رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دولت مضایق کشور و مردم را لمس می‌کند / ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال ۹۷/ مطمئنا مذاکره‌ای درباره بنیه دفاعی صورت نخواهد نگرفت

12:28 - 03 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۸۱۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت، گفت: ما مضایق کشور و مردم را لمس می‌کنیم و اگر در مواردی این مضایق وجود دارد بجای آن دولت می‌خواهد خدماتی را به مردم ارائه دهد.
نوبخت

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت طی نشست هفتگی خود که امروز سه شنبه سوم بهمن ماه با حضور اصحاب رسانه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به تدوین بودجه سال ۹۷ گفت: تلاش شد بودجه سال ۹۷ متفاوت با بودجه‌های سنواتی گذشته و با نوآوری‌هایی همراه شود.

محمد باقر نوبخت با اشاره به تحولات بودجه سال ۹۷ افزود: به رغم اینکه از سال ۱۳۸۰ که آن موقع بنده هم نماینده مجلس بودم و مقرر بود شیوه بودجه ریزی از روش متداول فعلی یعنی روش متداول سنتی – افزایشی بود و بدین منظور تحلیل می‌شد که بودجه هر دستگاه همانند سال قبل است و یا بعلاوه ده الی ۵ درصد به آن اضافه شود بدون اینکه توجه شود آیا اهدافی که برای این دستگاه قائل شدیم بیشتر شده و یا خیر لذا ما امسال بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد که یک حکم قانونی بود و عمل نمی‌شد را، آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه توجه به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد دربند (پ) ماده ۷ قانون برنامه ششم توسعه به دولت تصریح شده بود گفت: بر اساس این قانون دولت باید حداقل ۲۰ درصد ازبودجه دستگاه‌ها وردیف‌های خود را بر مبنای عملکرد آن‌ها تدوین کند لذا این مبنای عملکرد یعنی اینکه اگر دولت بخواهد بودجه‌ای تصویب کند باید بر پایه قیمت تمام شده خدمت و محصولی باشد که قصد ارائه آن را دارد.

نوبخت تاکید کرد: این روش در تصویب برای ۳۴۰ دستگاه و ردیف در بودجه امسال عملیاتی شد. ما برای اینکه مجلس محترم به ریز در جریان اینکه ما چه کردیم قرار گیرد، اقدام به انتشار کتابی کردیم که در این کتاب نحوه بودجه ۳۴۰ دستگاه را نشان می‌دهد. همراه این موضوع تلاش کردیم برخی از بودجه دستگاه‌ها را شفاف کنیم.

وی با اشاره به شفافیت در بودجه سال ۹۷ افزود: ما بیش از ۶ هزار ثبت سند در ۱۴ مجلد بیش از پیوست‌های سال گذشته به مجلس محترم دادیم البته مطمئنا کار‌های نوآورانه ابتدا می‌تواند ایراد‌هایی داشته باشد و هم می‌تواند به جهت عدم وجود فرهنگ لازم مورد انتقاد قرار گیرد با این حال بنده فکر نمی‌کنم که دولت را باید در شفاف کردن بودجه سرزنش کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به تمرکز بودجه از مرکز به سمت استان‌ها بیان کرد: ما سعی کردیم تمرکز بودجه را از مرکز به سمت استان‌ها ببریم و به همین جهت ۲۰ واحد درصد بودجه‌ای که باید استان‌ها درباره آن تصمیم گیری کنند در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش دادیم یعنی به این ترتیب استان‌ها اختیار بیشتری پیدا کردند.

وی افزود: همچنین ۸۶۸ طرح عمرانی که پیشتر در مرکز درباره آن تصمیم گیری می‌کردند به استان‌ها واگذار کردیم.

وی با اشاره به بودجه‌های متفرقه در لایحه بودجه تصریح کرد: در خیلی از ردیف‌ها دستگاه‌ها دو نوع پول از دولت می‌گرفتند یک پول آن پولی بود که در زیر عنوانشان وجود داشت و یک ردیف متفرقه بود که نام دستگاه نبود و مثلا عنوان می‌شد برای آسیب‌های اجتماعی اختصاص خواهد یافت لذا ما این بودجه را دقیقا به زیر همان دستگاهی قرار دادیم که جامعه بداند هر دستگاهی چقدر پول از دولت مطالبه می‌کند بنابر این بر این پایه تلاش کردیم چنین نوآوری‌هایی را در بودجه ارائه کنیم.

نوبخت تاکید کرد: سعی کردیم به نوآوری‌ها در بودجه اکتفا نکنیم وسیاستی که در قانون برنامه مورد توجه بود و رئیس جمهور در مراحل انتخابات به عنوان دولت آن را اعلام کرده بودند آن را اجرایی کنیم و آن این بود که فقر مطلق را تا پایان برنامه به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو نوع خط فقر در جامعه وجود دارد گفت: یک فقر مطلق است و یک فقر دیگر نسبی است؛ ما تلاش کردیم این موضوعات را در سیاست‌های خود قرار دهیم و همچنین مجلس محترم هم از ما انتظاراتی داشت که اصلاحاتی در پرداخت یارانه‌ها داشته باشیم لذا همگی این موارد در حال حاضر مجلس محترم است و دولت با شفافیت و صراحت اصلاحات خود را ارائه کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به مطالبه جوانان از دولت گفت: اگر بخواهیم بگوییم مطالبه جوانان و خانواده‌ها از دولت چیست باید بگویم این مطالبه به اشتغال منتهی می‌شود البته مطالبات متعدد دیگری هم وجود دارد، اما موضوع اشتغال موضوع مهمی است ما هر ساله رقمی بالغ بر ۷۰۰ الی ۷۵۰ فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم، اما تعداد کسانی که وارد بازار کار می‌شوند بیش از ۷۵۰ نفر هستند البته بنده قصد ندارم این دولت را با دولت‌های پیشین مقایسه کنم، اما زمانی است که در طول ۴ سال ۱۰۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شد، اما ما فقط در همین سال جاری یعنی نیمه اول سال ۹۶، نسبت به شش ماهه سال ۹۵، ۷۹۵ هزار فرصت شغلی فراهم کردیم.

وی گفت: برای اولین بار در شش ماهه اول امسال دولت ۷۹۵ هزار شغل ایجاد کرد در حالی که رقمی بالغ بر ۶۴۰ و ۶۵۰ هزار نفر متقاضی کار بودند. ما توانستیم ۱۸۱ هزار نفراز کسانی که در سنوات گذشته از جمله بیکاران بودند از بیکاران خارج کنیم و به تعداد مشاغل اضافه کنیم.

نوبخت گفت: همچنین پیش بینی ما برای سال ۹۷، ایجاد ۸۳۸ هزار فرصت شغلی بود تا جوانان وارد بازار کار شوند که ۷۰ درصد آن‌ها فارغ التحصیل دانشگاه‌ها هستند.

نوبخت در ادامه نشست خبری با اشاره به موضوع قیمت تضمینی گندم برای سال ۹۷ گفت: شورای اقتصادی برای تعدادی اقلام کشاورزی و نه تنها گندم افزایشی در نظر گرفته و البته درباره گندم یک تفاوت نظری وجود دارد؛ لذا ما سال‌های گذشته تقریبا از ۴۰۰ تومان قیمت هر کیلو را به ۱۳۰۰ تومان افزایش دادیم بنابر این یکی از دلایلی که ما می‌بینیم با تاخیر موضوع قیمت تضمینی گندم و یا پول گندمکاران را می‌دهیم این است که جمعا این رقم ۱۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان می‌شود که این عدد، عدد خیلی بزرگی است به همین جهت نظر این بود که آیا لازم است قیمت تضمینی گندم افزایش پیدا کند یا نه. اما بقیه اقلام مشخص شده که انشاءالله وزیر محترم کشاورزی به زودی آن را اعلام می‌کند.

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع اظهارات اخیر وزیر امورخارجه فرانسه درباره مذاکره موشکی با ایران گفت: در اینکه آیا ما راجع به بنیه دفاعیمان و ادوات دفاعیمان باید با کسی توافق کنیم و یا اینکه اجازه می‌دهیم دیگران بیایند و حد و مرزی در این رابطه برای ما تعیین کنند حتما همینطور است که هیچ کسی از کشور‌های دیگر چنین اجازه‌ای را ندارد که بخواهد در این ارتباط مداخله‌ای داشته باشد.

وی بیان کرد: ما موضوع موشکی را به عنوان حق مسلم ملت ایران می‌دانیم و با هیچ کسی مذاکره نخواهیم کرد و به همین جهت درباره بنیه دفاعی مذاکره‌ای مطمئنا صورت نخواهد نگرفت حالا ممکن است در جلسه‌ای کسی بگوید راستی راجع به این موشک‌هایی که هم که وجود دارد ما یک نظری داریم و بعد بیاید بگوید من این حرف را زده ام پس دلیلی برای این موضوع نمی‌شود؛ مذاکره یعنی این است که ما بنشینیم به مانند برجام ویک سلسله اهدافی داشته باشیم لذا اینکه کسی در یک نشست و برخاستی چیزی را مطرح کند وبعد اینطور بیان کند که من این موضوع را در جایی مطرح کرده ام دلیلی بر این نمی‌شود که ما آمادگی پذیرش این مذاکرات را داشته باشیم بنابر این جمع بندی همان است که اشاره فرمود: یم.

نوبخت در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: منابع دولت با شراکت بخش غیردولتی برای طرح‌های عمرانی، ۱۲۶ هزار میلیارد تومان برای سال آتی خواهد بود.

وی تصریح کرد: تا الان کمیسیون تلفیق کمک‌های خوبی به دولت در امر بررسی لایحه بودجه ۹۷ داشته است و امیدواریم مجلس نیز برای انجام اصلاحات اقتصادی از دولت پشتیبانی کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رای رئیس‌جمهور در انتخابات اردیبهشت ماه سال جاری در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه از آرای نمایندگان شریف آن‌ها بیشتر بود، گفت: دولت به سرمایه اجتماعی خود واقف است و حاضر نیست آبرویی که نزد مردم دارد را با اقدامات نادرست از بین ببرد.

نوبخت خاطرنشان کرد: ما مضایق کشور و مردم را لمس می‌کنیم و اگر در مواردی این مضایق وجود دارد بجای آن دولت می‌خواهد خدماتی را به مردم ارائه دهد.

تکمیل می شود

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *