نظارت هدفمند و مقابله با عوامل و مصادیق فساد، رویکرد سال 94

12:44 - 15 فروردين 1394
کد خبر: ۳۹۴۹۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بهبود عملکرد نظام اداری کشور با تأکید بر نظارت هدفمند و مقابله با عوامل و مصادیق فساد، رویکرد حاکم بر برنامه‌های سازمان در سال 94 است.

: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بهبود عملکرد نظام اداری کشور با تأکید بر نظارت هدفمند و مقابله با عوامل و مصادیق فساد، رویکرد حاکم بر برنامه‌های سازمان در سال 94 است.


به گزارش ، «ناصر سراج» با استناد به منویات مقام معظم رهبری در سالی که به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری شده است، اظهارکرد: اقدامات سازمان بازرسی باید قانونی و قاطع باشد تا با کمک به دستگاه‌ها آن‌ها نیزبه اهداف تعیین‌شده خود دست یابند.

وی گفت: به طور یقین دولت هم مدنظرش این نیست که سازمان دست از کار بکشد، دولت هم می‌خواهد فسادهایی که در برخی اداره‌ها وجود دارد و البته خیلی کم است و آن میزان هم قابل‌قبول نیست، برطرف شود. منظور از دولت، دولت به معنای حاکمیت است و نه صرفاً قوه مجریه.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه امر نظارت و بازرسی بر اساس اصول قانون اساسی و حدود اختیارات تعریف‌شده به عنوان ماموریت اساسی این سازمان به شمار می‌آید، افزود: با مداقه در سیاست‌های کلی قضایی(سیاست‌های هفده‌گانه) و سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، ضروری است سازمان در تحقق اهداف و مأموریت‌های محوله، ضمن اتکا به راهبردهای ابلاغی، سازوکارهای اجرایی لازم را در جهت تحقق اهداف کلان، ارتقای کارآمدی و اثربخشی نظام نظارت و بازرسی و کمک به فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نظام اجرایی با انجام نظارت و بازرسی‌های هدفمند، پیش‌بینی و عملیاتی کند.

وی با اشاره به رویکردهای حاکم بر برنامه‌های نظارت و بازرسی سازمان بازرسی در سال 94 اضافه کرد: بهبود عملکرد نظام اداری کشور با تأکید بر نظارت هدفمند و مقابله با عوامل و مصادیق فساد، رویکرد حاکم بر برنامه‌های سازمان در سال جدید است.

سراج همچنین «اصلاح ساختارها و فرآیندها در نظام اداری و اجرایی کشور»، «شناسایی و مقابله با سوء جریان‌های اداری و مفاسد اقتصادی»، «تقویت نظارت‌های الکترونیک و راهبردی و ارائه گزارش‌های هشداردهنده را از راهبردهای نظارت و بازرسی در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی عنوان کرد.

به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور «تقویت فرهنگ نظارت‌پذیری و پاسخگویی و خودکنترلی در دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور»، «ایجاد هم‌افزایی و کمک به ارتقاء و بهبود عملکرد واحدهای نظارتی دستگاه‌های اجرایی» و «فعال‌سازی و ارتقاء فرصت‌ها و ظرفیت‌های نظارت همگانی در کشور با توسعه و تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد» از دیگر راهبردهای نظارت و بازرسی در سال جدید است که باید مدنظر مدیران و کارکنان سازمان باشد.

وی با تأکید بر مهم‌ترین موضوعات و حوزه‌های کلیدی در سال 94 خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور باید با توجه به تغییرات فضای سیاسی و اقتصادی کشور و نیز با تأکید بر پیام نوروزی مقام معظم رهبری نقش فعال و محوری ایفا کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: نظارت بر نحوه‌ی عملیاتی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با تأکید بر محورهای «اقتصاد دانش بینان و کارآفرینی»،« بهره‌وری در تولید»،«تأمین امنیت غذایی»،«مدیریت مصرف»،« توسعه صادرات»،«اصلاح نظام درآمدی دولت» و «شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد» نیز یکی از وظایف مهم و کلیدی سازمان در سال جدید است.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره مبارزه قاطع با زمین‌خواری در سال گذشته گفت: موضوع دیگری که باید موردتوجه ما قرار گیرد، پایش هدفمند در حوزه زمین ازجمله جلوگیری از تصرف، تجاوز، تخریب و تغییر کاربری اراضی ملی، منابع طبیعی و کشاورزی است. همچنین باید بر صیانت از منابع آب با تأکید بر آب‌های زیرزمینی نظارت دقیق داشت.

«نظارت بر عملکرد بازارهای غیرمتشکل پولی ازجمله صندوق‌های قرض‌الحسنه، مؤسسات و تعاونی‌های مالی و اعتباری و صرافی‌ها» و «نظارت بر اعطاء و مصرف تسهیلات و وصول مطالبات غیرجاری بانک‌ها» نیز از دیگر موضوعات مطرح شده دراین نشست بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین «نظارت بر نحوه عملکرد و مدیریت بر منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی»،«پایش نظام گمرکی و نظام بیمه» و «پایش طرح تحول نظام سلامت» را از دیگر موضوعات کلیدی سازمان در سال جدید عنوان کرد.

وی همچنین با تأکید بر پایش نظام مالیاتی کشور گفت: باید بر اجرای صحیح مالیات بر ارزش افزوده نظارت و از فرار مالیاتی جلوگیری کرد.

سراج در ادامه از مدیران و کارکنان سازمان خواست چالش‌ها، تهدیدها و معضلات ملی و استانی را آسیب‌شناسی، احصاء و اولویت‌بندی کرده و بر موضوعات مهم نظارت و بازرسی تمرکز کنند.

وی با تاکید بر کلان نگری و جامعیت در موضوعات نظارت و بازرسی گفت: باید با اجرای به‌موقع و ارتقاء کیفی برنامه‌ها، توجه و تلاش نمود اثربخشی گزارش‌های سازمان ارتقاء یابد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ارتقاء ظرفیت نظارتی سازمان با هدف پیش‌بینی و تلاش در جهت پیشگیری از وقوع سوء جریانات، انحرافات و تخلفات اداری و مالی را مطالبه بعدی خود از مدیران و کارکنان سازمان عنوان کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *