یمن به پنج دلیل ویتنام عربستان خواهد شد

12:00 - 16 فروردين 1394
کد خبر: ۳۹۶۳۲
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
خبرگزاری میزان: پایگاه خبری اخبارالساعه امارات در گزارشی نوشت که اگر عربستان بخواهد در یمن دخالت نظامی کند، به سرنوشت آمریکا در ویتنام دچار خواهد شد.

: پایگاه خبری اخبارالساعه امارات در گزارشی نوشت که اگر عربستان بخواهد در یمن دخالت نظامی کند، به سرنوشت آمریکا در ویتنام دچار خواهد شد.

به گزارش گروه فضای مجازی ، این پایگاه خبری به بررسی علل شکست نظامی آمریکا در ویتنام و نیز شکست عملیات نظامی مصر در یمن در دهه 60 پرداخت و افزود: تشابه زیادی بین این دو عملیات با حمله نظامی همپیمانان عربستان به یمن وجود دارد که آنها را در 'باتلاق یمن' گرفتار خواهد کرد.

اخبار الساعه در بیان این شرایط اضافه کرد: کوهستانی بودن اکثر مناطق، عقاید راسخ و مستحکم، نظام گسترده قبیله ای، سلاح های فراوان در دست مردم و جنگ های دار و دسته ای و نامنظم، دلایلی هستند که هر کشوری را با هر ارتشی برای مدت ها درگیر جنگی طولانی در یمن خواهد کرد.

بیابان ها و کوهستان هایی که از غرب تا شرق یمن و از دریای سرخ تا صحرای ربع الخالی کشیده شده، هرگونه عملیات نظامی در این کشور را با شکست مواجه خواهد کرد.

این پایگاه خبری با مشابه دانستند طبیعت کوهستانی افغانستان با یمن نوشت: بیش از 80 درصد سرزمین افغانستان کوهستانی است، این عامل در کنار بعد عقیدتی مردم، این کشور را به مقبره امپراتوری ها تبدیل کرد، تا جاییکه تاکنون امپراتوری های انگلیس و شوروی سابق در این کشور، شکست را تجربه کرده اند.

این گزارش افزود: جنبش مردمی انصارالله نیز از همین طبیعت عقایدی برخوردار هستند، آنها خود را سربازان دینی می دانند که به آنها امر شده از خداوند اطاعت کنند و این پایه اعتقادی، آنها را سرسخت در رسیدن به خواسته های خود کرده است.

برهمین اساس است که حملات هوایی تنها برای سرکوب آنها کافی نیست، بلکه گروهی را می خواهد تا با عقاید مشابه با نیروی اعتقادی آنها، با یمنی ها مقابله نماید.

این پایگاه خبری اماراتی افزود: به همین دلیل است که عبدالله النفیسی استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت در گفت وگوی اخیر خود با شبکه خبری الجزیره قطر خواستار مسلح کردن و ارسال پول برای 'حزب اصلاح یمن' شد، چرا که آنها بیش از 40 هزار نیروی جنگی با همان اعتقادات حوثی ها دارند که اگر مسلح شوند، می توانند عملیات 'طوفان قاطعیت' را بدون ورود در عملیات زمینی با موفقیت روبرو کند.

النفیسی گفته بود که عملیات طوفان قاطعیت هرگز بدون عملیات زمینی موفق نخواهد بود و بهترین راهکار استفاده از نیروهای قبیله ای و گروه اصلاح یمن است .

به نوشته اخبارالساعه، بیش از 85 درصد از جمعیت 25 میلیونی یمن را مردمی تشکیل می دهند که بصورت قبیله ای زندگی می کنند و طبق نظر کارشناسان 200 یا حتی بیش از 400 قبیله در یمن وجود دارد که این امر باعث شده، دولت این کشور حتی در برخورد با شهروندان بطور مستقیم وارد عمل نشود، بلکه همه امور را از طریق شیوخ این قبایل پیگیری نماید و این بر اهمیت نقش کلیدی شیوخ قبایل در صحنه سیاسی یمن تاکید دارد.

اخبار الساعه افزود: علاوه بر این، هر قبیله ای نیز دارای شاخه هایی است که گاهی ممکن است در یک قبیله یک شاخه با حوثی ها، یک شاخه طرفدار عملیات طوفان قاطعیت و یک شاخه نیز با علی عبدالله صالح باشند و این کار را بسیار مشکل می کند.

این گزارش افزود: از هر یکصد یمنی 61 نفر دارای سلاح گرم هستند و دولت نیز تاکنون در جمع آوری این سلاح ها ناموفق بوده است. سلاح در عرف قبیله ای یمن به معنی تامین امنیت، دفاع از خود، دفاع از خاک و آبرو محسوب می شود.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: کارشناسان معتقدند که حوثی ها ترجیح می دهند وارد جنگ زمینی با عربستان شوند تا جنگ هوایی، تا بتوانند به روش جنگ ویتنام، یمن را باتلاق عربستان و گروههای همپیمان آن نمایند و بدیهی است که کشورهای حاضر در عملیات طوفان قاطعیت هم خیلی خوب از عواقب جنگ زمینی آگاهی دارند.

عربستان سعودی با کمک متحدان عربی اش از 10 روز پیش تاکنون حملات هوایی علیه کشور یمن را آغاز کرده که در این حملات صدها غیرنظامی یمنی کشته شده اند.

عربستان با حمله به یمن دست به یک ماجراجویی خطرناکی زده که با ادامه آن در دام جنگ فرسایشی اسیر خواهد شد، جنگی طولانی مدت که عربستان نام این تجاوز را طوفان قاطعیت گذاشته و با چراغ سبز آمریکا آغاز شده، اما معلوم نیست که واشنگتن تا پایان کار با سعودیها بماند.

منبع: ایرنا
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *