پاسخ میراث فرهنگی خوزستان به گزارش سیمان شدن یک محوطه باستانی

9:35 - 04 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۰۰۹۸
میراث فرهنگی استان خوزستان به گزارش میزان در مورد یک محوطه تاریخی واکنش نشان داده و توضیحاتی را برای این خبرگزاری ارسال کرد.

پاسخ میراث فرهنگی خوزستان به گزارش سیمان شدن یک محوطه باستانیبه گزارش گروه جامه ،پیرو انتشار خبری با عنوان «شرکت نفت محوطه باستانی را سیمان کرد! / باز هم کم کاری میراث فرهنگی خوزستان» در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۹۶ توسط ، توضیحات زیر برای روشن شدن موضوع و رفع ابهامات ایجاد شده ارائه می‌شود.

در جوابیه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان آمده است: در ابتدای پاییز سال گذشته خبری مبنی بر کشف تعدادی اثر فرهنگی در منطقه‌ی خرم‌کوشک در فضای مجازی منعکس شد که توجه اصحاب رسانه و دوستداران میراث فرهنگی را به خود جلب کرد. کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به محض اطلاع بررسی‌های خود را در این رابطه آغاز کردند.
پس از حضور کارشناس اداره‌کل در محل مقرر شد تا کار برای مدت کوتاهی توسط شرکت مناطق نفت‌خیز برای به سرانجام رساندن بررسی‌های کارشناسی متوقف شود. در نهایت پاسخ اداره‌کل به موضوع، اجازه‌ی کار با نظارت یکی از کارشناسان معاونت میراث فرهنگی بود. شرکت مناطق نفت‌خیز اعلام کرد که به دلیل تعویض پیمانکار فعلاً قادر به ادامه‌ی کار نبوده و هر زمان که قصد ادامه‌ی کار را داشتند به اداره‌کل میراث فرهنگی برای اعزام ناظر اطلاع داده خواهد شد و این مطلب که اداره‌کل یکسال این موضوع را متوقف کرده صحت ندارد. پس از تصمیم شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب بر ادامه‌ی کار و اطلاع به اداره‌کل میراث فرهنگی، گروهی از کارشناسان به محل اعزام شدند. آن‌چه در نهایت در بررسی این بقایا روشن شد به این شرح است که در اثر فعالیت¬های گسترده‌ی انسانی و عمرانی در منطقه‌ی خرم‌کوشک بستر موجود به شدت مغشوش و آشفته بوده است. عبور سیستم فاضلاب، لوله¬های آب، زیرسازی فضاهای اداری ـ مسکونی و فعالیت واحد فضای سبز در این نقطه از عوامل آشفتگی بقایای موجود و تأییدکننده‌ی بافت ناهمگن فضای مورد بررسی در این بخش است. در کنار این فعالیت¬ها که شواهد آن در این بخش خاص و در عرض حدود نیم متر پی‌کنی و عمق حدود 60 سانتی متری حفر شده قابل مشاهده است، فعالیت‌های گسترده¬تر خدماتی و عمرانی در این مجموعه مسکونی و اداری نیز سبب آشفتگی در بافت و ساختار منطقه شده است. همچنین در هیچکدام از مراحل قبلی از قبیل ایجاد شبکه گاز، آب، برق، فیبرنوری و تلفن شهری، گزارشی از شواهد و بقایای فرهنگی ـ تاریخی مشاهده یا گزارش نشده است.
در نهایت با حضور نمایندگان این اداره‌کل و بررسی های نهایی، در این مرحله بقایا و شواهد فرهنگی منسجم و مشخص از وجود یک محوطه‌ی تاریخی در این نقطه‌ی خاص بدست نیامده است و ادامه‌ی کار شرکت نفت و آن‌چه در خبر مبنی بر پر شدن محل با سیمان آمده با هماهنگی میراث فرهنگی بوده است چراکه بر اساس مشاهدات و بررسی‌ها، شواهد وبقایای موجود، برجای مانده از تدفین‌های متأخر در این بخش از شهر اهواز بوده و جنبه‌ی تاریخی ندارند.

بیشتر بخوانید: شرکت نفت محوطه باستانی را سیمان کرد!/ باز هم کم کاری میراث فرهنگی خوزستان



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *