پرداخت بخشی از حق بیمه مؤسس و کارکنان مدارس غیر دولتی توسط دولت

13:54 - 20 خرداد 1394
کد خبر: ۵۴۰۳۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: با موافقت نمایندگان دولت موظف است بخشی از حق بیمه سهم مؤسس و کارکنان غیر رسمی مدارس غیردولتی را از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه مدارس غیر دولتی پرداخت کند.
پرداخت بخشی از حق بیمه مؤسس و کارکنان مدارس غیر دولتی توسط دولتبه گزارش‌،نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 20 خرداد‌ ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در مورد لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون تأسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی با اصلاح بندهای 21 تا 30 این لایحه موافقت کردند.

بندهای اصلاح شده لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون تاسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی که به موافقت نمایندگان رسید به شرح زیر است:

21- تبصره 1 ماده 25 قانون به شرح زیر اصلاح می شود:

تبصره 1 –دولت موظف است بخشی از حق بیمه سهم مؤسس و کارکنان غیر رسمی مدارس غیر دولتی را از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه مدارس غیر دولتی پرداخت کند.

22- در تبصره ماده 27 قانون پس از عبارت «مناطق محروم» عبارت «به ویژه روستاها» اضافه می شود.

23- در ابتدای ماده 28 قانون پس از عبارت «در صورت وجود» کلمه «دانش آموز» اضافه و در انتهای این ماده بعد از عبارت «حضور در جبهه» عبارت «همچنین فرهنگیان، ایتام مستمند، خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی» اضافه و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می شود:

تبصره –شرایط ثبت نام دانش آموزان مذکور در این ماده را شورای نظارت مرکزی تعیین می کند.

24- درماده 30 قانون بعد از عبارت «استقرار مدارس» عبارت «و مراکز» اضافه می شود و در تبصره آن بعد از عبارت «استقرار مدارس» عبارت «و مراکز غیر دولتی و ضوابط و مقررات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تغییر دهد» جایگزین عبارت «غیر دولتی تغییر داده» می شود.

25- دو تبصره به عنوان تبصره های 2 و 3 به شرح زیر به  ماده 31 قانون اضافه می شود:

تبصره 2- در صورت انحلال یا تعطیلی دایممدرسهو تحقق شرایط مقرر در بندهای الف و ب این ماده و تأیید شورای نظارت مرکزی، مؤسس موظف است فروش یا اجاره  ملک را از طریق انتشار آگهی به اطلاع مؤسسان واجد شرایط برساند. درصورتی که هیچ مؤسس واجد شرایط، متقاضی خرید یا اجاره ملک نباشد، آموزش و پرورش در اجرای لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب 17/11/1358 شورای انقلاب اسلامی، ملک را مطابق ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری (منتخب آموزش و پرورش) خریداری نموده یا برای دایر کردن مدرسه دولتی برابر قوانین و مقررات مربوط اجاره نماید. در غیر این صورت شورای نظارت مرکزی نسبت به تعیین وضعیت اجاره یا فروش ملک تصمیم لازم را اتخاذ کند.

تبصره 3 –مفاد این ماده قابل تسری به مدارسی که براساس قانون تإسیس مدارس غیر انتفاعی مصوب 5/3/1367 تأسیس شده است و یا از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند نیز می باشد.

26- در ماده 32 قانون پس از عبارت «با رعایت ماده 33» عبارت «و تبصره های آن» اضافه می شود.

27- در ماده 33 قانون پس از عبارت «مراکز غیر دولتی» عبارت «اعم از بازنشسته، حق التدریس، قراردادی پاره وقت و تمام وقت» اضافه می شود و یک تبصره به عنوان تبصره 1 به شرح زیر به آن اضافه و تبصره قبلی عنوان تبصره 2 را می گیرد.

تبصره 1- کارکنان رسمی غیر موظف و بازنشسته شاغل در مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی، مشمول این ماده می باشند.

28- در تبصره 2 ماده 34 بعد از عبارت «تا پایان سال تحصیلی» عبارت «و برای مراکز آموزش و پرورش تا پایان ترم» اضافه می شود.

29- در ماده 35 قانون عبارت «مدیرکل آموزش و پرورش استان» جایگزین عبارت «ظرف یک ماه» شده و عبارت «مراجعقضایی ذی صلاح» به عبارت «دیوان عدالت اداری» تغییر می یابد.

30- سه ماده به عنوان مواد 36، 37 و 38 به شرح زیر به قانون الحاق می شود:

ماده 36- مطابق اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با حفظ اصل حاکمیت دولت، مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی با ماهیت غیر دولتی و طبق این قانون توسط شخص حقیقی و یا حقوقی تإسیس و اداره می شوند و صرفا ماده 584 قانون تجارت و ماده 1 قانون ثبت تشکیلات و موسسات غیر  تجاری مصوب 1337 و اصلاحات بعدی و آیین نامه آن قابل تسری به مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی می باشد.

ماده 37- قانون اجازه اخذ هزینه های مربوط به صدور اجازه تأسیس و تجدید امتیاز آموزشگاه های علمی آزاد مصوب 1/9/1367، قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی مصوب 5/3/1367 و قانون اصلاح قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی مصوب 6/5/1367 کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از زمان لازم الاجرا شدن این قانون نسخ می شود.

ماده 38- آیین نامه اجرایی این قانون ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران می رسد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *