اداره ثبت اسناد گلوگاهی برای جلوگیری از ورود برخی پرونده‌های قضایی است

14:56 - 06 خرداد 1394
کد خبر: ۵۱۹۳۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: اداره ثبت اسناد یکی از گلوگاه‌هایی است که می‌تواند از ورود برخی پرونده‌ها به دستگاه قضایی جلوگیری کند.
به گزارش گروه حقوقی قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی در شورای اداری اداره ثبت اسناد و املاک استان خراسان شمالی اظهار کرد: ادارت ثبت اسناد واملاک خدمت بسیار مهمی جهت جلوگیری از جرم در محدوده اموال دارند و در بحث کا هش ورود پرونده‌های قضایی به دادگستری‌ها بسیار موثر هستند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد سلامت در روابط اقتصادی و مالی مردم افزود: ادارات ثبت اسناد حافظان مالکیت مردم هستند واگر در خصوص املاک مجهول المالک سهل انگاری شود موجب خیانت به اموال بیت المال وازبین رفتن آن می‌شود.

وی با اشاره به رابطه عقل با ارزشهای دینی خاطرنشان کرد: عدالت و اقامه قسط در جامعه در سایه رشد عقلانی محقق می‌شود که خود در سایه تربیت نبوی حاصل خواهد شد.

این مقام قضایی با بیان اشکالات موجود در ثبت سنتی تصریح کرد: امکان جعل اسناد، عدم دقت در ثبت معاملات، از بین رفتن اوراق بر اثر حوادث، وجود شبکه‌های دلالی، صدور سند بدون ثبت در بایگانی‌ها، تنظیم سند به نام افراد مجهول الهویه و متوفی برخی از اشکالاتی است که وجود داشته است که با ورود ثبت آنی و الکترونیکی شدن امور از بسیاری از این امور پیشگیری شده است.

حجت الاسلام قدتی از یکپارچگی و تمرکز اطلاعات، ارتباط بر خط، محاسبه اتوماتیک هزینه‌ها، پشتیبانی فنی و متمرکز از سامانه، حذف مکاتبات اداری و کاهش مراجعات مردم، ارتقاء نظام حفظ اسناد رسمی به عنوان برخی ویژگی‌های ثبت الکترونیکی یاد کرد و ادامه داد: جلوگیری از تضییح حقوق بیت المال، کاهش هزینه‌های قضایی برای رفع تصرف از اموال توقیفی، مبارزه با زمین خواری، جلوگیری از معاملات معارض و افراد ممنوع المعامله و... نیز از دیگر ویژگی هاست.

وی در پایان با اشاره یه نامگذاری سال همدلی و همزبانی دولت و ملت از سوی مقام معظم رهبری گفت: در سال دولت و ملت همه به وظیفه دینی وملی خود عمل کرده و با تکیه بر رشد عقلانی و ارزش‌های دینی به مرحله عمل برسیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *