مصرف چای ۵۰ درصد جذب آهن در بدن را کاهش می‌دهد/ همراه با اسفناج ماست نخورید

11:47 - 29 دی 1396
کد خبر: ۳۸۸۳۶۹
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به اینکه مصرف برخی مواد غذایی همزمان با مواد حاوی آهن در بدن جذب آهن را کاهش می‌دهد، گفت: اسفناج و حبوبات حاوی آهن را با لیمو ترش بخورید.
مصرف چای ۵۰ درصد جذب آهن در بدن را کاهش می‌دهد/ همراه با اسفناج ماست نخوریدبه گزارش گروه فضای مجازی ، حسین ایمانی در ارتباط با راهکار‌های تغذیه‌ای جهت رفع کمبود آهن در بدن، اظهار داشت: کم‌خونی به طور کلی دو علت عمده ناشی از بیماری‌ها و کمبود مواد مغذی دارد. همچنین کم‌خونی به دو گروه کم‌خونی ناشی از فقر آهن و کم‌خونی ناشی از کمبود اسیدفولیک و B۱۲ تقسیم می‌شود.

وی افزود: زنان بیشتر درگیر کم‌خونی ناشی از فقر آهن هستند و از طریق مصرف برخی از مواد غذایی می‌توان جذب آهن در بدن را افزایش داد البته باید توجه داشت که آهن موجود در منابع غذایی گیاهی نسبت به آن‌ها منابع غذایی حیوانی کمتر جذب بدن می‌شوند. به طور مثال آهن موجود در اسفناج جذب آن در دستگاه گوارش کمتر از آهن موجود در جگر و گوشت قرمز است.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی ادامه داد: بالاترین میزان آهن در مواد غذایی حیوانی در جگر گوسفند، گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی است همچنین حبوباتی مثل عدس و لوبیا دارای آهن بوده و جذب بیشتر از آهن اسفناج و جعفری در بدن صورت می‌گیرد.

ایمانی تأکید کرد: در صورتی که افراد می‌خواهند جذب آهن در بدن خود را افزایش دهند باید مصرف سبزیجات دارای آهن را با مواد غذایی حاوی ویتامین C. مدنظر قرار دهند به طور مثال اسفناج، جعفری یا حبوبات را با لیموترش استفاده کنند همچنین فلفل‌دلمه‌ای نیز منبع غنی از ویتامین C. است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برخی از مواد غذایی مصرف آن با آهن غذا‌ها تداخل دارد، گفت: لبنیاتی همچون ماست و شیر را باید حداقل با فاصله دو ساعته از مواد غذایی حاوی آهن استفاده کرد. همچنین مواد غذایی کافئین‌دار همچون چای و قهوه تا ۵۰ درصد جذب آهن را در بدن کاهش می‌دهد بنابر این رعایت فاصله غذایی این مواد نیز باید در نظر گرفته شوند.

وی در پایان گفت: حرارت نیز در برخی از مواد غذایی سبب افزایش جذب آهن آن می‌شود که اسفناج پخته یکی از مواد توصیه شده در این زمینه به شمار می‌رود.
 
منبع:فارس
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *