افزایش 30 درصدی قیمت محصولات رایانه‌ای

6:00 - 03 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۵۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: طی 20 روز گذشته و با جهت قیمتی دلار شاهد افزایش 20 تا 30 درصدی کالاهای این حوزه بودیم که تحت این شرایط برخی فروشندگان از فروش کالاهای خود جلوگیری می‌کنند و در صورت تداوم افزایش قیمت‌ها برخی فروشندگان از بازار حذف می‌شوند.

افزایش 30 درصدی قیمت محصولات رایانه‌ای/ ممانعت فروشندگان از فروش کالابه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، نوسان قیمت دلار اثر مستقیمی بر روی بازار کالاهای وارداتی می گذارد و در این میان بازار محصولات رایانه‌ای با توجه به تقاضا بالا تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته و با توجه به ضریب نفوذ بالا این محصولات مشکلاتی را برای متقاضیان ایجاد کرده است.

بازاری که در ماه‌های گذشته نیز دچار رکود شده بود و بنا بر اعلام فعالان این حوزه در مدت مشابه سال گذشته میزان ورودی به بازار‌های ما روزانه بیش از هزار نفر بوده که این رقم در شرایط فعلی به کمتر از 100 نفر رسیده با افزایش یک باره نرخ ارز رکود عمیق‌تری را به خود دید. 

با توجه به شرایط حال حاضر بازار با سید مهدی میر مهدی کمجانی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به گفت‌وگو نشستیم.

سید مهدی میر مهدی کمجانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص تاثیر افزایش قیمت دلار در صنف رایانه گفت: کالاهای آی تی در حدود 98 درصد از کشورهای مختلف وارد می شود به همین دلیل تاثیر مستقیمی از نوسانات نرخ ارز را می پذیرد.

وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته گفت: این نوسانات سبب آن شده که تعدادی از فروشندگان کالاهای خود را نفروشند زیرا انتظار افزایش قیمت دلار را تا به این اندازه نداشته اند و ریسک خرید مجدد کالا برای فروشندگان بالا است.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران تصریح کرد: نوسانات قیمت دلار بار روانی را در بازار ایجاد کرده که افزایش قیمت دلار ادامه دارد ، زیرا تسویه حساب شرکت‌ها با طرف معامله بین‌المللی و مسافرت‌های نوروز سبب افزایش تقاضا می‌شود.

میر مهدی کمجانی به افزایش قیمت محصولات رایانه ای اشاره و بیان کرد: طی 20 روز گذشته و با جهت قیمتی دلار شاهد افزایش 20 تا 30 درصدی کالاهای این حوزه بودیم.

وی با اشاره به اینکه ممانعت فروشندگان از فروش کالا در رکورد حاکم بر بازار دامن می زند، گفت: در بازار محصولات رایانه ای  پیش از این نیز رکود وجود داشت و در شرایط فعلی در بازار محصولات اساسی مانند لپ تاپ‌ها ، PC ، all in one، کارت‌های سرورها و شبکه رکود به وضوح قابل مشاهده بوده و در این میان بازار لوازم جانبی تا حدودی مصون از شرایط بازار باقی مانده است.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران یادآورشد: افزایش قیمت دلار از ابتدای پاییز آغاز شد اما محصولات رایانه ای از زمانی که دلار از مرز 4 هزار و 100 تومان عبور کرد متاثر از بازار ارز افزایش قیمت داشت.

میر مهدی کمجانی در خصوص پیامدهای افزایش قیمت دلار و نابسامانی در بازار ارز گفت: در صورت تداوم روند فعلی، تعداد قابل توجهی از فروشندگان از بازار حذف می‌شوند ولی ما امیدوار هستیم با ورود بانک مرکزی به بازار ارز شرایط را تحت تسلط خود در آورند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم دولتمردان حرف‌های کف بازار را بشنوند و چاره سازی کنند و اصناف توانایی و آمادگی آن را دارد که به دولت نظرات کارشناسی دهد. سیاست گذاران با خبردار بودن از کف بازار و سبد خانوار می تواند تصمیم گیری‌های بهتری داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *