ابهام در نرخ دلار بالا گرفت

6:00 - 24 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۶۲۳۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نوسانات نرخ ارز رخ ارز به ویژه قیمت دلار در ماه های گذشته به عنوان یکی از رویدادهای مهم اقتصاد در سال جاری به حساب می آید که تاثیرهای متعددی در بازار داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، افزایش نرخ ارز به ویژه قیمت دلار در ماه های گذشته به عنوان یکی از رویدادهای مهم اقتصاد در سال جاری به حساب می آید. موضوعی که آن تعابیر مختلفی را به دنبال دارد و با توجه به فراگیری بالا آن حساسیت افراد، بنگاه های تولیدی و کارشناسان اقتصادی بر آن بالا است.

در سال جاری حرکت رو به افزایش قیمت دلار در شش ماهه دوم سال کلید خورد به گونه ای که در اولین روز مهر ماه قیمت دلار در بازه 3 هزار و 893 تومان بود که این رقم در اواسط مهر ماه به کانال 4 هزار تومان وارد شد، اواخر آبان ماه در حدود مبلغ 4 هزار و 100 تومان به فروش رسید، آذر ماه علی رغم نوسان قیمت متعدد رقم 4 هزار و 200 تومان را نیز تجربه کرد، در دی ماه رقم 4 هزار و 533 تجربه کرد و در بهمن ماه به مبلغ 4 هزار و 744 رسید.

افزایش یکباره و جهش گونه ای در کنار ایجاد بازار کاذب در سطح شهر نوسانات قیمت در بازارهای مختلف را به همراه داشت.

تیمور رحمانی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص نوسانات نرخ ارز در بازار گفت: نوسان نرخ ارز موضوعی اجتناب ناپذیر است و در شرایطی که به سمت افزایش قیمت جهش دارد بر روی عملکرد تولید و شرایط بنگاه ها تاثیر می گذارد و در نهایت منجر به تورم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما در سال های گذشته نرخ ارز به صورت تصنعی پایین نگه داشته می شد، گفت: در کشور ما تاکنون بارها این مسئله تکرار شده که برای مدت زمانی نرخ ارز به صورت دستوری و با دخالت پایین نگه داشته می شد و پس از آن با جهش یکباره قیمت رو به رو می شویم.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این مسئله که در تعیین نرخ ارز عوامل متعددی دست دارند، عنوان کرد: به همین خاطر تسلط بر روی قیمت آن به صورت موقتی صورت می‌گیرد و توصیه کارشناسان اقتصادی این است که اجازه دهند نرخ ارز توسط عوامل بنیادی تعیین قیمت شود تا اگر نیاز به افزایش قیمت نرخ ارز است به صورت تدریجی اتفاق افتد و با اینچنین جهش‌های مقطعی بی‌ثبات کننده‌ای مواجه نباشیم.

کارشناس علاوه بر تاثیر نوسانات قیمت ارز بر بی ثباتی بازار بر روند قیمت گذاری ارز توسط بازار نیز تاکید دارند.

سید مهدی صادق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در این خصوص گفت: در هر جامعه‌ای که ارز رو به افزایش می‌رود و به طور تقریبی کنترلش از دست سیاست‌های پولی و مالی کشور خارج می‌شود چند علت می‌تواند داشته باشد.

یکی آنکه افزایش نقدینگی در سطح جامعه ایجاد شود مورد بعدی آن است که دولت برای جبران کسری بودجه قیمت ارز را افزایش دهد که این نیز از روش کاهش عرضه ارز در بازار اتفاق می‌افتد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کمبود اعتماد به بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری و رکود در سایر بازارها همانند بازار مسکن باعث شد این نقدینگی سیال وارد بازار ارز شود و از این طریق دولت ارزهای انباشته شده خود را کم‌کم وارد بازار کرد تا پاسخگوی درخواست مردم برای خرید ارز باشد و در کنار آن در برخی موارد راه حلی است تا بتواند کسری بودجه خود را در پایان سال برطرف سازد.

در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که نوسانات نرخ ارز و به تبع آن نوسانات بازارهای مرتبط با آن سبب شکل گیری بی اعتمادی در میان افراد و کم رنگ شدن سرمایه های اجتماعی می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *