محافظ شخصی محمد بن سلمان بخشی از جنازه خاشقجی را به ریاض منتقل کرده است

12:01 - 30 مهر 1397
کد خبر: ۴۶۱۷۰۱
منابع آگاه در ترکیه می‎گویند که ماهر عبدالعزیز مطرب محافظ شخصی ولیعهد عربستان روز دوم اکتبر با عجله در حالی که چمدان بزرگی را با خود حمل می‌کرد با یک جت شخصی از فرودگاه آتاتورک گریخته است.
به گزارش گروه بین الملل ، منابع آگاه در ترکیه در مصاحبه با پایگاه میدل ایست آی گفته‎اند که ماهر عبدالعزیز مطرب، محافظ شخصی محمد بن سلمان روز دوم اکتبر با عجله در حالی که چمدان بزرگی را با خود حمل می‌کرد با یک جت شخصی از فرودگاه آتاتورک گریخته است.

میدل ایست آی نوشته است که مقامات ترکیه بر این باورند که بخشی از بدن جمال خاشقجی توسط یکی از محافظان شخصی محمد بن سلمان از ترکیه خارج شده است.

به گفته این منابع، ماهر عبدالعزیز مطرب یکی از افسران اطلاعاتی که در قتل روزنامه نگار منتقد سعودی نقش داشته است، بخشی از بدن وی را در چمدانی بزرگ از ترکیه خارج کرد.

مطرب که در اغلب سفر‌ها محمد بن سلمان را همراهی می‌کند، در روز دوم اکتبر با یک جت خصوصی در ساعت ۱۸:۲۰ به وقت محلی استانبول را ترک کرده است.
 
مقامات ترک معتقدند بخشی از جنازه خاشقجی توسط محافظ شخصی محمد بن سلمان به ریاض منتقل شده است

چمدان‌های وی نه در هنگام عبور از گیت وی آی پی در فرودگاه آتاتورک و نه در هواپیما مورد بررسی قرار نگرفته است. علت این امر پرواز هواپیما پیش از به صدا درآمدن آلارم اجازه پرواز بوده است. این در حالی است که هواپیمای دوم کاملا بررسی شد و چیز مشکوکی در آن یافت نشد.

منابع آگاه به میدل ایست آی گفته‎اند که مطرب پاسپورت دیپلماتیک را به مقامات فرودگاه ارائه کرد و بسیار عجله داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه با اعلام این که بیانیه جدیدی در مورد جزئیات قتل خاشقجی در روز سه شنبه منتشر خواهد کرد گفت: "حقیقت عریان" را در مورد وی آشکار خواهد کرد.

اردوغان در تجمعی در استانبول گفت: "ما این جا به دنبال عدالت هستیم و آن را به صورت حقیقتی عریان آشکار خواهیم کرد. نه از طریق گام‌های روزمره و عادی بلکه با جزئیات کامل. "

یک منبع در ریاست جمهوری ترکیه گفت که اردوغان در تماس تلفنی با ترامپ در روز یکشنبه بر لزوم آشکار شدن همه وجوه این پرونده توافق کردند.

عربستان سعودی که در نهایت روز جمعه و ۱۷ روز پس از به قتل رسیدن خاشقجی توسط مقامات این کشور این موضوع را تائید کرد، اعلام کرده است که از محل اختفای جسد خبر ندارد.

یک مقام سعودی ناشناس به رسانه‌ها گفت که بدن در فرشی پیچیده شده و به یک همکار محلی داده شد تا دفن شود.

روز یکشنبه یک منبع ترکیه به میدل ایست آی گفت که بدن خاشقجی به ۱۵ قطعه تقسیم شده است. این منبع آگاه گفت:" آن‌ها هیچ چیزی را در چیز دیگری نپیچیدند. "

محافظ شخصی
حضور مطرب در تیم ۱۵ نفره‌ای که ریاض به استانبول فرستاد تا خاشقجی را در دام بیاندازند، به شکل فزاینده‌ای در این موضوع مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا پادشاهی سعودی در تلاش است تا شاهزاده را از اتهام دست داشتن در این موضوع تبرئه کند.

ولیعهد سعودی دست داشتن دو تن از نزدیکان و معتمدان خود یعنی احمد الاسیری معاون وزارت اطلاعات عربستان و سعود القحطانی مشاور ارشد خود را در قضیه قتل خاشقجی رد کرده است.

منابع ترکیه‌ای اعلام کردند که سعودی‌ها اکنون در تلاش هستند تا توضیحاتی برای حضور مطرب در این تیم ۱۵ نفره دخیل در قتل خاشقجی ارائه کنند.

مقامات ترکیه گفتند: "آن‌ها ادعا می‌کنند که الاسیری از القحطانی اسامی افرادی را که قادر به متقاعد کردن خاشقجی برای بازگشت به عربستان بودند، را خواست که القحطانی از مطرب نام برد؛ چرا که آن‌ها در لندن با هم همکار بودند."
 
مقامات ترک با رد این توجیهات گفتند که مطرب یکی از هفت محافظ شخصی و تیم امنیتی محمد بن سلمان بوده که تیم ۱۵ نفره را همراهی می‌کرده است.

مقامات ترکیه توضیحات ریاض درباره قتل خاشقجی را قانع کننده نمی‌دانند.

عربستان سعودی می‌گوید که این منتقد محمد بن سلمان به شکلی تصادفی کشته شده است؛ زیرا در کنسولگری یک درگیری پیش آمد به همین دلیل این افراد اقدام به مخفی کردن مرگ کردند.
 
مقامات ترک معتقدند بخشی از جنازه خاشقجی توسط محافظ شخصی محمد بن سلمان به ریاض منتقل شده است

ریاض گفته که ۱۸ مظنون در عربستان سعودی دستگیر شده‎اند. مقامات ترکیه در تلاشند تا مظنونان به این کشور استرداد یابند، چون از اعدام آنان پیش از مشخص شدن اصل ماجرا نگران است.

یک مقام سعودی ناشناس به رسانه‌های غربی گفت که یکی از اعضای این تیم ۱۵ نفره با پوشیدن لباس ها، عینک و اپل واچ خاشقجی از در پشتی کنسولگری خارج شد تا وانمود کند که این روزنامه نگار با پای خود از این ساختمان خارج شده است.

تیم تحقیقات ترکیه اعلام کرد که چنین اتفاقی رخ نداده است. این طرح مورد بحث قرار گرفت، اما انجام نشد. زیرا تیم بر این باور بود که کسی نمی‌تواند نقش خاشقجی را به درستی ایفا کند.

به همین دلیل سعودی‌ها کلیه فیلم‌های دوربین‌های مداربسته کنسولگری را از حافظه اصلی پاک کردند.

ترکیه می‌گوید که فایل‌های صوتی مربوط به قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان را در اختیار دارد، اما تائید این فایل صوتی نیز با مشکلاتی همراه است.

جستجو برای بدن
منابع ترکیه‌ای به میدل ایست مانیتور گفتند که خاشقجی تقریبا بلافاصله پس از ورود به کنسولگری شکنجه و به قتل رسیده و بدنش تکه تکه شد. تکه تکه کردن وی تنها در ۷ دقیقه انجام شد.

این منابع با نام بردن از صلاح محمد الطبیقی متخصص آسیب شناسی پزشکی قانونی اعلام کردند که این شخص توانست به سرعت با اره استخوان بر جنازه خاشقجی را قطعه قطعه کند.

این منابع افزودند که قطعه قطعه کردن خاشقجی با نارضایتی بقیه اعضای تیم همراه شد، زیرا آن‌ها می‌گفتند نمی‌توانند این قطعات را به درستی بسته بندی کنند.

مقامات ترکیه در تلاش اند تا به بخشی از بدن خاشقجی دست یابند.

مقامات سعودی موفق شدند مدارک جرم در کنسولگری و منزل سر کنسول که پس از این جریان استانبول را ترک کرد، پاک کنند.

محققان با ردیابی حرکات یک ون بسیار مشکوک، به مناطق جنگلی در حومه استانبول و شهر یالوا در حدود ۹۰ کیلومتری استانبول، رسیدند.

تحقیقات میدل ایست آی نشان می‌دهد دادستان کل ترکیه مدارک کافی برای دستگیری هر ۱۵ مظنون به قتل را در اختیار دارد.

با این حال، دادستان کل در انتظار است تا سرنوشت جنازه مشخص شود، پیش از آن که گزارشش را منتشر کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *