قرآن‌های نفیس؛ پر مخاطب و میلیونی

8:44 - 18 تير 1393
کد خبر: ۵۲۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: در بخش فروش بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم می‌توان قرآن‌هایی با قیمت بیش از یک میلیون را مشاهده کرد که واجد ویژگی های خاصی در ابعاد مختلف هستند.

: در بخش فروش بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم می‌توان قرآن‌هایی با قیمت بیش از یک میلیون را مشاهده کرد که واجد ویژگی های خاصی در ابعاد مختلف هستند.

به گزارش ، بخش ناشران یا همان بخش فروش نمایشگاه بیست و دوم امسال در دو قسمت راه اندازی شده که از نظر ظاهری نسبت به سال های گذشته حجم کمتری از نمایشگاه بین المللی قرآن را به خود اختصاص داده اما به گفته مدیر بخش فروش، علی رغم این محدودیت، کیفیت بخش فروش امسال نسبت به سال های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

بسیاری از مراکز انتشاراتی که از سال 90 تاکنون بیش از 40 اثر در زمینه قرآن و علوم قرآنی راهی بازار کرده اند اما در این میان هستند ناشرانی که به دلیل چاپ آثار فاخر از این امر مستثنی شده اند. اغلب این آثار مربوط به قرآن هایی است که ویژگی های خاصی دارند. نوع چاپ، نوع کاغذ، جلد کتاب و قابی که برای قرآن در نظر گرفته وجه تمایز این آثار است. البته می توان قرآن شناسنامه دار را نیز در این بخش مشاهده کرد.

در میان اعداد و ارقامی که به عنوان قیمت فروش کتب قرآن درج شده، قیمت هایی بیش از 10 هزار تومان به چشم می خورد اما سقف این قیمت ها چند میلیونی می شود. جایی که چاپ قرآن ها نفیس می شود، شیب قیمت ها به تندی افزایش می یابد.

استفاده از چرم طبیعی برای جلد و یا قاب اولین ویژگی قرآن های نفیس است که غرفه داران به عنوان اولین مورد از آن یاد می کنند. اما نوع خط و جنس کاغذ نیز در تعیین قیمت تأثیرگذار است.

شاید خط عثمان طه و نی ریزی برای بیشتر افراد آشنا باشد اما ارائه قرآن با خط ابراهیم سلطان و یا احمد الباری و یا حامد الآمدی برای عموم کمی ناآشناتر باشد و البته به دلیل داشتن قیمت های خاص، مشتریان خاصی نیز دارد.

ابراهیم سلطان که دومین فرزند شاهرخ و گوهرشاد آغا و نوه تیمور گورکانی است در قرن نهم منتخبی از قرآن را به نگارش در آورده که با داشتن 12 سوره، از قرآن های میلیونی نمایشگاه به حساب می آید. قرآن دیگری که به خط احمد الباری در بخش فروش نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان است، نیز به واسطه کاتبش 1 میلیون عرضه شده است.

کمیته یونسکو نیز قرآنی با خط نی ریزی، ترجمه عبدالمحمد آیتی و قلم احمد فلسفی ارائه کرده که از دیگر قرآن های نفیس نمایشگاه محسوب می شود. قرآن موزه توپکاپی استانبول را هم می توانید با قیمت 9 میلیون تومان در این بخش مشاهده کنید که اگر قطع بزرگ تر آن هم اگر به این نمایشگاه می رسید، قرآن 20 میلیونی نمایشگاه نام می گرفت.

مسئول غرفه عرضه کننده این کتاب نفیس این قرآن را چهارصد و پنجاه و نهمین قرآن از 500 قرآنی معرفی کرد که در سال 2008 در استانبول چاپ شد. اصل این قرآن توسط عثمان بن عفان جمع آوری شده که بر روی پوست آهو چاپ و در موزه توپکاپی به نمایش گذاشته شده است.

قرآن به خط حامد الآمدی نیز بیش از یک میلیون قیمت گذاری شده است؛ الآمدی استاد عثمان طه است و اجازه خطاطی را به طه داده است. این قرآن همچنین دارای حاشیه طلاکوب و برگه های گلاسه طرحدار مات است. الآمدی همچنین سعی کرده کلمه جلاله «الله» را در یک ردیف بیاورد.

بازدیدکنندگان همچنین می توانند قرآن چاپ بوسنی را که بر کاغذ گلاسه طرحدار مات همراه با قابی قدیمی نوشته شده را حدود 2 و نیم میلیون تومان مشاهده کنند.

در کنار چنین آثار نفیسی می توانید قرآن های عطری را نیز که اکثراً بر روی کاغذهای طرح دار به چاپ می رسد را از قیمت 150 هزار تومان در نمایشگاه بین المللی قرآن بیابند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *