج اول این مسابقه با کتاب من زنده‌ام شروع شد و محوریت دور دوم نیز کتاب خانواده بود.

وی ادامه داد: مسابقه کتاب و زندگی پاسخی است به مطالبات مکرر گرفته رهبر انقلاب و تلاشی است برای اینکه امر کتاب و کتابخوانی در کشور محقق شود. این مسابقه اهدافی دارد که از جمله آنها ارتقای سرانه کتابخوانی در کشور است که قصد داریم این امر را با کتاب‌های خوب و مستحب موکد انجام دهیم؛ کتاب‌هایی که دانش آنها از سوی اهالی حوزه فرهنگ توصیه شده است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: هدف دیگر از برگزاری این نوع مسابقات دسترسی آسان مخاطبان به کتاب و تقویت بنیه اقتصادی شبکه نشر اعم از ناشر و دیگران است.

میثم نیلی در ادامه سخنان خود به ارائه آماری از استقبال کتاب‌های ارائه شده در این دو دوره از مسابقات اشاره کرد و یادآور شد: پس از شش ماهی که از آغاز این طرح گذشت کتاب من زنده‌ام به تیراژ حدود نیم میلیونی رسید و در همه فروشگاه‌های کشور با سلایق مختلف جزو پرفروش‌ها بود. همچنین کتاب خانواده نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بود. این دوره از مسابقه که یک بار هم تمدید شد ثمره‌اش انتشار بیش از 200 هزار نسخه از کتاب با تیراژ بالای 185 هزار نسخه بوده است که در دسترس مراکز فرهنگی قرار گرفته است. هدف ما در غایت این طرح کمک کردن به عمومی شدن معرفی کتاب در جامعه است.

وی ادامه داد: آن روزی کتابخوانی در کشور به موفقیت رسیده و از وضع نامطلوب فعلی خارج می‌شود که آحاد جامعه به ویژه کسانی که دارای تریبون هستند مانند ائمه جماعات، اساتید و ... خودشان را موظف به شناسایی، خواندن و معرفی بهترین کتاب‌ها کنند.

نیلی یادآور شد: جنس کتاب‌ها بیشتر در فضای سبک زندگی ایرانی اسلامی تعریف شده و موفقیت‌های گفته شده تنها با همیاری و همکاری تمامی دست‌اندرکاران محقق شده است.

علوی دیگر سخنران این نشست بود. وی با بیان ایکه در دو دوره مسابقه تجربیات خوبی را بدست آورده‌ایم، گفت: در دوره دوم سعی شده تا حضور مجمع دارای حداقلی باشد مجمع ناشران انقلاب اسلامی قصد دارد در دوره‌ های بعدی این حضور حداقلی را به حداقل برساند. عمده کار این دوره از مسابقه برعهده توزیع‌کنندگان بود که وارد کار شدند و حتی بار مسائل مادی را نیز به دوش گرفتند.

وی افزود: از تیرماه 92 تا بهمن 93 کتاب 44 هزار نسخه به فروش رفت و از بهمن 93 تا به امروز که پایان دوره مسابقه است کتاب خانواده 185 هزار نسخه به چاپ رسید.

علوی در ادامه سخنان خود به تفاوت مرحله اول مسابقه با مرحله دوم پرداخت و گفت: ما در این دوره سایت را بار دیگر طراحی کرده و آن را ارتقاء دادیم. سایت مسابقه در دوره اول انتظارات را برآورده نمی‌کرد. در سایت جدید اطلاعات کل کتاب فروشی‌ها براساس استان‌ها درج شد تا هم به روز رسانی در این زمینه صورت گیرد و هم ارتباط بین مردم و کتاب فروشی‌ها بیشتر برقرار شود. همچنین در این دوره تبلیغات ویژگی بهتری داشت و از تنع بیشتری برخوردار بود سعی کردیم در این قسمت سلایق مخاطبان مختلف را درنظر بگیریم.

وی در ادامه از کاهش قیمت کتاب خانواده خبر داد و گفت: یکی از اهداف کار در این دوره کاهش قیمت بود. انتشارت صهبا معمولا حداقل قیمت را در نظر می‌گیرد. ما در این دوره بدون اینکه از کیفیت کار بکاهیم قیمت را کاهش دادیم تا دسترسی برای عموم بیشتر میسر باشد. کار با انتشارات صهبا تجربه خوبی بود که در پی آن دو تفاهم نامه با انتشارات صهبا و مراکز توزیع کننده نیز به امضا رساندیم.

علوی در پایان سخنان خود افزود: تفاوت دیگر این دو دوره در تیراژ کتاب‌ها بود. ما از همان ابتدا بنا داشتیم تا یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در بحث تیراژ کتاب‌ها را اعمال کنیم به همین دلیل کتاب خانواده را در سه تیراژ 50 هزارتایی، یک تیراژ 10 هزار تایی و یک تیراژ 25 هزارتایی منتشر کردیم. کل شرکت کنندگان قابل قبول در این دوره مسابقه 13 هزار و 35 نفر بودند که از این تعداد دو هزار و 306 نفر از طریق سایت و 10 هزار و 729 نفر از طریق پیامک شرکت کرده بودند که در مجموع کل قبول شدگان این دوره 10 هزار و 441 نفر بودند که ما از این تعداد به 230 نفر جایزه اهدا خواهیم کرد.

مکرمی عضو هیئت مدیره خوشه نیز دیگر سخنران این نشست بود. وی در ابتدای سخنان خود به وضعیت بد کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ما با پدیده کتاب نخوانی در کشور مواجه هستیم. متأسفانه با وجود تأکیدات بزرگان فرهنگ کار خاصی در این زمینه انجام نشده است. اتفاقی که به نظر می‌رسد باید شکل داد تا وضعیت کتابخوانی تغییر کند. ورود امر کتاب و کتابخوانی به میان خانواده‌ها است یعنی کتاب و کتابخوانی را از حالت نخبگانی به صاحت خانواده وارد کنیم.

وی ادامه داد: مسابقه کتاب و زندگی از این نظر اهمیت می‌یابد. ما ناگریزیم برای بهبود وضعیت مطالعه از این روش استفاده کنیم. اگر کتاب را به عنوان کالایی برای سبد خانواده‌ها در نظر بگیریم وضعیت جدیدی در حوزه کتابخوانی رقم خواهد خورد.

عضو هیئت مدیره خوش افزود: اصل امر مطالعه امر مثبتی است به همین خاطر کتاب‌های انتخاب شده در این دو دوره به صورت سمبلیک بوده و تنها برای نهادینه کردن فرهنک کتاب و کتابخوانی انتخاب شد است.

مکرمی در پایان تأکید کرد: شبکه خوشه با همکاری تعدادی از کتاب فروشان شکل داده شده است اما بر دور دوم کتاب و زندگی بسیاری از کتاب فروشانی که در این طرح نبودند نیز مشارکت کردند.

پایان این جلسه به پرسش و پاسخ بین خبرنگاران و مسئولان اختصاص داشت.

میثم نیلی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر چرایی وضعیت نامطلوب کتاب و کتابخوانی در کشور گفت: وقتی وضعیت کتابخوانی در کشور نامطلوب است و رسانه‌های جدیدی هم در رخ نمایی است و رقابت نابرابر با کتاب هستند باید از تمام ظرفیت‌ها برای حضور و ترقیب توده‌های مردم استفاده کرد.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقه یک امر عادی و همیشگی در این زمینه نخواهد بود قصه مسابقه تا وقتی است که کتابخوانی امری متداول شود در حقیقت مسابقه انگیزه‌ای برای خواندن کتاب خواهد بود. اختتامیه دومین دوره مسابقه کتاب و زندگی شامگاه جمعه از ساعت 22:30 الی 24 در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهدشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *