ظریف: 50درصد درمتن مشترک به توافق رسیدیم/ ادامه رایزنی‌ معاونان برای نگارش متن توافق‌نامه

11:35 - 18 تير 1393
کد خبر: ۵۶۵
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: اظهارات شب گذشته وزیر امور خارجه مبنی بر حصول توافق 50 درصدی درباره متن توافق نهایی و ادامه رایزنی های صبح امروز معاونان وزیر امورخارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نگارش پیش نویس توافقنامه جامع جزو آخرین تحولات مذاکرات هسته ای جاری در وین است.

: اظهارات شب گذشته وزیر امور خارجه مبنی بر حصول توافق 50 درصدی درباره متن توافق نهایی و ادامه رایزنی های صبح امروز معاونان وزیر امورخارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نگارش پیش نویس توافقنامه جامع جزو آخرین تحولات مذاکرات هسته ای جاری در وین است.

به گزارش ، شب گذشته محمدجواد ظریف در گفتگویی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزارن نظام گفت: بحث در مورد موضوعات مختلف ادامه دارد و همان طور که مقام معظم رهبری با محبت و لطف همیشگی‌شان مطرح کردند، تیم مذاکره‌کننده با عنایت به حقوق مردم اجازه نخواهد داد که در حقوق مردم ایران دست‌اندازی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در مورد مسائل موجود در تلاش هستیم که راه‌حل‌هایی پیدا کنیم که هم دسترسی ما به آخرین فناوری‌های روز دنیا تأمین شود و هم همه محدودیت‌هایی که برای مردم ایران از نظر اقتصادی و از طریق تحریم‌ها ایجاد شده است، برطرف شود، هم راه برای همکاری‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای فراهم شود که امکان افزایش دانش فنی ما باشد و هم دستاوردهایی که داشته‌ایم در این حوزه‌های مهم از این دستاوردها حراست شود.

وزیر امورخارجه در ادامه این مصاحبه در پاسخ به این سوال که هفت روز گذشته را چگونه ارزیابی می کند، گفت: به هر حال همه این دیدارها به نزدیک کردن مواضع کمک می کند. اینکه من بخواهم بگویم در این مدت توانسته ایم مشکلات اساسی را رفع کنیم، این اتفاق هنوز نیفتاده است اما بر روی متن، همکارانم به ویژه معاونین دو طرف مذاکره کننده از طرف ما آقایان عراقچی و روانچی و از طرف مقابل خانم اشمید کار قابل توجهی کرده‌اند.

وی گفت : من در پایان دور گذشته اظهار کردم که تعداد پرانتزها بیشتر از تعداد کلمات متن است اما الان می‌توانیم بگوییم که شاید نزدیک به 50 درصد متن مورد توافق باشد که البته این به آن معنا نیست که ما روی نقاط اختلافی به نتیجه رسیده ایم.

از صبح امروز همچنین معاونان وزیر امورخارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگوهای خود را درباره نگارش پیش نویس توافقنامه جامع امروز ادامه می دهند.

در ادامه رایزنی‌های ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5، امروز سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می کنند.

ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای صبح پنجشنبه 12 تیر ماه به ریاست ظریف و اشتون رسما آغاز به کار کرد و تا اواخر تیرماه ادامه خواهد یافت.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *