غذاهایی که مصرف همزمانشان خطر مرگ دارد

17:58 - 28 دی 1396
کد خبر: ۳۸۸۲۷۵
یک دکترای تغذیه در خصوص آلرژی و موادغذایی حساسیت زا توضیحاتی داد.

به گزارش گروه فضای مجازی ، پیام فرح بخش، دکترای تغذیه در گفت و گو با برنامه «غذا سلامت زندگی» شبکه رادیویی سلامت با تعریف حساسیت غذایی گفت: حساسیت غذایی زمانی آغاز می‌شود که فرد غذای خاصی را مصرف می‌کند و به دنبال واکنش بدن، علائمی بروز می‌کند که با شرایط عادی تفاوت دارد.

وی در ادامه به علام حساسیت غذایی اشاره کرد و گفت: حساسیت غذایی، علائمی از قبیل خارش پوستی، کهیر، تحریک‌های پوستی، تغییرات تنفسی یا حالت خفگی دارد؛ اما حساسیت‌هایی که در خون ایجاد می‌شود می‌تواند تغییراتی در سلول‌های خونی افراد ایجاد کند.

فرح بخش عنوان کرد: حساسیت‌ها واکنش‌های ایمنی بدن هستند، بسیاری از افراد در سال از یک ماده غذایی استفاده می‌کند و مشکلی ندارند، اما بعد از مدتی دچار حساسیت می‌شوند بنابراین، حساسیت‌های غذایی در طول عمر یک فرد می‌تواند بروز کند.

این دکترای تغذیه با اشاره به عادات غذایی نامناسب گفت: عادت‌های غذایی، حساسیت ایجاد نمی‌کنند، اما سبب بروز بیماری‌هایی می‌شوند به عنوان مثال گوجه و بادمجان ماده غذایی حاسیت زا محسوب می‌شوند.

وی به آلرژی زایی ادویه جات اشاره کرد و افزود: شایع‌ترین آلرژن ها، ادویه جات هستند، ادویه‌هایی مثل دارچین، فلفل و زنجبیل و زردچوبه حساسیت زا محسوب می‌شوند، اما ادویه جات تند حساسیت زایی بیشتری دارند، پس اگر به ادویه حساسیت داریم نباید از آن‌ها استفاده کنیم؛ زیرا با هر بار مصرف، وضعیت ما خطرناک ترمی شود.

فرح بخش با اشاه به برخی موادغذایی آلرژی زا، افزود: میوه‌های آلرژن مثل انگور و خربزه به شدت حساسیت زا هستند و باعث آلرژی‌های فصلی و پوستی می‌شوند، فرد ممکن است با مصرف انگور و خربزه دچار خارش و تورم شود، همچنین در گروه مغز دانه‌ها بادام زمینی بسیار آلرژی زاست و مصرف آن در برخی افراد می‌تواند خطرناک باشد.

غذاهایی که مصرف همزمانشان خطر مرگ دارد

وی با بیان اینکه آلرژی‌های تنفسی از آلرژی‌های پوستی خطرناک ترند و بروزشان شدیدتر است، ادامه داد: برای درمان آلرژی‌های تنفسی باید به پزشک مراجعه کرد.

فرح بخش افزود: بسیاری از حساسیت‌های گوارشی به صورت معمول با خوردن شیر و لبنیات حس و باعث معده درد و بهم ریختگی سیستم گوارشی می‌شود؛ این نوع آلرژی به دلیل وجود پروتئین‌هایی است که در شیر وجود دارد،  در بین لبنیات، شیرگاو بسیار حساسیت زاست.

این دکترای تغذیه ادامه داد: بسیاری از حساسیت‌ها در دستگاه گوارشی اتفاق می‌افتد که این نوع حساسیت علائمی، چون قرمزی و تورم، دل درد، نفخ، اسهال یا حتی دفع خون دارد در این نوع حساسیت عاقلانه این است که ماده غذایی حساسیت زا را از برنامه غذایی فرد حذف کنیم، حساسیت به پروتئین گندم یا سلیاک هم می‌تواند جزو حساسیت گوارشی باشد.

وی ادامه داد: افراد برای تشخیص آلرژی، به کلینیک‌های آلرژی مراجعه می‌کنند تا چرایی آن تشخیص داده شود؛ پس از آنکه فرد متوجه شد به چه ماده‌ای حساسیت دارد باید آن ماده را از برنامه غذایی خود حذف کند تا حساسیت بروز نکند.

فرح بخش با اشاره به میوه‌های آلرژی زا گفت: درمیوه‌های تابستانی توت فرنگی می‌تواند حساسیت ایجاد کند، در میوه‌های پاییزی با مصرف کیوی و انبه برای برخی حساسیت ایجاد می شود، بنابراین توصیه می‌ کنیم افراد ماده غذایی حساسیت زا را از فهرست برنامه غذایی خود حذف کنید.

وی در ادامه تاکید کرد: در باور عموم این موضوع مطرح است که خوردن ماده‌های سرد مثل ماست، باعث از بین رفتن حساسیت می‌شود؛ ولی اینطور نیست مصرف این ماده غذایی اگرچه علائم را کاهش می‌دهد، اما آن را از بین نمی‌برد و درمان نمی‌کند.

این دکترای تغذیه در خصوص تداخل غذایی عسل و خربزه اظهار کرد: تداخل خربزه و عسل، حساسیت نیست، بلکه این دو ماده با یکدیگر تداخل غذایی دارند و در یک زمان نباید مصرف شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *