تاثیر مستقیم نوسان نرخ ارز بر معاملات بازار سرمایه

11:36 - 28 فروردين 1397
کد خبر: ۴۱۲۶۱۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس گفت: روند قیمت‌ها در بازار ارز یکی دیگر از عوامل موثر بر روند معاملات است، به طوری که جهش سال‌های اخیر دلار اثرات مثبت خود را بر جهش‌های بورس نشان داد.

کیوان شیخی در گفت و گو با خبرنگار گوه اقتصاد در خصوص علت نوسان در معاملات بازار سرمایه در فرودین ماه سال جاری بیان کرد: در نبود فروشنده‌ها بورس سال جدید را عموما با رشد قیمت‌ها آغاز می‌کند. به ویژه آنکه به دلیل قرار داشتن در وسط تعطیلات نوروزی، معامله گران کمتری در داد و ستد‌ها مشارکت دارند و در نتیجه قیمت‌ها تمایل بیشتری به صعود پیدا می‌کنند. امسال نیز مشابه الگوی تاریخی بازار سهام شاهد رشد ملایم قیمت‌ها در شرایط کم رمق معاملاتی در آغاز سال ۹۷ بودیم.

وی در ادامه افزود: امسال، اما وضعیت کاملا متفاوت است هرچند معامله گران بازار سهام تا حد زیادی این ریسک حضور در بازار را در محاسبات خود لحاظ کرده اند؛ اما هنوز نمی‌توان از اثر نهایی این تصمیم بر بورس تهران چشم پوشی کرد.

رئیس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس با اشاره به تاثیر قیمت‌های جهانی بر روند معاملات بورس تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که عموما در بهار بر بورس تهران اثرگذار است، روند قیمت‌ها در بازار جهانی است. سهم ۵۰ درصدی شرکت‌های کالایی در بازار سهام کشورمان باعث می‌شود روند قیمت جهانی کالا‌ها اهمیت ویژه‌ای برای بورس بازان داشته باشد. در این شرایط، بازار جهانی عموما فصلی کم تقاضا را در سه ماه دوم سال میلادی (فصل بهار) تجربه می‌کند. این مساله سبب می‌شود تا در بسیاری از سال‌ها پس از شروع مثبت بورس در فروردین، ماه‌های بعدی بهار فشار‌های بعضا قابل توجهی را شاهد باشیم.

شیخی در این باره تاکید کرد: امسال نیز بازار‌های جهانی، اصلاحاتی را در قیمت‌های خود تجربه کردند؛ اما هنوز در سطوح مناسبی قرار دارند، باید منتظر ماند در فصل کم تقاضا روند بازار کامودیتی به چه صورت خواهد بود و آیا شوک سنگینی از این ناحیه به بورس تهران وارد خواهد شد یا خیر. در صورت ثبات بازار‌های جهانی، بورس تهران می‌تواند با تداوم روند صعودی خود امیدوار باشد.

وی با بیان تاثیر مستقیم بازار ارز بر روند معاملات بازار سرمایه اظهار کرد: روند قیمت‌ها در بازار ارز یکی دیگر از عوامل موثر بر روند معاملات است، به طوری که جهش سال‌های اخیر دلار اثرات مثبت خود را بر جهش‌های بورس نشان داد. در حال حاضر نیز بر خلاف سه، چهار سال اخیر که ثبات نسبی در بازار ارز وجود داشت و عموما بهار فصلی کم نوسان برای دلار محسوب می‌شد، شاهد نوسان نرخ دلار بالای سطح پنج هزار تومانی هستیم.

رئیس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس در انتها خاطر نشان کرد: این مساله با توجه به آنکه می‌تواند سودآوری بیش از نیمی از شرکت‌های بورسی را تحت تاثیر مثبت قرار دهد، یکی از محرک‌های احتمالی بازار سهام در آینده خواهد بود. به طور کلی شرایط این روز‌های بازار سهام شباهت بیشتری با سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ دارد که همزمان با افزایش نگرانی‌های غیراقتصادی، روند صعودی دلار و تورم به رشد اسمی شاخص بورس کمک کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *