حضرت زینب(س) جبهه فرهنگی نهضت عاشورا را مدیریت کردند/نگینی که در اسارت؛ عشق به امام حسین(ع) را فریاد زد

8:43 - 03 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۶۳۲
کارشناس علوم قرآنی گفت: تاثیر گذاری واقعه عاشورا به حدی بوده است که شهر کربلا در ایام اربعین 20 میلیون نفر جمعیت را از سرتاسر عالم در خود جمع می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عطاالله میرزاده کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره شخصیت حضرت زینب(س) گفت: خواهر بزرگوار حضرت سیدالشهدا(ع) نقش اساسی در زنده نگه داشتن اسلام داشتند. جمله معروفی وجود دارد که بیان می کند "الاسلام نبوی الحدوث حسینی البقا".  "شروع و احداث اسلام با پیامبر اکرم(ص) بود اما بقا و دوام آن با امام حسین(ع) است".  یعنی اگر قیام عاشورا و زحمات امام حسین(ع) نبود بنای یزیدیان این بود که از اسلام چیزی باقی نماند.

حضرت زینب(س)
وی در همین راستا افزود: به تعبیر حضرت سیدالشهدا(ع) اسلامی باقی نمانده بود و می خواستند این دین کامل را محو کنند، به دنبال هدر دادن زحمات و خون دل های پیامبر و اصحاب ایشان بودند که امام حسین(ع) با قیام خود در کربلا این زحمات را پاسداری کرده و اسلام را نگه داشتند.  

این کارشناس علوم قرآنی درباره نقش حضرت زینب(س) در قیام امام حسین(ع) و زنده نگهداشتن اسلام، اظهار کرد: قیام حضرت سیدالشهدا(ع) دو بال داشت. قیام امام یک جبهه نظامی داشت که اصحابش به فرماندهی و سپهسالاری حضرت ابوالفضل(ع) آن را تشکیل می دادند. بال دیگر این قیام جبهه فرهنگی بود تا قیام حفظ شود و خون ها هدر نرود که این مسئولیت بر عهده حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) بود. شاید برای برخی قابل باور نباشد اما یزیدیان به دنبال این بودند که بعد از کربلا با توجه به این که مردان قیام را به شهادت رسانده بودند و زن ها و بچه ها را اسیر کردند؛ دستگاه حکومت همه امور را در دست گرفته و پس از مدتی اعلام کنند که شمر و عمر سعد برخلاف نظر یزید امام حسین(ع) و یارانش را به شهادت رسانده اند، بعد از مدتی هم با یک عزاداری همه چیز را خاتمه دهند و از قیام عاشورا تنها یک جنگ قدرت بین حضرت سیدالشهدا(ع) و یزید را به دیگران القا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرزاده در ادامه تصریح کرد: عده زیادی از مردم نمی دانستند که امام حسین(ع) چه کسی بودند، چه شاخصه هایی داشتند و این که چه اصحابی از امت پیغمبر به شهادت رسیدند به این دلیل که دستگاه تبلیغاتی حکومت آن زمان مردم را در بی اطلاعی نگه داشته بود.

 عاشورا

وی درباره اقدامات خواهر بزرگوار حضرت سیدالشهدا(ع) توضیح داد: حضرت زینب(س) در شرایط خفقان دستگاه حکومت یزید با نطق های خود در کوفه و شام، برملا کردن یزیدیان و معرفی این که چه کسانی کشته شدند به پاسداری از قیام عاشورا پرداخت و جبهه فرهنگی نهضت عاشورا را مدیریت کردند. بخش عظیمی از این قیام و نقشی که عاشورا در پاسداری از اسلام داشته؛ مرهون و مدیون این حضرت است. چون یزیدیان به دنبال این بودند که کربلا را در کربلا دفن کنند به این معنی که واقعه عاشورا در تاریخ بشریت تاثیرگذار نباشد.

این کارشناس علوم قرآنی در ادامه تاکید کرد: تاثیر گذاری واقعه عاشورا به حدی بوده است که شهر کربلا در ایام اربعین 20 میلیون نفر جمعیت را از سرتاسر عالم در خود جمع می کند. این واقعه جانسوز، الگوی رزمندگان در دفاع مقدس، الگوی حزب الله در جنوب لبنان و مدلی برای انصارالله یمن شده که جلوی ظلم و ظالم می ایستند و همه این‌ها به برکت زحمات حضرت زینب(س) است.

حجت الاسلام والمسلمین میرزاده درباره ماجرای پرستاری حضرت زینب(س) توضیح داد: بعد از واقعه عاشورا عمده زحمات بر دوش حضرت زینب(س) افتاد ؛ به این معنا که افراد بازمانده که بتوانند از زنان و بچه ها نگهداری کنند حضرت امام سجاد(ع) بودند که در بستر بیماری نیاز به کسی برای رسیدگی داشتند، سایر بازماندگان زنان شوهر از دست داده و فرزندان پدر از دست داده بودند. بنابراین تنها کسی که در این شرایط می توانست از سایرین سرپرستی و پرستاری کند حضرت زینب(س) بود که در طول مسیر اسارت علی رغم از دست دادن چندین برادر از سایرین پرستاری و نگهداری کردند.

حضرت زینب(س)

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *