اعلام برخی معیارهای «رجل سیاسی و مذهبی»/ کل بودجه شورای نگهبان خیلی کمتر از پول توجیبی‌های برخی مسئولان است

12:14 - 30 دی 1396
کد خبر: ۳۸۸۶۳۹
سخنگوی شورای نگهبان گفت: کل بودجه این شورای خیلی کمتر از پول توجیبی‌های برخی مسئولان است؛ من خواهش می‌کنم برخی دوستان منصفانه انتقاد کنند ونخست سری به سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات بزنند و ببینند که بودجه تخصیص یافته به ما به چه میزان است.

کدخدایی

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، عباسعلی کدخدایی امروز (شنبه) در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به مصوبات جدید شورای نگهبان اظهار کرد: طرح الحاق دوتبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ ۲۲ آذر به تصویب مجلس رسیده است درجلسه مورخ ۲۹ آذر شورای نگهبان مورد بحث وبررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مصوبه دیگر این شورا گفت: طرح دو فوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب جلسه مورخ ۲۲ آذر مجلس شورای اسلامی درجلسه مورخ ۲۲ آذر شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که با توجه به اینکه طبق اصل ۱۳ قا نون اساسی جمهوری اسلامی اقلیت دینی درحدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و نیز به تجویز فراز دوم اصل ۴۶ قانوناساسی نمایندگانی رابرای مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌نمایند لذا با توجه به اصول مذکور و نیز با عنایت به مفاد اصول ۱۰۰ و ۱۰۵ و مفهوم اصل ۱۲ قانون اساسی، تبصره یک ماده یک طرح مزبور مغایر با قانون اساسی شناخته شد.
 
کدخدایی ادامه داد: علاوه بر این عضویت افراد غیر مسلمان در شورا‌های اسلامی شهر وروستا در مناطقی از کشور که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند با توجه به اینکه تصمیمات این شورا‌ها در خصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی به آن در شورای نگهبان لازم الاتباع خواهد بود و با عنایت به نص فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۲ مهر ۵۸، خلاف موازین شرع شناخته شد.

وی تاکید کرد: همچنین در تبصره دو ماده یک طرح مزبور اعتقاد و التزام عملی داشتن به اصول دین خود از سوی اقلیت‌های دیینی خلاف موازین شرع شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان تغییرات در لایحه بودجه را که ماهیت سیاست‌های اقتصادی را عوض کند تایید خواهد کرد یا خیر؟ اظهار کرد: تغییرات صورت گرفته نباید مغایر با شاکله بودجه باشد و تغییرات دیگر اگر در حد متعارف باشد معمولا از سوی شورای نگهبان ایراد گرفته نمی‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۹۷ و نظر شورا در این رابطه گفت: شورای نگهبان تلاش می‌کند نظراتش با نیاز‌های مردم منطبق باشد البته در اخباری که من دارم این است که دولت و مجلس به این جمع بندی رسیده اند که این ا. مر صورت نگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون جزیئات گزارش تخلفات انتخابات واینکه گفته بودید برخی مدیران دولتی حکم انفصال دریافت کرده اند تصریح کرد: گزارش رسیدگی به تخلفات را باید قوه قضاییه بگوید چرا که درصلاحیت این قوه است؛ آنچه از سوی قوه برای شورای نگهبان ارسال شده درسه بخش است؛ بخشی که منجر به صدور حکم شده بخشی که مطابق با آن برخی افراد تبرئه شده وبخشی هم درحال رسیدگی است.

کدخدایی ادامه داد: من بیشتر از این وارد جزئیات این موضوع نمی‌شوم و چنانچه سخنگوی محترم قوه قضاییه و سایر مسئولان این قوه صلاح بدانند می‌توانند جزئیاتش را مطرح کنند؛ در این رابطه قوه قضاییه گزارشات را به صورت موردی برای ما ارسال می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر مباحثی که اخیرا برخی افراد در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر چند برابر شدن بودجه شورای نگهبان مطرح می‌کنند گفت:: بودجه شورای نگهبان مانند بودجه همه دستگاه‌ها در لایحه دولت پیش بینی می‌شود و پس از تصویب در مجلس توسط دیوان محاسبات مورد نظارت قرار می‌گیرد؛ همچنین ما چند دیوان محاسبات بالقوه هم در شورای نگهبان داریم و خیلی از علما در جز به جز هزینه‌های ما ورود می‌کنند ونظر می‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بودجه پیش بینی شده برای شورای نگهبان در سال ۹۷، ۷ درصد افزایش داشته است؛ البته آن‌هایی که با مباحث بودجه آشنایی دارند می‌دانند که حتی بخشی از بودجه تصویب شده نیز تخصیص داده نمی‌شود؛ برای نمونه از کل بودجه تخصیص یافته برای شورای نگهبان در سال ۹۶، ۳۰ درصد تخصیص نیافته است.

کدخدایی افزود: ما یک گلایه‌ای داریم چرا برخی دوستان انصاف را رعایت نمی‌کنند و سخنان یک فرد ضد انقلابی در بیرون را در داخل تکرار می‌کنند؛ ردیف بودجه شورای نگهبان مانند بقیه سازمان‌ها در چند بخش خلاصه می‌شود؛ یک بخش مربوط به پاسداری از احکام اسلام ونظارت بر قوانین است و یک بخش عمده دیگر در حوزه انتخابات وامر نظارت به صورت کلی است.

وی با بیان اینکه در سال‌های برگزاری انتخابات بودجه نظارت موردی بر انتخابات جداگانه لحاظ می‌شود، گفت: برخی دوستان یک رقم ۵۰ میلیاردی مطرح کرده اند و گفته‌اند که در سالی که انتخابات برگزار نمی‌شود شورای نگهبان این مبلغ را برای نظارت بر انتخابات دریافت می‌کند؛ در حالی که در سال‌های برگزاری انتخابات بودجه این امر حجداگانه لحاظ می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: مگر امکان پذیر است که در سالی که انتخابات برگزار نمی‌شود سازمان برنامه و بودجه به شورای نگهبان بودجه نظارت بر انتخابات تخصیص دهد به نظر من مطلبی که مطرح کرده اند توهین به دوستان ما درسازمان برنامه و بودجه بود.

کدخدایی با بیان اینکه افرادی که این موضوع را مطرح کرده اند بهتر بود پیش از آن در این رابطه از ما و یا سازمان برنامه وبودجه سوال می‌کردند، گفت: یک آقایی که خود را حقوقدان می‌داند، مقایسه‌ای کرده که بودجه ۹۷ شورای نگهبان نسبت به بودجه سال ۶۷ این شورا چند برابر شده است. من این سوال را مطرح می‌کنم که آیا شما حقوقی که در سال ۶۷ می‌گرفتید با حقوقی که الان می‌گیرید برابر است؟ یا قیمت منزلی که در بالای شهر دارید در سال ۶۷ همان قیمتی بود که در زمان کنونی است؟

وی افزود: شما که مدعی حقوقدانی هستید می‌دانید که در مقام مقایسه و تدبیر باید شرایط دو موضوع یکسان باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: یک دوستی که به خاطر نسبتش با برخی افراد معروف در یک خبرگزاری نشسته، گفته در سالی که انتخابات برگزار نمی‌شود شورای نگهبان این مقدار بودجه نظارت بر انتخابات دریافت می‌کند؛ خب شما در آن خبرگزاری که هستید، برای آن بودجه دریافت نمی‌کنید؟ اصلا آن نهاد چرا خبرگزاری می‌خواهد؟ من به شما می‌گویم که شورای نگهبان خبرگزاری ندارد و از این پول‌ها هم هزینه نمی‌کند. البته ما مثل شما‌ها نیستیم که سریع کیف را برداریم و برای شکایت از منتقدین به دادگستری مراجعه کنیم؛ شورای نگهبان برای شکایت از منتقدین هم بودجه‌ای ندارد و بودجه هایش را در آن زمینه هزینه نمی‌کند.

کدخدایی بیان داشت: یک آقایی که در جایی مسئول است مقایسه کرده و گفته شورای نگهبان با ۱۲ عضو این همه بودجه دریافت می‌کند؛ این مقایسه این فرد مثل این است که ما بگوییم بودجه قوه مجریه فقط برای آقای رئیس جمهوراست یا بودجه آن سازمانی که شما مشغول کار کردن هستید فقط اختصاص به شما دارد؛ اینکه مقایسه درستی نیست این مجادله و سفسطه است.

وی اظهار کرد: بودجه شورای نگهبان برای پالایش پرونده‌ها در بحث نظارت، ساماندهی شبکه نظارت در طول سال، آموزش ناظرین، دفاتری که از سال ۷۹ با فرمایش رهبری شکل گرفته و مرکز تحقیقات شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود:، اما کل بودجه شورای نگهبان خیلی کمتر از پول توجیبی‌های برخی مسئولان است؛ من خواهش می‌کنم برخی دوستان منصفانه انتقاد کنند ونخست سری به سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات بزنند و ببینند که بودجه تخصیص یافته به ما به چه میزان است و درچه مواردی هزینه شده است.

کدخدایی درادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هیئت رئیسه مجلس می‌تواند درخواست سوال از رئیس جمهور را مسکوت کند، گفت: در این رابطه باید به آیین نامه مجلس رجوع کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام تعیین مصادیق رجل سیاسی گفت: در شورای نگهبان عمده مباحث در این رابطه وفق جز ۵ بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات در دو بخش تعیین معیار‌ها و شاخص‌های رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن و همچنین شرایط لازم جهت تشخیص این معیارها، به اتمام رسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی معیار‌های مدنظر اعضای شورای نگهبان پیرامون مقوله رجل سیاسی و مذهبی اظهار کرد: در بخش اول درحوزه مذهبی افرادی که آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته باشند و تقیدشان به انجام شعایر و مناسک دینی از برجستگی ویژه برخوردار باشد، از جمله معیار‌های مدنظر است؛ همچنین درحوزه سیاسی نیز معیار‌ها ناظر بر کسانی است که قدرت تحلیل ودرک آن‌ها از مسائل و پدیده‌های سیاسی اعم از داخلی و بین المللی و حضورشان در صحنه‌های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی ومعیار‌های انقلابی در عملکردشان لحاظ شده باشد.

کدخدایی افزود: در ماده ۲ موارد ۱۱ گانه‌ای پیش بینی شده است که می‌تواند راهگشا باشد؛ مثلا اینکه سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری را داشته باشند یا صلاحیت علمی لازم جهت ایفای وظایف ریاست جمهوری را داشته باشند؛ یا اینکه توانایی ارائه برنامه‌ها و خط مشی‌های قوه مجریه را مبتنی بر اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام داشته باشند و یا اینکه در معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها توانایی داشته باشند.

وی بیان کرد: این مواردی است که ما اجمالا نسبت به آن‌ها به توافق رسیدیم و سعی داریم که ویرایش و جمع بندی نهایی انجام شود و به مجلس ارائه دهیم؛ همچنین رئیس مجلس نیز کمیسیونی برای این کار تشکیل دادند که امیدواریم تا سال ۹۸ قانون مناسبی درا ین رابطه داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بحث جنسیت نیز در تعیین معیار‌ها لحاظ شده است یا خیر گفت: پیرامون جنسیت هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم.

کدخدایی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان مجلس پیرامون وجود کمیته نظارت مجمع تشخیص دربحث بودجه اشکال وارد دانسته اند، خاطر نشان کرد: رویه چند ساله است که کمیته نظارت مجمع تشخیص پیرامون برنامه‌های توسعه و بودجه سالانه نظراتش را به مجلس اعلام می‌کند و چنانچه مجلس دررابطه با انطباق مفاد بودجه با برنامه با سیاست‌های کلی اقدام مقتضی را انجام ندهد کمیسیون نظارت موارد را به شورای نگهبان گزارش می‌دهد.
به گزارش میزان، اصل‏ یکصد و پانزدهم قانون اساسی تصریح می کند: رئیس‏ جمهور باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد
شرایط زیر باشند انتخاب‏ گردد:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *