اشباع برخی فناوری های نظام بانکی در بازار/ لزوم به روز رسانی دستاوردهای نظام بانکداری

9:58 - 02 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۳۷۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برخی از مسئولان با موضوعاتی چون ارزهای رمزینه آشنایی ندارند، اظهار کرد: باید به مردم و حتی مسئولین اموزش های لازم در این رابطه ارائه شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محمد جواد آذری جهرمی در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت اظهار کرد: باتوجه به تحریم ها ارائه خدمات در نظام بانکی با محدود روبرو شد و متقاضیان در این عرصه را با مشکلاتی مواجه کرد.

وی افزود: امروزه با استفاده ار فناوری هایی که در نظام بانکداری نوین وجود دارد بیش از ۸۰ درصد تراکنش ها از طریق این فناوری انجام می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برخی از فناوری ها در نظام بانکی نیاز به نواوری دارد، افزود: امروزه بالغ بر یک میلیون دستگاه pos در فروشگاه ها بلا استفاده مانده و این رقم نشان میدهد که این فناوری در کشور اشباع شده است.

آذری جهرمی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه تحولی در زمینه اقتصاد دیجیتال در جهان رخ داده است و بلاک چین نیز که بحث روز جهان است به یک واقعیت تبدیل خواهد شد.

وی افزود: هر تغییر و تحول جدیدی ممکن است یک تهدید جدید برای مجموعه ها محسوب شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مسئولین این جمع باید به موضوع بلاچین ها بپردازند، عنوان کرد: تبادل ارزهای مبتنی بر رمز باید بیش از پیش بررسی شود.

آذری جهرمی اظهار کرد: باید دید چه میزان ارز از طریق پول‌های رمزینه از کشور خارج شد و در زمینه بیت کوین چقدر مردم متضرر شدند به همین خاطر باید به مردم در زمینه پول های رمزینه اطلاعات کافی داده شود.

وزیر ارتباطات در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از مسئولین با مفاهیمی چون پول های رمزینه آگاهی ندارند و در این زمینه آموزش های لازم باید داده شود.

آذری جهرمی با اشاره به حضور بازیگران جدید در کسب و کارهای نوین، اظهار کرد: این کسب و کارها مانع بزرگی در نظام پرداخت دارند، به این دلیل که انحصارات در این بخش، مانعی برای کسب و کارهای نوپا محسوب می شود.

وزیر ارتباطات در همین ارتباط با کسب و کارهای نوین به جلسه یکی دو روز قبل خود در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در این جلسه، کسب و کارها به سهم اندک خود اشاره کردند و گفتند سهمی که به ما از این حوزه می رسد به بیش از ۱۵ درصد نمی رسد.

البته ما منتظر نظام بانکی نماندیم و شیوه نامه ای برای پرداخت از طریق اپراتورها تدوین و ابلاغ کردیم تا با نظام بانکی کار پیش رود ولی هیچ چیزی اندازه نظام بانکی در این مهم اثرگذار نیست.

وی با بیان اینکه درآمدزایی از این محل باعث افزایش تراکنش های بانکی می شود خاطرنشان کرد: تبدیل هزینه های دیجتال هنر نیست بلکه افزایش بهره وری هنر است.

آذری جهرمی در ادامه افزود: انحصار در این بخش باعث عدم بزرگ شدن بازار می شود که ضرر بزرگی است که بر پیکره و رشد اقتصادی کشور وارد می شود و در این زمینه همه باید یاد بگیریم وقتی یک فناوری را ایجاد کردیم که زمانش رو به اتمام است در حوزه های جدید سرمایه گذاری کنیم.

وزیر ارتباطات با تاکید براینکه شبکه بانکی نقش بسزایی در تامین مالی کسب و کارهای نوپا دارد، گفت: ظاهرا، به تازگی دستورالعملی برای جلوگیری از حضور بانک ها در سرمایه گذاری های خطر پذیر ابلاغ شده ولی حاصل آن این است که بانک ها در این سرمایه گذاری ها حضور نداشته باشند که این مهم ما را از اهداف مان عقب می اندازد. این یک مساله مهمی است که خواهش می کنم مسئولین این حوزه در نظام بانکی برای آن راهکار پیشنهاد دهند.

وی از تصویب بخشی از طرح رفع انحصار از نظام های پرداخت در جلسه دیروز یکی از کمیسیون های دولت خبر داد و گفت: امروز شاهد این هستیم که دستگاه انتظامی ما که ماموریت حفظ امنیت را در فضای مجازی با پلیس فتا دارد، آمارهای بسیار بالایی از کلاهبرداری ها در حوزه بانکی می دهد.

آذری جهرمی در ادامه افزود: طبق آماری که پلیس فتا داده بیش از ۶۰ درصد ورودی های فتا مربوط به برداشت های غیرمجاز بانکی است، همچنین پلیس فتا اعلام کرده که با توجه به اینکه هزینه ها زیاد بوده پرونده ها در این بخش را برای رسیدگی ارجاع به آگاهی دادیم.

آذری جهری تصریح کرد: اما آمار دیگری نشان می دهد که ۴۲ میلیارد تومان کلاهبرداری و تراکنش غیرمجاز در ۶ ماهه اول سال انجام شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به فراگیری بانکداری الکترونیک از همه بانکداران تقاضا می کنم برای این مسئله وقت ویژه ای بگذارند چرا که اعتماد مردم بر نظام بانکداری الکتروینک یکی از پایه های رشد اقتصاد بوده که باید برای ما حساس و مهم باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *