تبدیل گاز به برق برای صادرات به 5 کشور همسایه/ راندمان نیروگاه‌ها پایین است

11:13 - 31 خرداد 1394
کد خبر: ۵۵۷۳۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از مذاکره و امضای توافقنامه اولیه با چهار شرکت ایرانی برای تبدیل گاز به برق و صادرات آن خبر داد.
راندمان نیروگاه ها پایین است/ تبدیل گاز به برق برای صادرات به 5 کشور همسایهعلیرضا کاملی درگفتگو با خبرنگار شانا با یادآوری این که نخستین قرارداد صادرات برق دیماه پارسال با یک شرکت بخش خصوصی ایرانی امضا شد به تداوم مذاکره با شرکتهای ایرانی و خارجی برای صادرات برق اشاره کرد و افزود: بعد از امضای نخستین قرارداد در سال گذشته، هم اکنون توافقنامه اولیه با چهار شرکت ایرانی برای تبدیل گاز به برق امضا شده است.

وی همچنین به امضای چند توافقنامه اولیه با شرکت های ترکیه ای در سال گذشته اشاره کرد و  با بیان این که شرکتهای ایرانی هم اکنون در حال جانمایی برای احداث نیروگاه هستند، تصریح کرد: در حال حاضر دو موضوع مهم برای این شرکتها وجود دارد، نخست؛ محل احداث نیروگاه و دوم بازار فروش برق تولید شده؛ این شرکت ها شش ماه برای مطالعات فرصت دارند که در حال انجام آن هستند.

به گفته کاملی، این شرکت ها، بازار افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و امارات را تحت مطالعه دارند.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران دلایل اصلی انجام صادرات برق از سوی وزارت نفت را، تنوع بخشی به صادرات گاز عنوان و تصریح کرد: یکی از راه های تنوع بخشی به صادرات گاز، تبدیل آن به برق است که وزارت نفت در این زمینه وارد شده است.

وی درباره سهم سرمایه گذار از قیمت فروش صادراتی برق گفت: سهم سرمایه گذار متناسب با قیمت فروش برق در هر بازار هدف، عبارت از هزینه تبدیل انرژی و هزینه های انتقال و بازاریابی به علاوه سود متعارف است و مابه التفاوت این مبلغ با قیمت فروش صادراتی برق در هر مورد، سهم طرف دیگر مشارکت یعنی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی صادرات گاز ایران خواهد بود.

کاملی با اشاره به این که بخش خصوص نقطه یابی ساخت نیروگاه را انجام می دهد و شرکت ملی گاز، گاز رسانی به آنجا را تامین می کند، افزود: راندمان  نیروگاه هایی که از سوی  بخش خصوصی ساخته می شود باید بالا باشد. به عنوان نمونه، هم اکنون راندمان نیروگاه های خارج از کشور بیش از ٥٠ درصد است. این در حالی است که در ایران، این رقم حدود ٣٧ درصد است. پس راندمان نیروگاه های جدید باید همانند خارج از کشور باشد تا بتوانند با دیگرعرضه کنندگان برق در آن کشورها رقابت کنند.

انتهای پیام/


محسن
|
-
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
تولید برق از گاز را متوقف کنید .مزارع خورشیدی را اباد کنید تا هم مردم برق رایگان بگیرند هم شما سود بیشتری در خارج کسب کنید.کشور ما مستعدترین کشور در جهت ساخت نیروگاهای خورشیدی است
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *