یک منبع آگاه: اختلافات باقی مانده می تواند به تنهایی کل فضای مذاکرات را تحت الشعاع خود قرار دهد

13:41 - 06 تير 1394
کد خبر: ۵۶۸۴۸
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: یک منبع آگاه اعلام کرد: اگرچه به قول ریابکوف حدود 90 درصد از کار نگارش توافقنامه و رسیدن به مرحله نهایی طی شده است، اما اختلافات باقی مانده هر یک به اندازه ای تعیین کننده است که می تواند به تنهایی کل فضای مذاکرات را تحت الشعاع خود قرار دهد.
به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، حضور پلیس و نیروهای امنیتی در اطراف هتل پله کوبورگ،محل برگزاری مذاکرات هسته ای در وین لحظه به لحظه بیشتر می شود. قرار است تا دقایقی دیگر جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نخستین و به عقیده بسیاری از تحلیلگران،تعیین کننده ترین دیدار این دور از مذاکرات هسته ای را با یکدیگر صورت دهند.

حضور دیگر وزرای امور خارجه 1+5 به طور مستقیم با ملاقاتی که امروز بین آقای ظریف و جان کری صورت می گیرد ارتباط دارد. از سوی دیگر، قرار است موارد اختلافی میان طرفین و حتی مواردی که حول آنها میان ایران و اعضای 1+5 توافق حاصل شده است در این دیدار مشترک مرور شود. مرور این موارد می تواند مولد دغدغه های تازه ای میان طرفین باشد که لزوما پیش برنده نیست.از سوی دیگر، آمریکا در جریان سلسله مذاکرات هسته ای برگزار شده اثبات کرده است که حتی در خصوص مواردی که قبلا حول آن توافق حاصل شده نیز نظر خود را به راحتی تغییر می دهد.

در این خصوص یک منبع آگاه حاضر در محل مذاکرات هسته ای به خبرنگار اعزامی میزان به وین اعلام کرد :

"اگرچه به قول ریابکوف حدود 90 درصد از کار نگارش توافقنامه و رسیدن به مرحله نهایی طی شده است، اما اختلافات باقی مانده هر یک به اندازه ای تعیین کننده است که می تواند به تنهایی کل فضای مذاکرات را تحت الشعاع خود قرار دهد. "

در این خصوص منابع غربی و در راس آنها خبرگزاری رویترز گزارش داده اند که اختلافات اساسی باقی‌مانده برای حصول توافق ترتیب برداشتن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و نحوه بازرسی‌هاست.این دو موضوع اختلافی در مذاکرات امروز وزرای امور خارجه کشورمان و ایالات متحده آمریکا به صورتی جدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تحلیلگران حاضر در وین معتقدند نتیجه و بازتاب این دیدار نقش تعیین کننده ای در تعیین زمان و نحوه پایان مذاکرات در این دور ازمذاکرات ایفا خواهد کرد.

اکثر تحلیلگران رسانه های مختلف دنیا طی روزهای اخیر اعلام کرده اند که مذاکرات هسته ای اخیر در وین جدالی نفسگیر بر سر " همه " یا "هیچ" بوده و وضعیتی سوم در این خصوص متصور نیست.با این حال منابع آمریکایی تاکید کرده اند که در این دور از مذاکرات ممکن است طرفین توافق را صرفا اعلام کرده و از امضا یا علنی سازی جزئیات ان اجتناب کننده و حتی نگارش برخی جزئیات نیز به آینده موکول شود. انتشار این خبر، تا حدود زیادی جو مذاکرات و خصوصا جو رسانه ای حاکم در محل مذاکرات هسته ای را تحت تاثیر خود قرار داده است.

ابهام در زمان حضور وزرای اروپایی

نکته مهم دیگر، به سکوت و انفعال دیگر اعضای 1+5 در برهه فعلی باز می گردد. تقریبا هیچ یک از اعضای تیمهای مذاکره کننده دیگر اعضای 1+5 حاضر به توضیح در خصوص وضعیت مذاکرات نبوده و در بهترین حالت، به بیان کلیاتی غیر مفید در این خصوص اکتفا می کنند. به نظر می رسد اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورهای فرانسه، انگلیس،روسیه،آلمان و چین در انتظار مشخص شدن نتیجه مذاکرات مستقیم جان کری و ظریف هستند.منابع خبری اعلام کرده اند که وزیرای امور خارجه کشورهای اروپایی خود را برای حضور در محل مذاکرات آماده کرده اند اما زمان دقیق حضور آنها در وین مشخص نیست .

خبرنگاران فرانسوی حاضر در وین، خود در خصوص زمان دقیق حضور لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه را در مذاکرات ابراز بی اطلاعی می کنند.وضعیت و زمان حضور اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان و فیلیپ هاموند وزیر امور خاجه انگلیس نیز در مذاکرات مشخص نیست. همچنین منابع روسی اعلام کرده اند که سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز فعلا برنامه ای برای سفر به وین طی دو روز اخیر ندارد.

آیا مذاکرات تمدید می شود؟

بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران مسائل هسته ای معتقدند با توجه به زمان اندک باقیمانده تا دهم تیرماه و اختلفاتی که کماکان میان طرفین باقی مانده است، مذاکرات هسته ای حداقل برای چند روز تمدید خواهد شد. با این حال برخی گمانه زنی ها از امکان تمدید دوماهه مذاکرات ( تا زمان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ) حکایت دارد.سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که قبلا از امکان رسیدن به توافق نهایی میان طرفین تا قبل از دهم تیرماه خبر می داد، در تازه ترین اظهارات خود عنوان کرده است :

"سند توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران در سطح عالی و خوب تنظیم می شود، اما هنوز مسایلی وجود دارد که با دشواری زیاد حل می شود. بخش عمده سند توافق جامع تنظیم شده است، اما تعدادی از مسایل دشوار وجود دارد."

به نظرمی رسد حل این مسائل دشوار تا تاریخ دهم تیرماه و حتی چند روز پس از آن امکانپذیر نباشد، مخصوصا اگر طرف مقابل همچنان بر روی خواسته های غیر عقلانی خود در دو حوزه مهم مربوط به نحوه رفع تحریمها و بازرسی های فراپادمانی پافشاری کند. طی روزهای اخیر شواهدی مبنی بر عقب نشینی آمریکا از این خواسته ها مشاهده نشده است ،با این حال برخی معتقدند ممکن است واشنگتن و دیگر اعضای 1+5 در دقیقه 90 تا حدودی مواضع سرسختانه و غیر قابل پذیرش خود را تعدیل کنند. با این حال تا زمانی که بر روی همه این موضوعات و حوزه های اختلافی توافقی روشن و شفوف ( با حفظ خطوط قرمز هسته ای ایران) صورت نگیرد در عمل سندی برای امضای نهایی در کار نخواهد بود. موضوعی که بارها از سوی جمهوری اسلامی ایران ،خطاب به آمریکا و دیگر اعضای 1+5 مورد تاکید قرار گرفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *