نگرانی مددجویان نهاد‌های حمایتی از عدم دریافت یارانه نقدی/ اقدامات کمیته امداد و بهزیستی برای حل مشکل مددجویان

8:01 - 03 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۵۷۱
در شرایطی که برخی از مددجویان نهاد‌های حمایتی از عدم دریافت یارانه نقدی خود ابراز نگرانی می‌کنند، مسئولان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) وعده مساعد داده اند که این مشکل در کمترین زمان ممکن حل شود.

مددجوبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، برخی از مددجویان نهاد‌های حمایتی در دریافت یارانه ماهیانه خود دچار مشکل شده اند و این در شرایطی است که از سوی مسئولان این نهاد‌ها اعلام شده که حساب جایگزینی برای این خانواده‌ها در نظر گرفته شده و یارانه به آن حساب واریز می‌شود.

بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۶، لازم بود برای اختصاص افزایش مستمری و یارانه مددجویان، مصوبه‌ای به تصویب هیئت وزیران برسد و در حال حاضر شاهد تصویب این مصوبه هستیم.

پس از تصویب این مصوبه، به سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) تکلیف شد که یارانه مددجویان خود را به حساب ویژه‌ای که برای هر مددجو باز شده است واریز کنند.

فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) در رابطه با اشکالات ایجاد شده در پرداخت یارانه مددجویان به خبرنگار گروه جامعه می‌گوید: با توجه به راه اندازی صندوق قرض الحسنه امداد ولایت، از چند ماه قبل تصمیم گرفته شد که هر گونه پرداخت به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد از طریق صندوق امداد ولایت صورت گیرد. در همین رابطه نیز از چند ماه قبل با هماهنگی با مددکاران کمیته امداد، کار اطلاع رسانی این موضوع به خانواده‌های تحت پوشش انجام شد.

وی می‌افزاید: بخش قابل توجهی از سرپرستان خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) کارت‌های صندوق ولایت خود را دریافت کرده اند. به دلیل پراکندگی جغرافیایی مددجویان و به این خاطر که برخی از این اقشار در مناطق صعب العبور زندگی می‌کنند، دسترسی به تمام مددجویان دشوار بود، اما در این شرایط نیز مددکاران کمیته امداد اقدامات لازم برای اطلاع رسانی به خانواده‌ها را انجام دادند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به آغاز واریز مستمری مددجویان به حساب صندوق ولایت آن‌ها می‌گوید: در دی ماه، برای نخستین بار مستمری به همراه یارانه مددجویان در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گرفت و پس از آن، این مبالغ به صورت تجمیع شده به کارت صندوق امداد ولایت مددجویان واریز شد.

رهبر در خصوص وضعیت افرادی که موفق به دریافت یارانه خود نشده اند می‌گوید: برخی از خانواده‌ها از جمله خانواده افراد زندانی، زن در کمیته امداد به عنوان سرپرست به حساب می‌آید، اما حساب یارانه آن‌ها متعلق به مرد خانواده که در زندان به سر می‌برد است. این خانواده‌ها در حال حاضر با مشکلاتی مواجه شده اند. به دنبال این هستیم که با همکاری سازمان هدفمندی یارانه ها، تکلیف خانواده‌هایی را که حساب یارانه آن‌ها با حساب کمیته امدادشان متفاوت است مشخص کنیم.

از ماه گذشته، یارانه و مستمری مددجویان نهاد‌های حمایتی در یک بازه زمانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه مکلف کرده که مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور افزایش یابد. این میزان مستمری اکنون مبلغی معادل ۲۰ درصد از حداقل دستمزد در هر سال است.

در کنار توضیحات مطرح شده از سوی معاون حمایت و سلامت کمیته امداد در رابطه با مشکلات مددجویان این نهاد حمایتی، سازمان بهزیستی کشور نیز توضیحاتی را در رابطه با شرایط حال حاضر برخی از مددجویان این نهاد ارائه کرده است.

سعید ابراهیمی، مدیرکل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی کشور در این باره می‌گوید: صورت جلسه‌ای بین سازمان هدفمندی یارانه‌ها، سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به امضا رسید و بر اساس آن، سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف شد که یارانه و مستمری مددجویان را به صورت همزمان پرداخت کند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر مستمری مددجویان به همراه میزان افزایش آن ابتدا به حساب دستگاه‌های حمایتی واریز و پس از آن این مبلغ توسط نهاد حمایتی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

مدیرکل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی کشور در خصوص نحوه واریز مستمری و یارانه مددجویان می‌گوید: در حال حاضر مستمری و یارانه نقدی مددجویان بهزیستی در ۲ حساب جداگانه واریز می‌شود.

در حال حاضر از سوی مسئولان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور اعلام شده که در پرداخت یارانه مددجویان به حساب آن‌ها مشکلی وجود ندارد، اما برخی از خانواده‌ها هنوز اعلام کنند که یارانه خود را دریافت نکرده و از بابت دریافت آن در زمان آینده نیز ابراز نگرانی می‌کنند.

در این شرایط، گفته می‌شود اقدامات به منظور حل مشکل خانوار‌هایی که دچار اشکال شده اند آغاز و این مشکل در کمترین زمان ممکن برطرف خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *