رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

توافق یکجانبه برای ایران پذیرفتنی نیست

23:10 - 02 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۱۴۰۸۰
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه گفت:دولت ترامپ هیچ وقت در برجام نبوده است.

به گزارش گروه سیاسی ،محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با المانیتور در پاسخ به سوالی درباره واکنش احتمالی ایران به خروج احتمالی دولت آمریکا از توافق هسته‌ای، گفت: دولت ترامپ هیچ وقت در برجام نبوده است. آن‌ها در ۱۵ ماه گذشته سعی کردند مطمئن شوند که ایران از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند نشود، بنابراین هر کاری که آن‌ها طی سه هفته آتی می‌کنند تفاوتی با گذشته نخواهد داشت. بواسطه سیاست‌هایی که آن‌ها طی ۱۵ ماه گذشته پیگیری کرده‌اند، تاثیرات اقتصادی بر ایران را کاهش داده‌اند؛ بنابراین این به ما توجیه لازم برای تصمیم‌گیری بر اساس منافع ملی‌مان را خواهد داد، مبنی بر اینکه در توافق بمانیم یا نمانیم.

ظریف ادامه داد: اگر ما تصمیم به خروج از برجام بگیریم، این موضوع توسط برجام و در نگاه جامعه بین المللی کاملا قابل توجیه خواهد بود. این موضوع همچنان آمریکا را به عنوان طرفی غیرقابل اعتماد - نه تنها غیرقابل پیش بینی، بلکه غیرقابل اعتماد - منزوی خواهد کرد. جامعه بین المللی متوجه خواهد شد که ایران نمی‌تواند یکجانبه و بدون طرف مقابل به اجرای توافق ادامه دهد؛ بنابراین من بر این باورم که این موضوع حتی از تبعات اقتصادی منفی علیه ایران خواهد کاست.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: به موازات این، چون آنچه ما قادر بوده ایم در خصوص برجام در زمینه تحقیق و توسعه انجام دهیم، ما می‌توانیم برنامه هسته‌ای را به نحو پیشرفته‌تری از سر بگیریم، که همچنان برای مقاصد صلح آمیز، اما پیشرفته‌تر باشد. خب، این یکی از گزینه‌های پیش روی ایران و احتمالا جدی‌ترین آنهاست.

ظریف در خصوص تلاش سران آلمان و فرانسه برای افزایش فشار علیه ایران در زمینه موشکی و منطقه‌ای، که با هدف متقاعد کردن آمریکا به منظور باقی ماندن در برجام صورت می‌گیرد، گفت: من فکر می‌کنم که این یک سیاست منحرفی است. آن‌ها باید از فرصت دیدار با ترامپ در راستای تشویق کردن وی به پایبندی به تعهدات آمریکا در برجام استفاده کنند، نه اینکه سعی کنند او را راضی کنند، چون بواسطه تلاش برای راضی کردن وی، ترامپ گام‌های بیشتری را در مسیر اشتباه خواهد برداشت. من بر این باورم که اگر آن‌ها منافع خود و منافع اروپا را در سر دارند، باید از این امکان برای تشویق وی، نه فقط برای ماندن در توافق بلکه برای اجرای سهم خود از برجام با حسن نیت، تشویق کنند.

ظریف در ادامه گفت:حضور صرف آمریکا در برجام کافی نیست و آمریکا باید یک شریک فعال و با حسن نیت در توافق باشد، که نبوده است؛ حداقل از زمانی که ترامپ به کاخ سفید آمده، نبوده است.

خبرنگار المانیتور در ادامه به دیدار احتمالی ترامپ و رهبر کره شمالی اشاره کرد و پرسید که ایران تحت چه شرایطی دیدار با ترامپ را مد نظر خواهد داشت. ظریف در پاسخ گفت: فکر می‌کنم که هر گونه تعاملی، مشخصا با ایران، نیازمند احترام است، و زمانیکه ترامپ آماده باشد تا بخشی از این [احترام]را نشان دهد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار المانیتور در مورد اعتراضات ایران هم اظهار کرد مردم نگرانی‌های به حقی دارند و خواسته‌های آن‌ها قانونی است، این حق را دارند که صدای این خواسته‌های خود را بدون خشونت و بدون سرپیچی از قانون بلند کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این سیاست دولت بوده است که بر حق مردم بر ابراز نظرشان تاکید کند و این چیزی است که ایران را از مابقی کشور‌ها متفاوت می‌کند. ما فضای عمومی و افکار عمومی فعالی داریم که نظر خود را در صندوق رای بیان می‌کنند و زمانی که احساس نیاز به تظاهرات صلح آمیز داشته باشند هم این کار را می‌کنند.

ظریف با یادآوری این که شاخص‌های اقتصادی در ایران بسیار رو به رشد بوده است و ما رشد اقتصادی منفی هفت را به هشت درصد مثبت و تورم را از ۴۵ درصد به ۸ درصد رساندیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد روابط بین ایران و عربستان و راه حل آن گفت: تنها راه حل مذاکره است و از همه مهمتر برای رسیدن به این راه حل، کنار گذاشتن این توهم در عربستان است که برای رسیدن به اهدافش نیاز به درگیری مستقیم با ایران دارد. عربستان به عقیده من نه نیازی به درگیری با ایران دارد و نه از پس آن می‌تواند بربیاید.

ظریف در پاسخ به سوالی در مورد حضور نظامی ایران در سوریه گفت: ما مشاوران خود را به سوریه فرستادیم که مانع سقوط دولت سوریه به دست تروریست‌ها شوند. ما در بغداد هم دقیقا همین کار را کردیم و در اربیل هم عمل ما دقیقا همین بود. اربیلی که دیگر توهم‌های ساختن فلان موجودیت شیعه اساسا وجود نداشت. اما چون موضوع اربیل برای آن‌ها قابل هضم نیست آن را نادیده گرفته و برای دفاع از طرز تفکرشان حقایق و واقعیات را دستکاری می‌کنند.

ما در سوریه هستیم تا به مساله‌ای برسیم که برای جامعه بین الملل اهمیت دارد و آن جلوگیری از برد تروریست هاست و هر آن این موضوع برطرف شود ما بدون چشم داشت به خاک هیچ کشوری خارج می‌شویم. این حقیقت که ما در هیچ جایی که پیروز شده ایم پرچم خود را نیفراشته ایم نشان می‌دهد که ما نظری به خاک جایی نداریم.

در رابطه با گزارش‌های حمله نیرو‌های رژیم صهیونیستی به نیرو‌های ایرانی در سوریه، ظریف گفت: اسراییلی‌ها به صورت مداوم حق حاکمیت سوریه را نقض کرده اند و به خاطر همین اخیرا و با مقاومت سوری‌ها در چند جا خسارت‌هایی دیدند. ما معتقدیم سیاستی که اسراییل پیگیری می‌کند همواره ایجاد نیروی مقاومت خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *