٤ میلیون و ٦٠٠ هزار حاشیه‌نشین و بافت فرسوده‌نشین در تهران حضور دارند

12:35 - 30 دی 1396
کد خبر: ۳۸۸۶۶۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
استاندار تهران گفت: تعداد ٤ میلیون و ٦٠٠ هزار نفر حاشیه‌نشین و بافت فرسوده‌نشین در تهران و شهرستان‌های اطراف آن حضور دارند که این جمعیتی برابر با ٤ استان کشور است.
٤ میلیون و ٦٠٠ هزار حاشیه‌نشین و بافت فرسوده‌نشین در تهران حضور دارندبه گزارش خبرنگارگروه سیاسی ، محمدحسین مقیمی صبح امروز در همایش «بررسی آسیب‌های اجتماعی و تامین امنیت عمومی» که درمجتمع شهیدبهشتی برگزارشد، اظهارکرد: مهمترین وظیفه دولت، تامین امنیت برای مردم است. تامین امنیت شغلی، اجتماعی، غذایی و ایجادشرایطی که مردم بتوانند به راحتی و درآسایش و آرامش کامل زندگی کنند.
 
مقیمی گفت: امنیت در سایه اجرای قانون، امید، مشارکت، حضور مردم، عدالت، عدم تبعیض، حضور مردمی، تعامل، اقتدار، حرمت و تکریم معنا می‌یابد. اگر این شئون امنیت در جامعه پراکنده شود آنگاه مردم زندگی راحتی خواهند داشت.

استاندار تهران تصریح کرد: اگر امید گستراندیم و مشارکت مردم در کار‌ها را به وجود آورده، جلوی تبعیض را گرفته، عدالت را حاکم کردیم و اگر تعامل و اقتدار ایجاد کردیم و به مردم حرمت گذاشتیم آن زمان می‌توانیم بگوییم یک امنیت نسبی ایجاد کرده‌ایم و توانسته‌ایم درصدی از وظیفه‌مان را در جامعه عملیاتی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امنیت نیاز به رشد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد لذا باید شرایطی فراهم کنیم که در جامعه اقتصاد و فرهنگ رشد کند و آسیب‌های اجتماعی به حداقل برسند، اگر نتوانستیم این امور را محقق کنیم بدانیم یک جایی از امنیت دچار مشکل شده است.

مقیمی اضافه کرد: برای برقراری امنیت اقدامات هماهنگ همه دستگاه‌های اجرایی با هم، لازم است.

استاندار تهران در ادامه افزود: خدمات‌رسانی اصولی به مردم، توزیع عادلانه امکانات و حفظ اقتدار نظام و اقتدار مسئولان، برگزاری شورا‌های تأمین در بخش‌ها، شهرستان‌ها و استان‌ها و حفظ جایگاه فرمانداران به‌عنوان رؤسای تأمین شهرستان‌ها و حفظ شأن استانداران، فرمانداران و بخشداران به عنوان نمایندگان عالی دولت و همچنین حفظ استقلال دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی و همچنین همکاری این دو نهاد برای حل مشکلات مردم به رضایتمندی و ایجاد روحیه مناسب در مردم می‌انجامد.

وی اضافه کرد: همکاری بخشداران و فرمانداران با دادستان‌ها برای اجرای قانون و حاکمیت عدالت اسلامی نیز مؤثر است. امنیت هر شهرستان تابعی از همکاری صادقانه دادستان‌ها و فرمانداران است و هماهنگی آن‌ها به افزایش رضایتمندی مردم می‌انجامد و هم‌افزایی بیشتر آن‌ها را در پی دارد.

مقیمی تأکید کرد: با احترام به اصل تفکیک قوا و حفظ جایگاه قوا همکاری و تعامل دادستان‌ها و فرمانداران به پیشرفت و ایجاد عدالت و رسیدن به اهداف و برنامه‌های در نظر گرفته شده کشورکمک می‌کند.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: حضور رئیس دادگستری‌ها و دادستان‌ها در شورا‌های تأمین و حضور نماینده‌هایشان در کاربرد‌های زیرمجموعه شورا‌های تأمین استان می‌تواند خیلی مؤثر و کمک‌رسان باشد.

وی تأکید کرد: از دستگاه قضایی می‌خواهیم برای پیشبرد بهتر کار‌ها به پرونده‌های قدیمی که سال‌هاست در شهرستان‌ها باز هستند و مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند رسیدگی کنند.

مقیمی تصریح کرد: رسیدگی به پرونده‌های مهم و جرایم سخت و خشن مانند قتل، تجاوز به عنف و پرونده‌هایی از این قبیل که تعداد زیادی از آن‌ها را در دادگاه‌های استان داریم برای اینکه مردم احساس امنیت و آرامش کنند؛ رسیدگی با سرعت به این پرونده‌ها نیز از خواسته‌های ما است.

استاندار تهران در خصوص مسائل اقتصادی نیز گفت: درآمد‌ها بخاطر کاهش قیمت نفت، تقلیل یافته است، اما هزینه‌ها افزایش یافته‌اند آن هم به خاطر مجموعه مصوبات دولت و مجلس در سال‌های گذشته که اجرایی نشده‌اند و امروز و در زمان این دولت باید اجرایی شوند.

وی تأکید کرد: وقتی مصوبات باید اجرا شود و در عین حال درآمد‌ها کم شده است ما نیاز به صبر، متانت و حوصله بیشتری داریم. افزایش حقوق بازنشستگان، معلمان، پرستاران و قضات یکی از مصوبات بوده که اجرای آن به این دولت افتاده است و امروز برای اجرای آن مجبوریم منابع بیشتری را به آن اختصاص دهیم؛ لذا در بودجه امسال بخاطر افزایش حقوق بازنشستگان مجبوریم ۴۰ هزار میلیارد تومان از بودجه جاری را به حقوق بازنشستگان اختصاص دهیم.

مقیمی اضافه کرد: درآمدهای دولت محدود است و باید از محل مالیات، کشور را اداره کند و دریافت مالیات از مشاغل موجود یک امری است که انجام می‌شود لذا برای بالا بردن سطح اشتغال به بالا بردن سطح درآمد نیاز داریم که این امر نیز با افزایش سرمایه‌گذاری محقق می‌شود.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین وظیفه فرمانداران ما باز کردن راه برای سرمایه‌گذاری است یعنی اگر فرمانداری نتواند در محل خدمتش مشکلات سرمایه‌گذاران را حل کند دولت نمی‌تواند به کار‌ها و مسئولیت‌هایش عمل کند. ما باید راه را برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در شهرستان‌ها فراهم کنیم، فرمانداران نیاز دارند که دستگاه قضایی به آن‌ها کمک کند تا راه سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها تسهیل گردد.

وی عنوان کرد: سرمایه‌گذاران دنبال سود هستند و اگر ما نتوانیم این مهم را برایشان تضمین کنیم، سرمایه‌گذاری نیز انجام نمی‌شود. حل بیکاری راهی جز سرمایه‌گذاری ندارد.

مقیمی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات جدی روبرو هستند گفت: تکنولوژی‌های آن‌ها قدیمی شده‌اند و بعضاً ماشین‌هایی با قدمت ۲۰ الی ۳۰ سال در آن‌ها استفاده می‌شود لذا حتماً فرمانداران باید راهی باز کنند تا این کارخانجات باز شوند و بتوانند به کار خود ادامه دهند و برای ارتقای کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام‌شده نیز تلاش کنند.

استاندار تهران با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن ذائقه مشتری برای صادرات محصولات نیز گفت: نیاز به نوسازی صنایع در کشور داریم که برای تحقق آن سرمایه‌گذاری لازم است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آسیب‌های اجتماعی نیز تصریح کرد: ما بایستی شرایطی فراهم کنیم که فرهنگ اسلامی‌مان در جامعه برقرار شود، برای این منظور لازم است کار فرهنگی و اجتماعی کنیم و اجازه دهیم فعالیت‌های فرهنگی افزایش یابند، اجازه دهیم در مساجد با جوانان کار شود و اگر می‌خواهیم با آسیب‌های اجتماعی برخورد کنیم بهترین مکان برای این اقدام مساجد است لذا از فرمانداران می‌خواهیم راه را برای چنین اقداماتی در مساجد باز کنند.

مقیمی تأکید کرد: طبق آمار متأسفانه در تهران ۳۲ درصد از ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد. همچنین از شما می‌خواهم به مراکز نگهداری معتادان متجاهر سر بزنید و افرادی که در آنجا حضور دارند را ببینید برخی از آن‌ها ممکن است از دوستان، آشنایان، همسایه‌ها یا فامیل ما باشند هیچکدامشان از جای دیگری نیامده‌اند.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حاشیه‌نشینی گفت: حاشیه‌نشینان سطح درآمدشان پایین است و مشاغل بی‌ارزش انجام می‌دهند در محل زندگی آن‌ها مواد مخدر خریداری می‌شود، انواع بزه انجام می‌گیرد و بیکاری و بالا رفتن سن ازدواج مشاهده می‌شود همچنین پدیده‌هایی مانند تکدی‌گری و کودکان کار نیز در بین این قشر وجود دارد که همه این عوامل با هم مجموعه‌ای را به‌وجود آورده که ما نگران این وضعیت هستیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *