شجاع نوری: تکلیف مکان جشنواره کودک و نوجوان معلوم نیست

14:43 - 26 خرداد 1394
کد خبر: ۵۵۰۵۰
خبرگزاری میزان: شجاع نوری در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره فیلم کودک گفت: در حال حاضر در مورد استان برگزاری جشنواره به قطعیت نرسیدیم و در حال حاضر به دنبال رایزنی با مسئولان شهرهای دیگر برای برگزاری این دوره از جشنواره هستیم.
شجاع نوری:  شهردار اصفهان عوض شد، تکلیف مکان جشنواره کودک و نوجوان معلوم نیست
به گزارش خبرنگار فرهنگی ،صبح امروز اولین نشست خبری علیرضا شجاع نوری دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سالن اجتماع بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در این نشست شجاع نوری گفت که استان محل برگزاری این دوره از جشنواره مشخص نیست. او در مورد دلایل این تصمیم ضمن تاکید بر اینکه میخواهند جشنواره‌ی فیلم کودکان و نوجوانان را در ترازی استاندارد برگزار کنند گفت: شهردار اصفهان تغییر کرده است و شهردار شهر قم شده است و فعلا در مورد استان محل برگزاری جشنواره به قطعیت نرسیدیم و تکلیفش هنوز مشخص نیست .وی در جای دیگر گفت: ترجیح می دهیم جشنواره ای استاندارد در دل کویر یا همین مدرسه مطهری برگزار کنیم تا اینکه جشنواره بی کیفیت برگزار کنیم.

متن این نشست که با اجرای جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی بود به شرح ذیل است:

در ابتدا شجاع نوری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و 175 شهید غواص گفت: به خاطر رشادت‌های این شهیدان بود که ما در آسایش هستیم و امروز از جشنواره حرف می‌زنیم.

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: بیست و نهمین جشنواره فیلم کودک قرار است بدون تکلف و در عین سادگی برگزار شود. اولویت ما در جشنواره فیلم کودک و در برخورد با کودک «صداقت» است و در این اولین گام تلاش می کنیم از هرگونه ظاهرسازی و بی صداقتی پرهیز کنیم. شاید در سالهای گذشته تلاش می‌کردند جشنواره فیلم کودک را به گونه‌ای نشان دهند که  سینمای کودک رونق کرده است اما امسال تلاش می‌کنیم جشنواره فیلم کودک محلی برای رونق آنچه که واقعا دارد باشد.

دبیر جشنواره فیلم کودک افزود: قصد نداریم بیشتر از آنچه در سینمای کودک است نشان دهیم و این مریض رو به احتضار را آرایش کنیم و می‌خواهیم هر آنچه که هست را نشان دهیم.

وی ادامه داد: سینمای کودک وضعیت مساعدی ندارد اتفاقی که این روزها برای این سینما افتاده است درخور کودکان سرزمین ما نیست. جشنواره فیلم کودک حدود 20 سال پیش حداقل در حد دو یا سه جشنواره معتبر کودک جهان قرار داشت و این به خاطر تولیدات خوبی بود که در سینمای کودک داشتیم.

شجاع نوری با اشاره به یکی از معضلات این دوره از جشنواره گفت: مسئله بودجه یکی از معضلاتی است که در بدو کار با آن مواجه شدیم. به خاطر ضعف مالی که دامنگیر شده است این دوره از جشنواره به گستردگی که دلمان می‌خواهد برگزار نمی‌شود. برای همین اگر ببینیم در بخشی از جشنواره فیلمی نداریم اصراری در برگزاری آن نخواهیم داشت. و هر بخشی را که فیلم داشته باشیم برگزار می‌کنیم. ما به هیچ وجه دلمان نمی‌خواهد که کیفیت را فدای کمیت کنیم.

وی با اشاره به بخش دیگر این دوره از جشنواره گفت: المپیاد فیلم سازی کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن سینمای جوان در این دوره برگزار می‌شود کسانی که در این بخش حضور دارند الزاماً عضو انجمن سینمای جوان نیستند. کارگردان‌ها و مشاوران فیلم سازی در هر استان کمک می‌کنند تا 10 فیلم در هر استان ساخته شود و در نهایت از هر استان سه فیلم انتخاب می‌شود و در جشنواره داوری می‌گردد. در نهایت استان برنده اعلام خواهد شد.

دبیر جشنواره فیلم کودک هدف از برگزاری المپیاد فیلم سازی کودکان و نوجوانان را ایجاد موج فیلم سازی در کشور خواند و گفت: نوجوانان ما این فرصت را پیدا می‌کنند تا از تجربه دست یافتنی فیلم سازی استفاده کنند. اسم این بخش را المپیاد فیلم سازی گذاشتیم چون هیچ فاصله‌ای با المپیاد ریاضی و یا فیزیک ندارد.

وی در مورد بخش دیگر جشنواره گفت: بخش مسابقه فیلم نامه امسال فقط به اهدای یک پروانه زرین محدود نمی‌شود و براساس صحبتی که با فارابی داشتیم، قرار شد فارابی گروه داوری تشکیل دهد و فیلم نامه اول توسط فارابی خریداری و تا قبل از سال بعد تولید شود تا در دوره بعدی جشنواره حضور داشته باشد.

شجاع نوری ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که در این دوره از جشنواره انجام می‌دهیم درگیر کردن آموزش و پرورش با بخش‌های مختلف سینما است مثلاً به سراغ معلمی در یک شهرستان دورافتاده می‌رویم و ناگفته‌هایش را در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به راه اندازی سایت جشنواره فیلم کودک گفت: امیدواریم جشنواره فیلم کودک و نوجوان جشنواره‌ای در طول سال باشد. اگر چرخش تولید در دسترس همگان قرار گیرد، نوجوانان در هرجایی که باشند در جریان سینمای کودک قرار می گیرند و از طریق سایت جشنواره می‌توانند نظرات خود را در طول سال اعلام کنند.

دبیرجشنواره فیلم کودک درباره محل برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: سالهای گذشته جشنواره در شهر اصفهان برگزار می‌شد قبل از اینکه این دوره از جشنواره شروع شود با شهردار اصفهان آقای سقاییان نژاد صحبت کردیم برنامه سه ساله و پنج ساله را خدمت ایشان مطرح کردم و قول همکاری و حمایت همه جانبه هم داده شد ولی متأسفانه شهردار اصفهان تغییر کرد و الآن سقاییان نژاد شهردار قم شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مورد استان برگزاری جشنواره به قطعیت نرسیدیم و با وجود اینکه اصفهان مناسب ترین شهر برای برگزاری این جشنواره است اما در حال حاضر به دنبال رایزنی با مسئولان شهرهای دیگر هستیم و فکر می‌کنیم با آوازه‌ای که جشنواره فیلم کودک دارد از برگزاری آن استقبال کنند.

در ادامه این نشست، شجاع نوری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

شجاع نوری در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد رقم بودجه این دوره از جشنواره گفت:رقم بودجه این دوره از نسبت به دوره قبل کمتر است و رقمی خیلی کمتر از دو میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا با این شرایط برگزاری جشنواره فیلم کودک را دو سالانه نمی‌کنید؟ گفت: شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان مخالف دوسالانه شدن جشنواره فیلم کودک هستند.چون اگر برای یک سال جشنواره برگزار نشود ممکن است برای سالهای بعد ادامه داشته باشد. ولی اینکه می‌گوییم جشنواره به گستردگی سالهای قبل نیست، به معنای کم اهمیتی این دوره از جشنواره نیست بلکه نمی‌خواهیم مثل سالهای قبل، فیلم‌ها تا یکی دوماه مانده به جشنواره تولید شوند و نصفه و نیمه به جشنواره برسند.

دبیر جشنواره کودک در پاسخ به سوال دیگری در مورد بلاتکلیفی در متولی جشنواره فیلم کودک و تاثیر در جابجایی محل برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: قصد ما برگزاری یک جشنواره در تراز استاندارد است هر کسی که می‌تواند همراه این قضیه باشد همراه او هستیم و هر استانی که فکر می‌کند از این جشنواره حمایت کند استقبال می‌کنیم. استان ها ردیف‌های بودجه فرهنگی دارند و به شرط آنکه دغدغه فرهنگی داشته باشند می‌توانند جشنواره استاندارد برگزار کنند.

وی در تعبیری کنایه آمیز گفت: ترجیح می دهیم جشنواره ای استاندارد در دل کویر یا همین مدرسه مطهری برگزار کنیم تا اینکه جشنواره بی‌کیفیت برگزار کنیم و اگر استانی بخواهد جشنواره‌‌ای استاندارد برگزار کند از آن استقبال می‌کنیم.

شجاع نوری در مورد مهمترین بخش‌هایی که در این دوره از جشنواره برگزار می شود گفت: یکی از بخش‌های مهم جشنواره امسال نشست‌ها و گفتگوهای آسیب شناسی سینمای کودک است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *