بی خوابی را چگونه درمان کنیم؟

18:25 - 28 دی 1396
کد خبر: ۳۸۸۲۸۲
اثرکافئین موجود در قهوه، شکلات، چای و بعضی از نوشیدنی های محرک می‌تواند ساعت ها بعد از خوردن آنها باقی بماند.

به گزارش گروه فضای مجازی ، در حقیقت، حدود نیمی از کافئینی که شما مصرف می‌کنید حدود ۶ ساعت طول می‌کشد تا از بدن تان دفع شود. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بی‌خوابی، مصرف روزانه کافئین خود را شدیدا کنترل کنید و حتی‌المقدور از چند ساعت قبل از خواب، دیگر به سراغ کافئین نروید.

 

هر کسی می‌تواند به بی‌خوابی مبتلا شود، چون این عارضه دلایل فراوانی دارد. اما نگران نباشید، چون می‌توانید با از بین بردن برخی از عادت‌های بد که باعث بیداری و بی‌قراری می‌شوند، سلامت خواب خود را حفظ کنید.

 

۱. در رختخواب نمانید

 

اگر مشکل بی‌خوابی دارید، سعی نکنید به زور و فشار خود را خواب کنید. اصلا نیاز نیست که در رختخواب باقی بمانید. در عوض، بلند شوید و سعی کنید که فعالیتی انجام دهید که تا حدودی خسته‌کننده باشد، مانند خواندن چند فصل از یک کتاب مورد علاقه‌تان. اگر سعی کنید که ذهن خود را بر روی چیزی (البته نه چندان مهیج) متمرکز کنید، خیلی زود خسته می‌شوید و می‌توانید به راحتی بخوابید.

 بی خوابی را چگونه درمان کنیم؟

۲. از نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده نکنید

 

یک نوشیدنی انرژی‌زا قبل از خواب ممکن است راهی مناسب برای راحت کردن ذهن خسته شما باشد، اما مسلما به بی‌خوابی شما دامن می‌زند. اتفاقا یک راه‌حل هوشمند برای جلوگیری از بی‌خوابی این است که چندین ساعت قبل از رفتن به رختخواب، خوردن امثال این نوشیدنی‌های محرک را قطع کنید.

 

۳. در وبگردی شبانه غرق نشوید

 

به کمک گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های لوحی و دیگر دستگاه‌های مشابه، کل اینترنت در هنگام خواب و حتی در رختخواب در اختیار شماست. با این حال، نور این دستگاه‌ها، واقعا می‌تواند شما را هشیار و دچار بی‌خوابی کند. برای جلوگیری از این اتفاق، نور خانه را از سه ساعت قبل از خواب کم و تمام دستگاه‌های الکترونیکی را کاملا خاموش کنید.

 

۴. کافئین ننوشید

 

اثر کافئین موجود در قهوه، شکلات، چای و بعضی از نوشیدنی‌های محرک می‌تواند ساعت‌ها بعد از خوردن آنها باقی بماند. در حقیقت، حدود نیمی از کافئینی که شما مصرف می‌کنید حدود ۶ ساعت طول می‌کشد تا از بدن‌تان دفع شود. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بی‌خوابی، مصرف روزانه کافئین خود را شدیدا کنترل کنید و حتی‌المقدور از چند ساعت قبل از خواب، دیگر به سراغ کافئین نروید.

 

۵. دیروقت ورزش نکنید

 

با ظهور باشگاه‌های ورزشی ۲۴ ساعته، اکنون می‌توانید هر زمان از شبانه‌روز که دلتان خواست از ورزش لذت ببرید. اما ورزش کردن به فاصله ۲ ساعت قبل از خواب، می‌تواند شما را از یک خواب راحت محروم کند. در شب، دمای بدن کمی کاهش می‌یابد. این یکی از نشانه‌هایی است که مغز با دریافتش، متوجه زمان خوابیدن را می‌شود. اما با ورزش کردن و بالا بردن حرارت بدن، متابولیسم شما شدت گرفته و ضربان قلب‌تان تند می‌شود و این یعنی: سلام بی‌خوابی! پس لطفا از بعدازظهر به بعد تمام لوازم ورزشی خود را تعطیل و با آنها تا روز بعد خداحافظی کنید.

 

۶. در تختخواب کار نکنید

 

ممکن است به نظر شما انجام کارهایی مثل پرداخت صورتحساب یا پاسخ دادن به ایمیل، خیلی راحت باشد و ترجیح دهید که در رختخواب به آنها رسیدگی کنید. اما شما که نمی‌خواهید مغز خود را به استرس کار و یا مشکلات بی‌خوابی مبتلا کنید! بستر خود را به‌طور انحصاری به خواب اختصاص دهید.

 

 

 

منبع: سلامتیسم



منصور
|
-
|
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
باسلام تا صبح با موبایل بازی میکنم و نمی توانم بخوابم موقع خواب تمام افکار وارد ذهنم میشوند لطفا مرا راهنمایی فرمایید
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *