نشست سوچی و توطئه‌های آمریکا؛ تاسیس پایگاه برای بقایای داعش

10:41 - 09 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۱۶۴۰
دسته بندی: سیاست
یک روز پس از توافق سه کشور ضامن روند آستانه مبنی بر برگزاری کنفرانس گفت‌و‌گوی ملی سوریه در سوچی روسیه، خبر رسید که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بر مبنای استراتژی ناامن نگه داشتن سوریه و منطقه غرب آسیا، دستور ارسال صد‌ها میلیون دلار سلاح برای تروریست‌های داخل سوریه را داده است.

توطئه‌های آمریکا برای بحرانی نگه داشتن سوریه؛ از تحریک کردها برای تجزیه تا تاسیس پایگاه آموزشی برای بقایای داعشبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، امروز و فردا کنفرانس سوچی با محوریت رایزنی گروه‌های سوریه‌ای با دولت قانونی این کشور برگزار می‌شود. کنفرانسی که حاصل چندین دور مذاکره و نشست و برخاست‌هایی است که با ابتکار سه کشور ایران و روسیه و ترکیه پیرامون حل بحران سوریه در «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شد.

روز جمعه اول دیماه (۲۲ دسامبر) دومین دور مذاکرات سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب هشتمین کنفرانس بین‌المللی سوریه، با حضور «حسین جابری‌انصاری»، «الکساندر لاورنتیف» و «سدات اونال» مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند «آستانه» برگزار شد.

سه هیئت در این نشست ضمن توافق درباره تاریخ برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه، در خصوص مفاد سه سند مربوط به «تبادل بازداشت شدگان، ربوده شدگان و اجساد کشته‌شدگان»، «مین زدایی بشردوستانه در سوریه» و «بیانیه مشترک پایانی نشست آستانه ۸» گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

همچنین حاصل هشتمین دور گفت‌وگو‌های آستانه در قزاقستان بیانیه‌ای بود که در آن سه طرف بر عزم خود مبنی بر تعامل نزدیک و منظم تأکید کردند تا بدین ترتیب از اجرای مقدمات و برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی در تاریخ ۲۹ و ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸ (۹ و ۱۰ بهمن ۹۶) با مشارکت همه اقشار جامعه سوریه حمایت کنند.

ارسال صد‌ها میلیون دلار سلاح برای تروریست‌های داخل سوریه توسط آمریکا
یک روز پس از توافق سه کشور ضامن روند آستانه مبنی بر برگزاری کنفرانس گفت‌و‌گوی ملی سوریه در سوچی روسیه، خبر رسید که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بر مبنای استراتژی ناامن نگه داشتن سوریه و منطقه غرب آسیا، دستور ارسال صد‌ها میلیون دلار سلاح برای تروریست‌های داخل سوریه را داده است.

پذیرایی از تروریست‌ها در واشنگتن
آمریکایی‌ها برای بر هم زدن توافق آستانه و به شکست کشاندن پیش از موعد نشست سوچی، اواخر دی‌ماه (اوایل ژانویه) پس از آنکه نیرو‌های مقاومت و ارتش سوریه، پیشروی‌هایی را در شهر ادلب و فرودگاه «ابوظهور» انجام دادند، هیئتی متشکل از سرکرده‌های معارضان این کشور تحت ریاست «نصرالحریری» را در واشنگتن پذیرفتند و دیدار‌هایی با آن‌ها ترتیب دادند. در این دیدار‌ها «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی و «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه آمریکا برای معارضان تروریست مسلک دولت سوریه نسخه‌های جدیدی را تجویز کردند.

«یحیی المریضی» سخنگوی هیئت معارضان سوری پس از این دیدار‌ها مدعی شد، موضوع مذاکرات هیئت و مقامات آمریکایی، مشارکت یا عدم مشارکت معارضان سوری در مذاکرات «سوچی» روسیه بوده، اما از شواهد و قرائن آشکار بود که موضوع گفت‌وگو‌های طرفین، چگونگی جلوگیری از شکست کامل تروریست‌ها در ادلب بوده است. ادلب آخرین شهر بزرگ سوریه است که همچنان در اشغال تروریست‌ها قرار دارد.

اما این فراخواندن تروریست‌های مستقر در سوریه و پذیرایی و رایزنی با آن‌ها تنها کار واشنگتن در قبال آن‌ها نبود؛ بلکه سردمدارن آمریکا برای سوریه خواب‌های آشفته‌تری هم دیده‌اند.

«دیوید ساترفیلد» از مسئولان بلندپایه وزارت خارجه آمریکا چندی پیش در کنگره این کشور در توجیه طرح تشکیل نیروی ۳۰ هزارنفری در شمال سوریه، تاکید کرده بود که «ما می‌خواهیم ساختاری دیپلماتیک در شمال سوریه مسقر کنیم و آن را بعنوان یک الگو به سایر مناطق این کشور تعمیم دهیم».

چراغ سبز واشنگتن به ترکیه برای تجاوز در شمال سوریه و رودستی که کردها خوردند
البته پس از آنکه ترکیه عملیات تجاوزکارانه خود را در شمال سوریه و منطقه عفرین واقع در غرب حلب آغاز کرد، آمریکایی‌ها که چند روز قبل از آن دم از تشکیل نیروی ۳۰ هزارنفری در شمال سوریه زده بودند، اعلام کردند که «نگرانی ترکیه را درک می‌کنند».

معنای این سخن آمریکایی‌ها خطاب به تُرک‌ها این بود که واشنگتن از هر اقدامی که کماکان آتش جنگ و بحران در سوریه را شعله‌ور نگه دارد حمایت می‌کند. به همین سبب بود که آمریکایی‌ها خیلی راحت پشت کرد‌ها را در مقابل تجاوز ترکیه خالی کردند.

بیشتر بخوانید: عفرین؛ بازهم اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها

تاسیس پایگاه آموزشی برای تروریست‌ها در حسکه توسط آمریکا
آمریکایی‌ها به منظور بحرانی نگه داشتن سوریه، تنها به ماجراجویی در شمال سوریه و سکوت همراه با تایید در قبال عملیات تجاوزکارانه ترکیه درعفرین قناعت نکردند، بلکه به فکر تروریست‌های جبهه النصره و بقایای داعش هم بودند؛ لذا «اردوگاه الحسکه» در شمال شرقی سوریه و در مرز با عراق و ترکیه را به پایگاه آموزشی تروریست‌های داعشی و جبهه النصره تبدیل کردند.

البته آمریکایی‌ها از اقدامات ایذایی خود در شمال و شرق سوریه، اهداف دیگری هم از جمله تامین امنیت رژیم صهیونیستی در جنوب و جلوگیری از دستیابی دولت مرکزی سوریه به میادین نفت و گاز در شرق فرات دنبال می‌کنند.

به هر ترتیب از سوچی روسیه خبر می‌رسد که کنفرانس گروه‌های مختلف سوری حول محور پایان منازعه در این کشور ظرف امروز و فردا با حضور اکثر طرفین برگزار می‌شود. استفان دمیستورا نماینده سازمان ملل هم در این کنفرانس حضور خواهد داشت.

روسیه از ۱۶۰۰ سوری برای حضور در این نشست دو روزه دعوت کرده است. البته معارضان تروریست سوریه چندی پیش در جریان کنفرانس وین اعلام کردند که در کنفرانس سوچی شرکت نخواهند کرد. ظاهرا هیئتی از کردهای شمال سوریه هم قرار است در اجلاس سوچی شرکت کند.

قطعا نتایج نشست سوچی هر چه باشد، آمریکایی‌ها برای هر چه ناامن‌تر کردن سوریه از تلاش باز نخواهند نشست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *