طراحی بودجه بندی مبتنی بر عملکرد در وزارت بهداشت

14:41 - 01 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۱۴۲
رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت با استقرار سیستم بهای تمام شده خدمات و فعالیت ها، بودجه بندی مبتنی بر عملکرد را طراحی کرده است.

طراحی بودجه بندی مبتنی بر عملکرد در وزارت بهداشتبه گزارش گروه جامعه ،مسعود ابوالحلاج اظهارداشت: ضرورت اصلاح ساختار مالی اقتصادی موسسات دولتی از جمله دانشگاه های علوم پزشکی از طریق اصلاح نظام حسابداری طی سال های اخیر مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده و بررسی روند عملکرد مدیران بیمارستانی و بهداشتی درمانی در سال های اخیر لزوم تغییر بنیادی در ساختار مالی دانشگاه های علوم پزشکی و استقرار یک سیستم یکپارچه جامع مالی و عملیاتی برای ارائه اطلاعات به مدیریت جهت برنامه ریزی های خرد و کلان احساس و از اقبال گسترده ای برخوردار شده است.

ابوالحلاج تاکید کرد: پیاده سازی سیستم های عملیاتی از جمله سیستم بهای تمام شده خدمات درمانی و آموزشی بیمارستان ها و مراکز پزشکی مستلزم طراحی و بهینه سازی سایر سیستم های مرتبط است که به عنوان پیش نیاز و مقدمه کار الزامی است. از ضروری ترین این نیاز ها تدوین نظام مالی جدید و تغییر روش حسابداری از روش نقدی به روش تعهدی بود.

وی اضافه کرد: در این مرحله مراکز هزینه در سطح دانشگاه های علوم پزشکی و شاخص های تسهیم هزینه ها شناسایی و اولویت های تسهیم هزینه ها احصا شد و دستورالعمل احصاء بهای تمام شده تدوین و به صورت سیستمی عملیاتی شد.

رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۱۱۷۵ مرکز هزینه در سطح هر دانشگاه علوم پزشکی شناسایی شد افزود: ۷۰ شاخص تسهیم هزینه و تعیین اولویت تسهیم در سطح ۱۱۷۵ مرکز هزینه این مهم محقق شد و آماده ورود به مرحله نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد شدیم.

وی افزود: با استقرار حسابداری تعهدی و احصاء بهای تمام شده و با ابلاغ دستورالعمل بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد از سوی سازمان برنامه و بودجه در یک سیستم یکپارچه اقدام به استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در دانشگاه های علوم پزشکی کردیم و در این راستا یکی از مهمترین اقدامات شناسایی فعالیت ها و استاندارد کردن سنجه های عملکرد از اقدامات اساسی است که هم‌اکنون فعالیت ها و سنجه ها به صورت دقیق احصاء و بر پایه بودجه بندی مبتنی بر عملکرد قرار گرفته و توانسته ایم با استفاده از زیرساخت های موجود و یکپارچه این مهم را به سرانجام برسانیم و قرار است در بودجه بندی سال ۹۷ وزارت بهداشت از این روش بهره ببریم.

ابوالحلاج تاکید کرد: وزارت بهداشت با تغییر رویکرد از روش حسابداری نقدی به روش حسابداری تعهدی و استقرار سیستم بهای تمام شده خدمات و فعالیت ها؛ بودجه بندی مبتنی بر عملکرد را طراحی کرده است تا مجموعه وزارت بهداشت بتواند گام بزرگتر و دقیق تری را در جهت مدیریت هزینه و بهره وری و تحلیل نتایج داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *