آمریکا نمی‌خواهد تروریسم در منطقه خاتمه یابد/ وقتی با یک دشمنی سازمان‌یافته مواجه هستیم باید اختلافات را کاهش دهیم

19:51 - 27 دی 1396
کد خبر: ۳۸۸۱۱۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند تروریسم در منطقه خاتمه یابد، گفت: ممکن است بین کشور‌های اسلامی اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما ما وقتی با یک دشمنی سازمان یافته مواجه هستیم که با کیان کشور‌های اسلامی در حال مبارزه است باید اختلافات را کاهش دهیم و همدیگر را دریابیم.
آمریکایی‌ها نمی‌خواهند تروریسم در منطقه خاتمه یابد/ وقتی با یک دشمنی سازمان یافته مواجه هستیم باید اختلافات را کاهش دهیمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، علی لاریجانی در آیین اختتامیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: از همه شما که دعوت ایران ایران را پذیرفتید و حضور پیدا کردن تشکر می‌کنم. کشور ایران خانه شما هست و برای ما افتخار بود که ما میزبان ۴۶ گروه از پارلمان‌های کشور‌های اسلامی بودیم.

وی با اشاره به شکل گیری فضای مودت در اجلاس کشور‌های اسلامی گفت: ما بین همه پارلمان‌های کشور‌های اسلامی در هیچ مسئله‌ای اختلاف نظر به آن معنا نداشتیم و حتی در انتخاب دبیر کل هم ملاحظه کردید دوستان ما در کشور سودان قبول کردند و گفتند ما دبیر کلی سنگال را می‌پذیریم لذا با یک روحیه وحدت گرایانه مسائل پیگیری شود که این خیلی کار با ارزشی بود.

وی ادامه داد: این روحیه این نشان می‌داد که ما در شرایط حساس امروز دنیای اسلام پیوندهایمان عمیق‌تر از گذشته شده است.

لاریجانی ضمن تاکید بر نکته رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای دامت برکاته که دیروز در ملاقات‌های هیئت‌ها بیان شد، گفت: رهبری فرمودند ما شرایط جهانی و منطقه‌ای را خیلی پر تحول می‌بینیم و جهان اسلام نیازمند رایزنی و گفتگو و همگرایی بیشتر است لذا این وضع واقعاً همین‌طور است یعنی شرایط شرایط بسیار پر تحولی است و مثل تحولات و تغییرات متعارف نیست.

لاریجانی با اشاره به مواضع ایالات متحده امریکا کفت: ایالات متحده امریکا کمتر از یک سال مواضع تند و بی ادبانه‌ای نسبت به مردم کشور‌های مختلف و آفریقا و کشور‌های آمریکای لاتین گرفتند که بوی نژاد پرستی از آن بر می‌ آید

وی با بیان اینکه توهین به کشور‌ها از سوی آمریکا مسئله ساده‌ای نیست گفت: این مسئله ساده نیست. در جنگ‌های صلیبی میلیون‌ها نفر کشته شدند لذا این به مانند تجربه‌ای برای بشریت بود بنابراین بشریت نمی‌خواهد بپذیرد که دوباره رفتار مشابه را تجربه کنید؛ حرف‌های آقای ترامپ نشان دهنده جنگ جدیدی است و این بسیار خسارت‌بار است.

لاریجانی افزود: کشوری که داعیه دار حقوق بشر است نباید طوری حرف بزند که ملت‌های دیگر را تحقیر کند البته این به ضرر خود ایالات متحده آمریکا است، ولی تحلیل و ارزیابی رفتار امریکا نشان می‌دهد که شرایط دنیا دچار تلاطم است لذا دوستان ما در پاکستان وقتی اظهار نظر کردند، اینجا نشان می‌داد که فشار‌های بلاوجهی را به این کشور وارد می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفتار امریکا در سوریه گفت: این رفتار نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند تروریسم در منطقه خاتمه یابد. دنیای امروز دچار طوفان‌های است که کشور‌های اسلامی باید همدیگر را در یابند و اختلافاتشان را کنار بگذارند لذا این نکته‌ی بسیار مهمی است که هم رهبر انقلاب و هم رییس جمهور بر آن تأکید داشتند.

وی افزود: ممکن است بین کشور‌های اسلامی اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما ما وقتی با یک دشمنی سازمان یافته مواجه هستیم که با کیان کشور‌های اسلامی در حال مبارزه است باید اختلافات را کاهش دهیم و همدیگر را دریابیم و روش‌های مسالمت آمیزی، چون گفتگو را برای اختلافات انتخاب کنیم لذا اتحادیه باید بستری برای این منش و روش باشد.

لاریجانی با بیان اینکه پارلمان‌ها صدای ملت هستند گفت: در این دو روز که سخنرانی‌ها را شنیدیم خیلی با صراحت حرف می‌زدند آنهم نسبت به اقدامات کشور‌های بزرگی که گاه دولت‌ها این حرات را ندارند تا اینگونه حرف بزنتد این‌ها پشت میکروفون با صراحت حرف می‌زدند. رفتار‌ی که آمریکا یی‌ها نسبت به قدس شریف داشتند که ظلم مضاعفی به مردم فلسطین است همه تقریبا به ان اشاره کردند و با صراحت ان را محکوم کردند؛ لذا این خیلی ارزشمند است و نشان می‌دهد نمایندگان پارلمان‌ها نمایندگان مردم هستند؛ لذا کار ما از این به بعد شروع می‌شود که باید دولت‌ها را به مسیری ببریم که در دفاع از قدس اقدامات عملی از خود نشان دهند.

لاریجانی با اشاره به مسئله تروریسم گفت: مسئله تروریسم پدیده بسیار زشتی است که به حیثیت مسلمانان لطمه زده است لذا همه ما با آن آشنا هستیم و این موضوع یک عقبه امنیتی دارد چراکه سازمان‌های امنیتی از جریان تروریسم به عنوان یک ابزار استفاده کردند در راس آن‌ها امریکایی‌ها بودند که از آن سو استفاده کردند البته یک تجربه‌ای هم در مناطق اسلامی به وجود آمد و آن این بود که هر کجا جنگ و اشغال به وجود آمد بعد از آن شاهد ظهور یک جریان تروریستی هستیم.

وی با اشاره به حضور جریان تروریستی در افغانستان گفت: ما دیدیم که جریان تروریستی در افغانستان به وجود آمد و برادرانمان را گرفتار کرد همچنین در عراق اشغالی که آمریکایی‌ها انجام دادند با آن ستم مضاعفی که بعد از سلطه صدام در آنجا به وجود آمد باز ما شاهد ظهور جریان تروریستی در آنجا بودیم؛ که این نشان می‌دهد نظامی گری یک عامل گسترش جریان تروریستی در منطقه ما شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *