دستورالعمل جدید نحوه صدور کارت‌های بازرگانی در انتظار تصمیم دولت

8:31 - 02 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۱۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نائب رئیس اتاق بازرگانی گفت: دو سال قبل اتاق ایران راهکاری درباره دستورالعمل نحوه صدور و تنظیم کارت های بازرگانی پیشنهاد داده که که هنوز تصویب نشده و مستلزم تصمیم و مصوبه دولت است.

دستورالعمل جدید نحوه صدور کارت های بازرگانی در انتظار تصمیم دولت/ سوءاستفاده از کارت بازرگانی به حداقل رسیده استبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده‌ آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی، می‌تواند با داشتن آن، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند، این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالا‌های مجاز را در بردارد.

سوءاستفاده از این کارت ها به حدی زیاد شد که گلایه های مسئولان کشور را در پی داشت، صدور این کارت‌های تجاری که به کارت‌های یک بار مصرف مشهور شده اند به ابزاری برای سوء استفاده برخی‌ها در زمینه کلاهبرداری و فرار از پرداخت مالیات و همچنین گرفتار شدن افراد ناآگاه شده است.

چندی قبل بود که رئیس سازمان امور مالیاتی درباره این موضوع گفته بود: ۱۲ هزار میلیارد تومان طلب مالیاتی داریم که این مالیات مربوط به کسانی است که در سال‌های گذشته از کارت بازرگانی یک‌بار مصرف استفاده کرده و مالیات پرداخت نکرده‌اند.

همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با انتقاد از وجود کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف گفت: کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف و صوری، زیان زیادی به اقتصاد وارد کرده است و باید با همکاری اتاق باید این موضوع را ریشه‌یابی کرده و برای حل آن راهی پیدا کنیم، اگر مشکل کارت‌های بازرگانی حل شود مبارزه با قاچاق بسیار راحت‌تر انجام می‌شود.

در همین رابطه گفت‌وگویی را با حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران انجام داد تا هم درباره تاثیر این کارت ها بر اقتصاد کشور توضیح دهد و هم آخرین راهکارهایی که اتاق برای کاهش سوءاستفاده از این کارت ها انجام داده را بازگو کند.

میزان: کارت های بازرگانی که از آنها به عنوان موقت یاد می شود چه تاثیرات سوءاستفاده بر اقتصاد دارد؟

سلاح‌ورزی: کارت های بازرگانی برای افرادی است که مبادرت به صادرات یا واردات می‌کنند، در بخش صادرات البته مشکلی نیست اما، در واردات، برخی از افراد هستند که از غفلت و کم اطلاعی دارندگان این کارت‌ها سوء استفاده کرده و این کارت ها را در اختیار می‌گیرند و با آنها به صورت گسترده واردات انجام می دهند، هر چند حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده را پرداخت می کنند اما، مالیات بر عملکرد که معمولا پس از یکسال رسیدگی و محاسبه می شود را پرداخت نمی کنند و فرار می کنند.

میزان: چرا جلوی این سوءاستفاده ها گرفته نمی شود؟

سلاح‌ورزی: گمرک باید جلوی این سوء استفاده را بگیرد، همچنین سازمان امورمالیاتی باید سازو کار اخذ مالیات را سخت و قوی تر کند تا این اتفاق نیفتاده البته تا حدودی این اتفاق صورت گرفته و این کارت ها که از آنها سوءاستفاده شده مربوط به سنوات گذشته است، از سال گذشته این موضوع دیگر وجود ندارد و امور مالیاتی در مبادی گمرکی به صورت علی الحساب 4 درصد مالیات کسر می کند.

میزان: در این زمینه از طریق اتاق چه راهکاری برای جلوگیری از اجاره دادن این کارت ها صورت گرفته است؟

سلاح‌ورزی: در این زمینه دو سال قبل اتاق راهکاری درباره دستورالعمل نحوه صدور و تنظیم کارت های بازرگانی پیشنهاد داده که هنوز تصویب نشده و مستلزم تصمیم و مصوبه دولت است، یک راه این است که افرادی که برای بار نخست کارت می گیرند برای آنها محدودیت‌های در میزان واردات اعمال کنیم؛ به عنوان مثال در سال اول تا سقف معینی وارد کند و اگر تکالیفش را انجام داد مجددا مراحل بعدی را طی کند.

میزان: آیا قصوری متوجه سازمان توسعه تجارت در این فرایند شده است؟

سلاح‌ورزی: البته سازمان توسعه تجارت مقصر نیست، صدور کارت بازرگانی یک کار مشترک و تضامنی است و توسط اتاق و وزارت صنعت،معدن و تجارت انجام می شود، اتاق به عنوان پیشخوان مدارک را تایید می کند و سپس در وزارت صنعت اینکار تایید می‌شود، کسانی که کارت رو دریافت می کنند حتما شرایط لازم را گذراندند.

میزان: الزامات دریافت کارت بازرگانی که ذکر کردید چیست؟

سلاح‌ورزی: این الزامات مختلف است از جمله اینکه، اگر شخص حقیقی یا حقوقی باشد باید مفاصا حساب مالیاتی و تامین اجتماعی بیاورد، حتما باید دفاتر تجاری پلمب شده بیاورد، باید مجوز فعالیت اقتصادی داشته باشد، اسناد مکان فعالیتش و پروانه کسب بیاورد، تحصیلات دانشگاهی داشته باشد.همچنین دوره آموزشی را بگذرانند و تمام دستورالعملی که بر اساس قانون صادرات و واردات اعمال شده باید بگذراند، اما پس از طی این مراحل ممکن است از کارت سوء استفاده شود که نمی توان نیت خوانی کرد البته با این محدودیت و مکانیزمی که الان در نظر گرفته شده میزان سوء استفاه کم می شود البته در مبادی گمرکی می توان این موارد را شناسایی و از آن جلوگیری کرد.

میزان: برای اینکه معضل این کارت ها به پایان برسد چه کاری باید صورت گیرد؟

سلاح‌ورزی: برای پایان دادن به این معضل، از یک طرف باید گمرک مقابله کند و از طرفی نیز دولت باید با اعمال محدودیت برای کارت‌هایی که بار اول صادر می شود موافقت کند، البته اتاق هم در رتبه بندی بین کارت‌های جدید و کارت های قدیمی و خوش حساب انجام داده است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *