عملیات روانی رسانه های غربی پیچیده تر می شود/ خیز فابیوس برای بر هم زدن توافق هسته ای

22:17 - 06 تير 1394
کد خبر: ۵۶۹۴۱
دسته بندی: سیاست
یک منبع آگاه در وین در گفت و گو با خبرنگار اعزامی میزان تاکید کرد که دیدار آمانو با جان کری و فابیوس در راستای تشریح مواضع طرفهای مذاکره کننده در خصوص بازرسی های آژانس از اماکن هسته ای ایران صورت گرفته است.
عملیات روانی رسانه های غربی پیچیده تر می شود/ خیز فابیوس برای بر هم زدن توافق هسته ایبه گزارش خبرنگار اعزامی میزان به وین، طی ساعات اخیر دیدارهای فشرده ای میان وزرای امور خارجه ایران،آمریکا و فرانسه صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان طی ساعات اخیر دو دیدار متناوب با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا داشته و همچنین با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز دیدار کرده است. حضور سرزده  یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در هتل کوبورگ و دیدار وی در  لوزان فابیوس و جان کری نیز به صورتی جدی از سوی خبرنگاران و تحللیگران حاضر در وین مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

یک منبع آگاه در وین در گفت و گو با خبرنگار اعزامی میزان تاکید کرد که دیدار آمانو با جان کری و فابیوس در راستای تشریح مواضع طرفهای مذاکره کننده در خصوص بازرسی های آژانس از اماکن هسته ای ایران صورت گرفته است. یوکیو آمانو در بدو ورود خود به هتل کوبورگ حاضر نشد به سوالات متعدد خبرنگاران در خصوص انگیزه ورود خود به محل مذاکرات پاسخ دهد اما در هنگام خروج از هتل کوبورگ و پس از دیدار با جان کری و فابیوس و در پاسخی بسیار کوتاه به سوال یکی از خبرنگاران خارجی اعلام کرد پاسخدهی ایران نسبت به ابعاد و جوانب مربوط به برنامه هسته ای گذشته خود شرط لازم برای امضای توافق نهایی نیست .

یوکیو آمانو طی روزهای اخیر چندین بار این موضع را تکرار کرده است اما در خصوص موضوع اصلی و کلیدی بازرسی های سرزده و بازدید از اماکن نظامی و هسته ای (بازرسی های فراپادمانی)موضعی به سود تسریع مذاکرات اتخاذ نکرده است.

هر لحظه بر حجم خبرنگاران افزوده می شود

با آغاز مذاکرات هسته ای ایران  اعضای 1+5 در سطح وزرا، هرلحظه بر تعداد خبرنگاران در هتل کوبورگ افزوده می شود. این در حالیست که چادر مستقر در مقابل هتل کوبورگ(محل استقرار خبرنگاران) از امکانات و گنجایش لازم برای افزایش تصاعدی حضور خبرنگاران طی روزهای آتی فراهم نیست. همین موضوع سبب شده است تا مسئولین برگزاری مذاکرات جهت حضور خبرنگاران و استقرار آنها در نزدیکی مذاکرات تدابیر دیگری را بیاندیشند.

حضور پررنگ پلیس در محل مذاکرات

حضور پررنگ پلیس و نیروهای امنیتی اتریش و همچنین تیمهای امنیتی خاصی که به نمایندگی از اتحادیه اروپا راهی وین شده اند، از دیگر حواشی مربوط به مذاکرات امروز محسوب می شود. هم اکنون دو خیابان منتهی به هتل کوبورگ در عمل  توسط پلیس  شده و رفت و آمد هیاتهای دیپلماتیک در آن به صورتی کاملا محافظت شده صورت می گیرد. همچنین نیروهای امنیتی مستقر در هتل کوبورگ بازرسی های گسترده و چند لایه ای را هنگام ورود و خروج خبرنگاران از آنها صورت می دهند که منجر به کاهش سرعت خبر رسانی و نارضایتی عده ای  از خبرنگاران و تحلیگران شده است.

خبری از وزرای چینی و روسی نیست

غیر از لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که علی رغم انتشار اخباری مبنی بر احتمال تاخیر وی  در ورود به وین هم اکنون در محل مذاکرات قرار دارد ،هنوز دیگر وزرای امور خارجه اروپایی ،روسی و چینی در وین حضور پیدا نکرده اند. البته قرار است فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان فرار وارد محل مذاکرات شوند. برخی خبرنگاران نیز از احتمال حضور فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در وین در روز یکشنبه(فردا)خبر داده اند. با این حال کماکان خبری در خصوص حضور سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مذاکرات مخابره نگردیده است.

اصرار فاببوس بر خطوط قرمز ؛سوژه تحلیلی جدید خبرنگاران در وین

اظهارات لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در بدو ورود وی به هتل کوبورگ به سوژه ای مهم برای خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ تبدیل شده است. فابیوس تاکید کرده است :
"توافق هسته ای ایران و اعضای 1+5  نیازمند سه شرط است.نخستین شرط  راستی آزمایی مبنی بر اینکه اگر لازم باشد ایران اجازه دسترسی به تأسیسات نظامی خود  را بدهد، دوم پذیرفتن محدودیت زمان دار در زمینه تحقیق و توسعه و سوم اینکه نظام بازگشت سریع تحریم‌ها وجود داشته باشد،‌ به این معنا که اگر ایران توافق نهایی را نقض کرد، تحریم‌ها به سرعت بازگردد."

این در حالیست که بازرسی از اماکن نظامی و اعمال محدودیت در حق تحقیق و توسعه ایران از جمله خطوط قرمز ترسیم شده از سوی کشورمان محسوب می شود. تلاش خبرنگاران برای دسترسی دوباره به لوران فابیوس بابت توضیح در خصوص اظهارات اولیه اش (قبل از دیدار با آقای ظریف،کری و آمانو) بی نتیجه مانده است. با این حال بسیاری تحلیلها حاکی از آن است که توافق هسته یا و نظامی اخیری که سه  روز قبل میان آل سعود و پاریس منعقد شده است، نقش مستقیمی در رویکرد سلبی فابیوس در دور نهایی مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 ایفا کرده است .

لازم به ذکر است که لوران فابیوس یکبار در سال 1392 و در جریان امضای توافقنامه موقت ژنو، مانع از امضای توافقنامه توسط ایران و اعضای 1+5 گردید.در چنین شرایطی سران آل سعود حساب ویژه ای در خصوص نقش آفرینی معکوس فابیوس در این دور از مذاکرات باز کرده اند. اظهارات فابیوس در بدو ورود وی به وین نشان داد که کا خ الیزه نیز در مسیر بر هم زدن توافق نهایی وعده هایی به ریاض داده است.

عملیات مشترک رسانه های غربی در نقطه اوج مذاکرات هسته ای

عملیات مشترک رسانه های غربی در خصوص تمرکز بیش از حد بر روی ضرب الاجل مذاکرات هسته ای و ایجاد حساسیت کاذب و ویژه بر روی این مسئله در نخستین روز حضور وزیر امور خارجه کشورمان در وین مشهود بود.رسانه های غربی نظیر آسوشیتد پرس و رویترز در اقدامی مشترک تصمیم گرفته اند بر روی ضرب الاجل مذاکرات هسته ای حساسیتی ویژه به خرج داده و از طرح دغدغه های اصلی که همان خطوط قرمز ترسیم شده از سوی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود فعلا خودداری کنند. این در حالیست که در صورت عدم رعایت خطوط قرمز تاکید شده ،اساسا توافقی برای امضای نهایی در کار نخواهد بود و اصرار طرف مقابل بر روی ضرب الاجل دهم تیرماه نیز بی فایده خواهد بود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *