کاهش چشمگیر قدرت استراتژیک تروریست‌ها/از مبارزه ملی - اسلامی تا ائتلاف نمایشی ضد داعش

14:50 - 01 ارديبهشت 1394
کد خبر: ۴۶۹۷۴
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: مبارزان و مجاهدان ملی و مسلمان مخالف داعش با رشادت در جبهه های گسترده در جنگ با تروریست‌های تکفیری سنگ تمام گذاشتند و توانستند به صورت چشمگیری از قدرت استراتژیک داعش در سوریه و عراق بکاهند.

: مبارزان و مجاهدان ملی و مسلمان مخالف داعش با رشادت در جبهه های گسترده در جنگ با تروریست‌های تکفیری سنگ تمام گذاشتند و توانستند به صورت چشمگیری از قدرت استراتژیک داعش در سوریه و عراق بکاهند.

به گزارش میزان، خبرگزاری اشپیگل از کشف جدیدترین نقشه استراتژیک داعش خبر داد. بر اساس این نقشۀ لورفته، قدرت استراتژیک داعش سال 2015 در مقایسه با سال 2014 به طور چشمگیری کاهش یافته است.


اما این موفقیت نسبی در نابودی تکفیری‌ها، ستاره‌ای است که قرار است در کارنامه چه کسی بدرخشد؟ نیروهای ارتش عراق؟ بسیج مردمی این کشور؟ یا آن طور که اشپیگل مدعی است: "یک ائتلاف بین‌المللی؟"
داعش علی‌رغم ناامنی‌های تازه در یمن، مناطقی از عراق و سوریه را در اختیار دارد. ولی پیشروی‌های بیشتر تکفیری‌ها در عراق متوقف شده و از ماه اوت 2014 تاکنون 25 الی 30 درصد اراضی تحت تصرف آن‌ها بازپس گرفته شد. اصل کار این بود که جبهه‌های مهم تکفیری‌ها مانند اربیل، بابل، بغداد، کرکوک و بخش زیادی از منطقه شمال تکریت پاکسازی شد.
علاوه بر این، چاه‌های نفت متعددی از چنگ داعش درآمده که این حادثه ضربه مهلکی و آسیب بزرگی  به پیکره تروریسم وارد کرد، چراکه بدون چپاول ذخایر زیرزمینی و پول‌های بدست آمده از فروش نفت، داعش در خرید مهمات دچار اختلال خواهد شد.

نقشه‌ای امیدوارکننده

خبرگزاری اشپیگل روز سه شنبه 14 آوریل 2015 نقشه زیر را منتشر کرد. رنگ قرمز مناطق تحت تصرف داعش را در آوریل 2015 نشان می‌دهد و این مساحت را مقایسه می‌کنیم با رنگ قهوه‌ای که از اوت 2014 از تصرف داعش خارج شده است. دایره‌های زرد و مشکی شهرهای در حال جنگ (حلب، دیرالزور، تکریت و الرمادی) هستند.


خبرگزاری بیلد با استناد به پرونده‌های جدیدی که از نقشه‌های راهبردی داعش کشف شده، می‌نویسد: تهاجم "دولت اسلامی"(داعش) هیچ ربطی به اسلام نداشت. درست است که پروپاگاندا دائماً دم از شریعت اسلامی می‌زند، اما در جزییات نقشه‌های سازمانی و استراتژیک به دست آمده از فرماندهان داعش هیچ ردّ پایی از مذهب دیده نمی‌شود.
این خبرگزاری آلمانی در ادامه، تمام افرادی که به اسم تربیت موعظه‌گر/شیخ اسلامی به اقسی‌نقاط منطقه، مثلاً شهرها و روستاهای شمال سوریه اعزام می‌شدند را جاسوس‌های آموزش‌دیده‌ای معرفی می‌کند که دقیقاً برای سرک کشیدن به اوضاع سیاسی اطراف گشت می‌زنند.
قدم بعدی از نقشه‌های لورفته داعش این بوده که سرکردگان گروه‌های رقیب از صحنه محو شوند تا هر گونه فعالیت رقبا علیه خود ا در نطفه خفه کنند. به همین منظور واحدهای ویژه "سر بریدن" سازماندهی شده‌اند که البته علاوه بر اتمام حجت و تزریق وحشت، هدف دیگری هم دنبال می‌کند و آن عبرت برای سایر مخالفان است.

"ائتلاف ضدّ داعش": دکوراسیونی روی طاقچه!

پیروزی‌های نسبی که به دست آمده و به گوشه‌ای از آن اشاره شد، به قیمت بریده شدن سر هزاران شیعۀ عراقی، ریخته شدن خون بیگناهان، استقامت با وجود آوارگی و ویرانی حاصل شده‌اند. کمااینکه "فؤاد معصوم" رییس جمهور عراق با قدردانی از کمک‌های مستشاری ایران به کشورش برای مقابله با گروه تروریستی داعش، گفت:
ایران کشور همسایه ای است که بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در جنگ علیه جنایتکاران داعش کمک زیادی به ما کرده است.
پاکسازی برخی شهرها از وجود تروریست‌ها، دستاوردی است که ارتش عراق در چند ماه اخیر توانسته با کمک نیروهای داوطلب مردمی و عشایری و پیشمرگ‌های کرد، به دست آورد. ولی ائتلاف ضدّ داعش، نام چهل کشور دارای سیاه‌ترین پرونده‌های حمایت از تروریسم (از عربستان و قطر گرفته تا فرانسه) را به دوش کشید و در نهایت، هیچ خروجیِ ضدّداعشی به جز عکس‌های یادگاری از آن‌ها حاصل نشد.


اکتبر 2014 و انتشار آن ویدئوی عجیب از جنگنده هوایی آمریکا را به خاطر می‌آوریم: محموله تسلیحاتی از پنتاگون ، به جای انهدام زیرساخت‌های داعش، "اشتباهاً" سالم به دست تروریست‌های مستقر در مرز کوبانی رسید!
با این اوصاف، این ائتلاف نمایشی، چه طور می‌خواهد برگ برنده‌ای به نام "تضعیف نسبی داعش" را جزو افتخارات خود رقم بزند، در حالی که خوب به خاطر داریم رسانه‌های انگلیسی‌زبان وابسته به دولت‌های غربی از سال 2011 (بحران سوریه) و حتی بعد از آن، هنگام پیشروی زمینی تک‌تروریست‌های داعش به مرزهای شمالی خاک عراق (ژوئن 2014) حاضر نبودند حتی در لفظ، داعشی‌ها را "تروریست" بنامند.
بعد از تشکیل ائتلاف موسوم به "ائتلاف ضدّ داعش به رهبری آمریکا" که بیشتر به یک دکوراسیون عوام‌فریبانه شباهت داشت تا گروهی که مصمم به نابودی تروریسم در منطقه بحرانی باشد، هنوز هم که هنوز است ترجیح می‌دهند در اخبار از "دولت اسلامی" (Islamic State)، "شورشیان" (rebels)، "جهادگران" (jihadists)، مجاهدان و این قبیل عبارات برای توصیف داعش استفاده کنند این در حالی است که مبارزان و مجاهدان ملی و مسلمان مخالف داعش با رشادت در جبهه های گسترده در جنگ با تروریست‌های تکفیری سنگ تمام گذاشتند و توانستند به صورت چشمگیری از قدرت استراتژیک داعش در سوریه و عراق بکاهند.
گزارش از فاطمه طاهری


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *