علت قفل شدن زانو چیست؟

18:09 - 24 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۶۶۷۲
یک فوق تخصص زانو با اشاره به اینکه مهمترین علت قفل شدن زانو ساییدگی کشکک زانو است، گفت: بهترین روش برای بیمارانی که دچار تروما و آسیب شدید زانو نیستند کنار گذاشتن روش های نامناسب ورزشی و تقویت عضلات چهار سر زانو است.
علت قفل شدن زانو چیست؟به گزارش گروه فضای مجازی ، دکتر امین مرادی درباره علل قفل شدن زانو اظهار کرد: قفل شدن زانو چندین علت می‌تواند داشته باشد که یکی از مهم‌ترین علل آن سایدگی‌های کشکک زانو یا کندرومالاسی استخوان پاتلا است که سبب احساس ساییدگی در مفصل کشک شده و بیمار احساس قفل شدن زانو می‌کند.

وی با بیان اینکه از علل دیگر قفل شدن زانو پارگی‌های مینیسک است، افزود: این پارگی‌ها ممکن است به صورت عفونت در نقاط مختلف بدن خود را نشان دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه اگر فرد سابقه‌ای از پیچ خوردگی شدید یا تصادف را دارد و نتواند زانو خود را حرکت دهد، راه رفتن آن با مشکل مواجه می‌شود، گفت: با این حال تشخیص با فردی که هیچ سابقه از تروما یا پیچ خوردگی در زانو ندارد متفاوت است و مهمترین علت قفل شدن آن می‌تواند ساییدگی استخوان کشکک زانو باشد.

مرادی ادامه داد: در کشور ما که بیماران و افراد مدت زمان طولانی روی زمین می‌نشینند، زانوی خود را خم و از پله استفاده می‌کنند سبب شده تا ساییدگی زانو به ویژه ساییدگی کشکک زانو افزایش و اسپاسم عضلات سبب قفل شدن زانو شود.

این فوق تخصص جراحی زانو خاطرنشان کرد: اگر بیمار سابقه پیچ خوردگی زانو را داشته باشد مهمترین علت آن پارگی مینیسک است که ممکن است قسمتی از آن بر اثر آسیب به زانو از بین رفته باشد و بین استخوان ران و استخوان ساق پا آسیب به قدری زیاد شود که غضروف مفصل زانو از بین رفته باشد.

وی اضافه کرد: اگر بیمار سابقه پیچ‌خوردگی زانو را داشته باشد حتما باید به متخصص زانو مراجعه کند و اگر جسم خارجی در مفصل آن وجود داشت بیمار مورد بررسی متخصص زانو قرار بگیرد همچنین روش‌های تصویربرداری مناسب برای آن انجام شود.

مرادی تاکید کرد: اگر بیمار تروما و مشکل حادی نداشته باشد بهترین راهکار این بوده که روش‌های نامناسب ورزشی را کنار بگذارد و عضلات چهار سر زانوی خود را تقویت کند که شامل ورزش‌های آب درمانی، محدود کردن حرکت در مسیر‌های پله‌دار و دارای سراشیبی است همچنین باید به طور کلی بیمار زانو‌های خود را کمتر خم کند.
 
منبع:طبنا
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *