«نماز جمعه» میثاق‌گاه مسلمانان جهان است/ظهور «امام زمان (ع)» جهان را پر از برکت خواهد کرد

7:00 - 19 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۷۰۲۱
کارشناس علوم قرآنی گفت: دعای ندبه زوایای فراوانی دارد در بخشی از دعای ندبه بیان شده أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ کجا است آنکه خون جد بزرگوارش شهید کربلا را انتقام کشد. مقتول «امام حسین (ع)»است و ولى دم او «امام قائم (عج)» است با ظهورش انتقام از ظالمان خواهد کشید و آرامش را برای مردمان زمین به عنوان برکت با خود به همراه خواهد آورد.

علی خلیلی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون ارزش روز جمعه گفت: روز جمعه به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی بوده که در آن انسان از روزمرگی زندگی فاصله گرفته به عبادت و یاد خدا می‌پردازد، در این روز عبادات با ثوابی چند برابری در کارنامه اعمال ثبت می‌شوند و در عین حال کار‌های نادرست نیز چند برابر به ثبت می‌رسند.

وی ارزش و فضیلت شب و روز جمعه را بسیار با اهمیت دانست و اظهار کرد: شب و روز جمعه از جمله زمان‌هایی هستند که دارای اهمیت و ویژگی خاصی بوده و بارها در روایات آمده حتی کسی که از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه چشم از جهان ببندد رحمت ویژه‌ای نصیبش می‌شود و از فشار قبر در امان خواهد بود.

خلیلی ارزش عبادت در شب جمعه را بسیار زیاد برشمرد و افزود: عبادت در شب جمعه نیز بسیار با عظمت است و ذکر و یاد خدا در آن ثواب فراوانی را برای متقیان به همراه دارد، خواندن نماز شب در این زمان فضیلت فراوانی دارد.

وی فضیلت دعای کمیل را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: دعای کمیل به عنوان یکی از مناجات‌های ارزشمند و ذخایر عظیم و بزرگ شیعه محسوب می‌شود، مضامین این دعا پربار بوده و دل و جان انسان‌های متفکر را با خود همراه می‌کند دعای کمیل از زبان «امیرالمومنین (ع)» بیان شده و راه بهشت را به مومنین نشان می دهد. 
 
‌خلیلی روایت‌های متعددی را پیرامون ارزش دعای کمیل برشمرد و بیان کرد: شیخ طوسی این دعا را به نام دعای خضر معرفی کرده است، خواندن این دعا در ماه شعبان بسیار سفارش شده است، همچنین روایت شده که کمیل بن زیاد نخعی «امیرالمؤمنین (ع)» را دید که در شب نیمه ماه شعبان در حال سجده این دعا را می‌خواندند، سپس دعای مشهور کمیل را نقل می‌کند. علامه مجلسی هم دعای کمیل را بهترین دعا معرفی کرده است. 

این کارشناس قرآنی نماز جمعه را از دیگر فضیلت‌های روز جمعه خواند و افزود: نماز جمعه در دین مبین اسلام از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است این عمل ارزشمند حتی در سوره جمعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است؛ به عبارت دیگر جمعه میثاقگاهی برای امت مسلمان و بیعتی با حضرت «محمد (ص)» است.
 
این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به روایاتی که در باب ظهور منجی عالم بشریت «امام زمان (عج)» در روز جمعه بیان شده، تصریح کرد: منتظران ظهور «امام زمان (عج)» جمعه را به یاد ایشان به دعا می‌پردازند، زیرا در «روایات ائمه معصومین (ع)» جمعه روز ظهور اعلام شده است، لذا منتظران هر جمعه دعای ندبه را می‌خوانند و از خداوند می‌خواهند تا ظهور منجی عالم بشریت را تعجیل ببخشد تا زمین از ظلم و ستم ظالمان و مستکبران پاک گردد.

خلیلی با تاکید بر فراز‌هایی از دعای ندبه که در روز جمعه خوانده می‌شود، خاطرنشان کرد: دعای ندبه زوایای فراوانی دارد در بخشی از دعای ندبه که بیان شده أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ به این معنا که کجا است آنکه خون جد بزرگوارش شهید کربلا را انتقام کشد. شهید کربلا «امام حسین (ع)» است و ولى منتقم ایشان «امام قائم (ع)» هستند که با ظهورشان جهان را پر از برکت خواهند کرد.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *