بودجه سال 98 شهرداری تغییرات ویژه ای خواهد داشت/ بودجه سال 97، انقباضی واقعی است

9:56 - 01 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۸۹۵۴
شهردار تهران گفت: بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران به صورت انقباضی واقعی خواهد بود و تمرکز ما به این موضوع بوده است.

بودجه سال 98 شهرداری تغییرات ویژه ای خواهد داشت/ بودجه سال 97، انقباضی واقعی استبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محمد علی نجفی با حضور در سی و نهمین جلسه شورای شهر تهران گفت: قرار بود جمعه گذشته، مراسم ویژه‌ای برای بزرگداشت شهدای آتش نشان برگزار شود، اما این مراسم به روز دوشنبه موکول شد.

وی افزود: از اعضای شورای شهر تهران دعوت می‌کنم در این مراسم حضور یافته و همراهی‌های لازم را داشته باشند.

شهردار تهران با اشاره به جانباختن خدمه کشتی سانچی اظهارکرد: ۳۰ تن از کشور ایران و ۲ تن از بنگلادش در این کشته جان باختند و باید یاد این افراد گرامی داشته شود.

نجفی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه به شورای شهر تهران اظهارکرد: این اولین بودجه‌ای است که از سوی مدیریت شهری به شورای شهر جدید ارائه می‌کند و این بودجه تفاوت‌هایی را با بودجه‌های قبلی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران بسیار ویژه‌تر خواهد بود و این بودجه نسبت به بودجه سال ۹۷ تغییراتی خواهد داشت. در سال جاری برای سال ۹۷ در حدی که ممکن بود، تغییراتی را در بودجه اعمال کرده ایم.

شهردار تهران از تهیه عملکرد ۴۲ ماهه شهرداری تهران خبرداد و تصریح کرد: عملکرد ۴۲ ماهه شهرداری تهران تهیه شده و مشکلات و نقاط قوت عملکرد‌ها اکنون تهیه و به شورای شهر ارائه خواهد شد.

نجفی ادامه داد: شناخت و تحلیل وضعیت موجود انجام شده و راهکار‌هایی نیز اکنون ارائه شده است. عملکرد مالی یک دهه گذشته شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف آن برطرف و نقاط قوت آن پر رنگ‌تر شده است.

وی با اشاره به رکود حاکم بر بخش مسکن خاطرنشان کرد: از سهم شهرداری‌ها در قانون مالیات بر ارزش افزوده کاسته شد و این مشکلاتی را برای شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران ایجاد خواهد کرد.

شهردار تهران ادامه داد: تمام تلاش ما این بوده که در تهیه بودجه سال ۹۷، به صورت انقباضی واقعی عمل کنیم.

وی در خصوص پیشنهاد ارائه شده برای تعیین بودجه سال 97 شهرداری تهران گفت: در سال جاری بودجه شورای شهر برای شهرداری 17 هزار میلیارد و 900 میلیون تومان بوده که از این میزان، 75 درصد محقق خواهد شد. پیشنهاد ما در سال 97، بودجه 17 هزار میلیارد و 500 میلیون تومانی است و امیدوار هستیم این میزان به تصویب رسیده و محقق شود.

شهردار تهران با اشاره به مشکلات کنونی پایتخت خاطرنشان کرد: تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی، متأثر از سیاست‌های کلان اقتصادی کل کشور است؛ رکود یا رونق اقتصادی، اقتصاد شهر و شهرداری را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباط منابع شهرداری با اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.

نجفی در خصوص نوسان سهم درآمد‌های پایدار طی دهه گذشته بیان کرد: نوسان سهم درآمد‌های پایدار طی دهه گذشته بین هفت تا ۲۵ درصد، تورم دیون سنواتی طی سال‌های اخیر که شامل حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیون قطعی ثبت شده بود و افزایش بی‌رویه و یکباره حدود سیزده هزار نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال ۱۳۹۵ و ابتدای سال جاری و کسری اعتبار ناشی از آن و همچنین وجود پروژه‌های نیمه تمام که نیازمند بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان برای اتمام آن‌ها است از چالش‌های تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران بود.بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در تدوین اصلاحیه بودجه سال جاری و پیش بینی عدم تحقق منابع درآمدی و کسری بودجه پیش بینی نشده جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، شاهد تراز عملیاتی منفی بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان هستیم.

به گفته وی سال آینده تراز عملیاتی بالغ بر ۱۳۲ میلیارد تومان مثبت خواهد بود و این رقم مازاد درآمد بر هزینه، صرف فعالیت‌های عمرانی و یا پرداخت دیون و تعهدات مطابق ردیف‌های بودجه‌ای مصوب خواهد شد. مثبت بودن خالص تملک دارایی مالی در کنار تراز عملیاتی مثبت و خالص تملک دارایی سرمایه‌ای منفی در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران با در نظر گرفتن ظرفیت‌های پیش بینی شده در تبصره‌های بودجه پیشنهادی نشان دهنده رویکرد شهرداری تهران به بازپرداخت دیون و تعهدات پیمانکاران، بانک‌ها و املاک تصرفی و... (اشخاص حقیقی و حقوقی) است.

نجفی در پایان گفت: در سال آینده ما شاهد افزایش ضریب پایه حقوقی کارکنان خواهیم که به این ترتیب حقوق کارمندی با ۱۰ درصد و حقوق کارگری با ۱۲ درصد افزایش همراه است.

نجفی در جریان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران به شورای شهر گفت:تمرکز زدایی از ۳۸۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات متمرکز ستادی شهرداری به عنوان یکی از اقدامات کلیدی و ساختاری تدوین بودجه سال ۹۷ است.تا کنون اعتباراتی نظیر حقوق و مزایای پرسنل، فعالیت های رفت و روب، نگهداری فضای سبز و ... به صورت ستادی متمرکز بود اما تمرکز زدایی از این حوزه سبب افزایش سهم اعتبارات مناطق از کل بودجه از ۱۵.۶ درصد سال جاری به ۲۶.۱ درصد در بودجه سال آینده شده است.


وی در مورد اعتبارات تملک دارایی ها گفت:  در بخش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نیز تلاش شده است تا کاهش ۱۲.۳ درصدی اعتبارات عمرانی خللی در خدمات رسانی هر چه بهتر به شهروندان ایجاد نکند.به همین منظور اولویت بندی هایی صورت گرفته که شامل حذف ۵۷ پروژه خاتمه یافته تا پایان سال ۱۳۹۶، ۲۳ پروژه متوقف و ۴۶ پروژه شروع نشده و یا با پیشرفت فیزیکی پایین است.

به گفته وی ۹۲ ردیف کمک که با وظایف ذاتی شهرداری غیر مرتبط بوده است در بودجه سال آینده حذف خواهد شد.در بودجه سال ۹۷ اعتبار لازم برای اتمام ۲۲۰ پروژه ای که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی بوده و در سال ۱۳۹۷ قابل اتمام هستند، پیش بینی شده است که این موضوع به ظرفیت های خدمات رسانی شهر خواهد افزود.

شهردار تهران در مورد بافت فرسوده گفت: در سال آینده اعتبار لازم برای آغاز پروژه هایی همچون توجه ویژه به بافت های فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و توجه به متدهای جدید حمل و نقل و ... پیش بینی شده است.در بخش اعتبارات تملک دارایی های مالی با توجه به محدودیت های مالی و همچنین کاهش سقف بودجه، اعتبار تسویه و پرداخت دیون پیمانکاران رشدی ۴۲.۶ درصدی داشته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *