صدور دستورات لازم جهت رفع آلایندگی زیست محیطی کارخانجات/ الزام مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای به مشخص کردن حریم رودخانه خشک اراک/ استقرار دستگاه‎های پایش برای بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی

9:51 - 17 فروردين 1397
کد خبر: ۴۰۵۳۶۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
قاسمی گفت: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان مرکزی به مشخص نمودن حریم رودخانه خشک اراک ملزم و دستورات لازم جهت جلوگیری از تعدی به حریم آن صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ؛ قوه قضائیه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران دارای وظایف و مسئولیت‌های گسترده‌ای است. این قوه علاوه بر رسیدگی به شکایات،‌ حل و فصل اختلافات و دعاوی و رفع خصومت و اتخاذ تصمیم در امور حسبی، مسئولیت‌های متعدد و گسترده دیگری نیز بر عهده دارد.


افزون بر این، نظارت بر حسن اجرای قوانین، پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین نیز از وظایف دستگاه قضا است که در بحث‌های مطرح شده در خصوص احیای حقوق عامه، مسئولیت این امر بر عهده دادستان گذاشته شده است.


همچنین در صورت عدم انجام یا انجام ندادن کامل و موثر وظایف نهادها و دستگاه های مرتبط و مسئول در صیانت و مراقبت از حقوق عمومی ، دادستان می تواند ( بدون ورود در صلاحیت آنها) حسب مورد؛ اقدام به توصیه، تذکر، اعتراض و اخطار کند, به همین منظور در گفت‌‏وگو با قاسمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی در ارتباط با اقدامات دادستانی در حوزه صیانت از حقوق عامه پرداخت.


: با توجه به اینکه استان مرکزی و به طور خاص اراک به دلیل وجود کارخانجات صنعتی با مشکل آلودگی هوا رو به رو است در جهت مبارزه با آلودگی  هوا چه اقداماتی در سال گذشته به انجام رسیده است؟


قاسمی دادستان عمومی و انقلاب استان مرکزی: تعیین ریاست اداره محیط زیست شهرستان اراک بعنوان نماینده دادستان به مدت سه ماه جهت برخورد با کارگاهها ،کارخانجات غیرمجاز، تخلفات کارگاههای غیرمجاز؛ صدوردستوربازرسی دقیق ، مستمروشبانه روزی به کارشناسان مجرب محیط زیست درخصوص عملکردواحدهای صنعتی بزرگ آلاینده همچون پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه وآلومینیوم سازی وپیگیری اجرای تعهدات زیست محیطی آن واحدها و برنامه ریزی و حمایت در جهت حل مشکلات و موانع موجود و درصورت لزوم دستورتشکیل پرونده قضایی از موارد بوده است که پیگیری شده است.

همچنین صدوردستورات لازم جهت رفع آلایندگی زیست محیطی کارخانجات الکل سازی واقع در شهرک صنعتی ایبک آباد و برگزاری جلسات متعدد جهت بررسی وضعیت اتمام مراحل اجرایی طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب کارخانجات جهان الکل طب و اتحاد شیمی؛ دستور برخورد و پایش واحدها با پتانسیل آلودگی در شهرک‎های صنعتی حاجی آباد، خیرآباد و حاشیه شهر اراک که با ذوب ضایعات آلومینیومی و سایر فلزات اقدام به تولید شمش کرده و از عوامل موثر در ایجاد آلایندگی و آلودگی شدید فضای شهری می باشند .

دستوربه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اراک وپلیس راهور جهت برخوردقانونی با دارندگان خودروهای دود زا وآلاینده درحال تردد درمحدوده شهر نیز از موارد مورد اشاره است.

: یکی از تاکیدات موکد مقام معظم رهبری پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله در فضای مجازی بوده است از طرفی مقامات قضایی بر مدیریت این فضا تاکید داشته اند، در حوزه دادستانی چه اقداماتی در این رابطه صورت گرفته است؟ 

صدوردستورات لازم ومقتضی درخصوص :رصدفضای مجازی وشناسایی سایت ها وکانال هایی که اقدام به انتشارمطالب خلاف عفت و اخلاق عمومی جامعه می نمایند و در صورت لزوم دستور فیلتر شدنشان و رصد و مقابله با تبلیغات گسترده دشمنان درفضای مجازی، شبکه های اجتماعی و ماهواره و رصد ناهنجاری ها وجرائم اخلاقی درفضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، رصد تهیه و تولیدکنندگان تجهیزات دریافت از ماهواره و خریدو فروش آن  اشاره کرد. 

 : دادستانی در حفظ حقوق بیت المال دراراضی ملی ومنابع آب که از مهمترین مقولات مربوط به حقوق عامه است چه اقداماتی انجام داده است؟


الزام مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان به مشخص نمودن حریم رودخانه خشک اراک وصدور دستورات لازم جهت جلوگیری از تعدی به حریم آن صادر شده و با توجه به بحران سفره های آب زیرزمینی و برداشت های غیرمجاز به شرکت سهامی آب منطقه ای درخصوص ارسال گزارش حفرچاه های غیرمجاز درسطح استان به طور ماهیانه اوامر مقتضی صادر و جهت پیگیری و مسلوب المنفعه نمودن  و تعقیب متهمین حفر چاه های غیرمجاز دستورات لازم صادر شده است.


همچنین مکلف نمودن شهرداری اراک به اجرای طرح افزایش کمربند فضای سبزحومه شهر؛ توسعه پارکهاو بهسازی فضای سبز شهری؛ بهسازی و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی؛ پیگیری جهت ایجاد توسعه حمل و نقل ریلی (مترو)و اتوبوسرانی به شکل بی.آر.تی؛ کارشناسی مجدد برخی ازطرح های ترافیکی شهر وحومه مثل برخی دوربرگردانها نظیردوربرگردان انتهای بلوارکشاورزکه اخیراًمسدود شده ومیدان امام حسن(ع) و ... از موارد مورد اشاره است.


انتقال ترددخودروهای سنگین از کمربند جنوبی به کمربند شمالی؛ برنامه ریزی واجرای طرح پیاده راه درمحدوده مرکزی شهربا محوریت توسعه وساماندهی متوازن شهری و کاهش ترافیک؛اجرای طرح تفکیک ومدیریت پسماند های شهری؛ ملزم نمودن شهرداری اراک به هوشمند نمودن دوربین های نظارتی خودوافزایش سطح دسترسی پلیس راهور به این دوربین ها.

الزام شهرداری به بهسازی وترمیم آسفالت وچاله های موجود درخیابان های سطح شهر اراک به جهت پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی والزام شهرداری جهت مقابله با ساخت وسازهای غیرمجاز درسطح شهر و دستگاههای مسئول به شناسایی نقاط حادثه خیز وایمن سازی این نقاط ورفع نواقص جاده ای و نیزایجاد بانک اطلاعاتی جهت شناسایی رانندگان پرخطرو ارسال پیامک برای آنان مورد تاکید بوده است.


پیش بینی وپیشگیری ازگسترش بافت های ناکارآمد جدید وپدیده حاشیه نشینی وارتقاء مداخلات پیشگیرانه وکاهنده جرایم وآسیب های شایع درمناطق حاشیه نشینی استان و نیزشناسایی روستاهای درمعرض تخریب و بررسی علل آن وصدور دستورات لازم به دستگاههای متولی و شناسایی عوامل موثردرمهاجرت روستاییان وصدور اوامر مقتضی به دستگاههای ذیربط جهت برنامه ریزی درراستای کاهش مهاجرت به مرکز استان و توجه به اجرای طرح کاداستر نیز به صورت جدی در دستور کار بوده است.


:  نقش مدعی العموم در خصوص جلوگیری از جرائمی که به نوعی تهدید علیه بهداشت عمومی است بر کسی پوشیده نیست؟ با توجه به اهمیت این مسله در حوزه بهداشت ودرمان مهمترین اقدامات صورت گرفته را بفرمایید؟

دستور بازدید های دوره ای ازبیمارستان ها ، استقراردستگاههای بی خطر سازوپایش مستمر خروجی آنها؛ بازرسی و پایش بهداشتی مطب ها؛ دستورتهیه منشورحقوق بیمار درمطب و ابلاغ به دستگاه های ذیربط؛ ساماندهی کشتارگاه دام  و همچنین دستور برگزاری کلاس آموزش اجباری مرغداران و منوط کردن تمدید جوازکسب آنها به گذراندن دوره فوق وافزایش بازدیدهای دوره ای و برخوردجدی با افراد خاطی از جمله این موارد است.

از طرفی در برخورد با تهدیدات علیه بهداشت عمومی و محیطی دستورات لازم درخصوص امحاء کالاها و موادخوراکی غیرمجاز والزام واحدهای صنفی دام و طیوربه اخذ پروانه کسب و بازرسی ازشرکت های تولید وتوزیع مواد خوراکی وپلمپ واحدهای آلوده نیز در دستور کار بوده است.

 

انتهای پیام/ 

  



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *