چالشی شوک‌برانگیز برای شهرهای ساحلی؛ سطح آب دریاها روز به روز بیشتر می‎شود +تصاویر

21:00 - 24 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۶۶۰۸
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سطح آب دریاها بسیار سریع در حال افزایش است و تا پایان قرن جاری میلادی این افزایش 2 برابر میزانی خواهد بود که پیش از این دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل ، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سطح آب دریاها بسیار سریع در حال افزایش است و تا پایان قرن جاری میلادی این افزایش 2 برابر میزانی خواهد بود که پیش از این دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند.

دانشمندان و متخصصان در اولین مطاظله از این نوع، تصاویر ماهواره‌ای 25 سال گذشته را مورد بررسی قرار داده‌اند که نتایج این تحقیق نشان می‌دهد سطح آب‌ دریاها تا سال 2100 حدود 65 سانتیمتر افزایش خواهد یافت که این افزایش شهرهای ساحلی سراسر جهان را در معرض خطر آب‌گرفتگی قرار خواهد داد.

چالشی جدید برای شهرهای ساحلی/ افزایش سریع سطح آب دریاهای کره زمین+تصاویر

متخصصان می‌گویند که ذوب شدن یخ‌های «گرینلند» و قطب جنوب عمده دلیل این روند است که در مباحث تغییرات آب و هوایی آن را «تغییر دهنده بازی» توصیف می‌کنند.

این امر می‌تواند به این معنا باشد که سرزمین‌هایی به گستردگی فلوریدای جنوبی، بنگلادش، شانگهای و بخش‌هایی از واشنگتن دی‌سی تحت پوشش این آب‌های روبه افزایش قرار خواهند گرفت.

این تحقیق از سوی گروهی از دانشمندان و به خصوص دانشمندان دانشگاه کلروادو انجام شده و اولین تحلیل در نوع خود به شمار می‌رود.

چالشی جدید برای شهرهای ساحلی/ افزایش سریع سطح آب دریاهای کره زمین+تصاویر

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که از سال 1993 به بعد آب اقیانوس‌ها با شتابی معادل یک میلیمتر در دهه به سمت سواحل در حال حرکت هستند.

این در حالی است که این یک میلیمتر افزایش سرعت، مازاد بر 3 میلیمتر بالا رفتن سالانه سطح آب دریاها است.

در صورت افزایش سطح آب دریاها با شتاب فعلی، سال 2100 سطح آب دریاها تا 65 سانتیمتر افزایش خواهد داشت و این در حالی است که پیش‌بینی‌های انجام شده بر اساس مدل‌های قبلی 30 سانتیمتر افزایش سطح آب دریاها تا سال 2100 را نشان داده‌اند.

چالشی جدید برای شهرهای ساحلی/ افزایش سریع سطح آب دریاهای کره زمین+تصاویر

با ادامه این روند «نیواورلئان» به جزیره‌ای تبدیل می‌شود که به وسلیه سیلاب‌ها‌ احاطه شده و این سیلاب‌ها با شدت زیادی در حال فرا گرفتن سواحل شرقی آمریکا هستند.

افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای موجود در جو زمین موجب افزایش دمای هوا و آب می‌شود که این افزایش دما به دو طریق  افزایش سطح دریاها را در پی دارد؛ نخست آب گرم‌تر گسترش می‌یابد و این گسترش حرارتی اقیانوس‌ها، نیمی از افزایش 7 سانتیمتری سطح آب اقیانوس‌ها که در طول 25 سال گذشته روی داده است را در پی دارد.

چالشی جدید برای شهرهای ساحلی/ افزایش سریع سطح آب دریاهای کره زمین+تصاویر

دوما این افزایش دما می‌تواند ذوب شدن یخ‌های قطبی و جاری شدن این یخ‌ها به سمت اقیانوس‌ها را در پی داشته باشد که در نهایت منجر به بالا آمدن سطح آب‌های کره زمین می‌شود.  

تیم تحقیقات آمریکایی در انجام این تحقیق، اندازه‌گیری ارتفاع‌سنج‌های ماهواره‌ای که از سال 1992 گرفته شده و از جمله اطلاعاتی که به وسیله ماهواره «جیسون-3» در حال جمع‌آوری آنها است را مورد بررسی قرار داده‌اند.

چالشی جدید برای شهرهای ساحلی/ افزایش سریع سطح آب دریاهای کره زمین+تصاویر

رویدادهایی مانند فوران آتشفشان‌ها می‌تواند بر روی تغییرپذیری این اندازه‌گیری‌ها تأثیر بگذارند؛ برای مثال سال 1991 و درست پیش از پرتاب ماهواره «تاپکس»، فوران آتشفشان «پیناتوبو» سطح جهانی آب دریاها را کاهش داد.

 

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *