«نه» ایران به آمریکا/ پیگیری تشکیل گروه رزمی IONS/ تمجید فرمانده نیروی دریایی ارتش بنگلادش از اقدامات ناوگروه‌های ایرانی/دیدار‌های دو جانیه فرمانده نداجا با هیئت‌های نظامی

11:14 - 04 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۱۴۴۸۷
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
ششمین اجلاس فرماندهان نیروی دریایی ارتش کشور‌های حاشیه اقیانوس هند موسوم به «IONS» از صبح روز گذشته با حضور ۳۲ هیئت نظامی خارجی شامل ۲۳ عضو رسمی و ۹ عصو ناظر و همچنین فرماندهان عالی‌رتبه نظامی ایران در هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، ششمین اجلاس فرماندهان نیروی دریایی ارتش کشور‌های حاشیه اقیانوس هند موسوم به «IONS» از صبح روز گذشته (۳ اردیبهشت) با حضور ۳۲ هیئت نظامی خارجی شامل ۲۳ عضو رسمی و ۹ عصو ناظر و همچنین فرماندهان عالی‌رتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران در هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز به کار کرد.
 
اجلاس اقیانوس هند
تکاپوی اسرائیل و نه ایران به آمریکا
اجلاسی که به گفته امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش، حتی رژیم صهیونیستی را هم به تکاپو انداخته بود تا برگزاری این اجلاس مهم را در ایران تضعیف کند. او در این رابطه گفت: «با حضور فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند، بسیاری از جمله رژیم صهیونیستی به تکاپو افتادند تا با انجام اقدامات پشت پرده و غیر آشکار وابستگان نظامی را از تهران برگردانند. دشمنان می‌دانند این اجلاس ظرفیت شکستن تمرکز فشار‌های سیاسی شان را دارد».

فرمانده نداجا پیش از این نیز در روز شنبه (۱ اردیبهشت) در جریان نشست خبری اجلاس IONS گفته بود «آمریکا قصد داشت به عنوان عضو ناظر در اجلاس فرماندهان نیرو‌های دریایی حاشیه اقیانوس هند که از ۳ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود، شرکت کند، اما جمهوری اسلامی ایران به این درخواست رای منفی داد و حضور آن‌ها در اجلاس منتفی شد».

اجلاس اقیانوس هند
اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با دزدان دریایی

سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سخنران ویژه مراسم افتتاحیه بود. وی در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه پدیده دزدی دریایی سالهاست منافع همه کشور‌های جهان را مورد تهدید قرار داده است، ادامه داد: اعزام ۵۱ ناوگروه عملیاتی به اقیانوس هند، دو هزار و ۶ مورد اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش، دو هزار و ۲۶۷ مورد حفاظت از شناور‌ها توسط گروه‌های محافظ، ۲۵۰ مورد درگیری با دزدان دریایی و ۲ مورد نجات کشتی‌های ربوده شده، عملکرد نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با دزدی دریایی بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: حضور گسترده واحد‌های نظامی برخی قدرت‌های بزرگ و مداخلات آن‌ها در منطقه اقیانوس هند، باعث ایجاد ناامنی بوده است که از نمونه بارز این ناامنی ها، بمباران گسترده مردم یمن در سواحل اقیانوس هند به شمار می‌رود.
 
اجلاس اقیانوس هند
پیگیری تشکیل گروه رزمی IONS 
امیر «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخشی سخنرانی خود در این اجلاس اظهار کرد: تشکیل گروه رزمی IONS که بیش از ۶ سال است نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد آن را داده است و هنوز از دستور کار جلسه محرمانه فرماندهان فراتر نرفته و تدوین زبان مشترک برای اقدامات تاکتیکی هماهنگ در دریا از جمله اقداماتی است که بر روی زمین مانده که تحقق آن‌ها می‌تواند همبستگی گروهی برای دست یابی به ثبات و پایداری بیشتر را تقویت کند.
 
اجلاس اقیانوس هند
سخنرانی ۴ فرمانده در افتتاحیه
پس از سخنرانی سرلشکر باقری و امیر خانزادی، فرماندهان نیروی دریایی ارتش کشور‌های بنگلادش و استرالیا، به پشت تریبون اجلاس رفتند و نقطه نظرات خود را جهت «حفظ بیش از پیش امنیت اقیانوس هند» و همچنین «بهبود مقابله با پدیده دزدی دریایی» بیان کردند.
 
اجلاس اقیانوس هند
تمجید فرمانده نیروی دریایی ارتش بنگلادش از اقدامات ناوگروه‌های ایرانی
«آدمیرال نظام‌الدین احمد» در حاشیه اجلاس فرماندهان نیرو‌های دریایی ارتش کشور‌های حاشیه اقیانوس هند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، گفت: به دلیل اقدامات سازنده و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس هند به ویژه در آب‌های خلیج عدن و خلیج فارس، ریاست این دوره از اجلاس IONS-۲۰۱۸ حق نیروی دریایی ارتش ایران بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش بنگلادش تاکید کرد: حضور آگاهانه و قدرتمندانه ناوگروه‌های ایرانی در اقیانوس هند طی سال‌های اخیر، تاثیر چشمگیری در کاهش پدیده شوم دزدی دریایی داشته است.
 
اجلاس اقیانوس هند
تصمیم‌گیری برای برگزاری رزمایش مشترک
امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در جلسه محرمانه فرماندهان در روز چهارشنبه درباره برگزاری رزمایش مشترک بین کشور‌ها تصمیم گرفته می‌شود، گفت: این رزمایش‌ها رزمی نیست و برای هماهنگی بیش‌تر برای مقابله با دزدی دریایی است.
 
اجلاس اقیانوس هند
دیدار‌های دو جانیه
در حاشیه برگزاری اجلاس IONS، فرمانده نیروی دریایی ارتش بنگلادش، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش ترکیه، فرمانده ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش روسیه، رئیس هیئت نظامی چین و رئیس هیئت نظامی ژاپن به طور جداگانه با امیر خانزدای فرمانده نداحا دیدار و گفت و گو کرد؛ طرفین در این دیدار‌ها بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تاکید کردند.
 
اجلاس اقیانوس هند
حاشیه‌های روز نخست اجلاس
فرمانده نیروی دریایی بنگلادش که کشور او از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ ریاست اجلاس IONS را در اختیار داشت، در حضور سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح کشورمان، ریاست اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند را با اهدای یک تلسکوپ نمادین به امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار کرد.
 
اجلاس اقیانوس هند

تمبر یادبود اجلاس IONS - ۲۰۱۸ به طور مشترک توسط سرلشکر باقری، دریادار خانزادی و فرمانده نیروی دریایی بنگلادش ممهور شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *