سنگ کیسه صفرا در کمین چاق‌ها!

17:41 - 27 دی 1396
کد خبر: ۳۸۸۰۸۶
یک متخصص جراح عمومی در خصوص بیماری سنگ کیسه صفرا توضیحاتی داد.
سنگ کیسه صفرا در کمین چاق‌ها!به گزارش گروه فضای مجازی ، عمل جراحی کیسه صفرا قدمتی ۱۵۰ ساله دارد. علی اکبر رفیعی متخصص جراح عمومی اظهار کرد: کیسه صفرا عضوی گلابی شکل است که تقریبی بین ۵ تا ۷ سانتیمتر طول دارد و حجمش به طور متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ سی سی است.

وی عنوان کرد: نقش اصلی کیسه صفرا هضم و جذب چربی‌های موجود در کبد است که به وسیله مجاری کبد ترشح می‌شود و این عضو از ناف تا دوازدهه کشیده شده است.

رفیعی با اشاره به اینکه در هنگام غذا خوردن هورمونی در معده ترشح می‌شود که باعث انقباض صفرا می‌شود، عنوان کرد: وقتی نسبت به مواد داخل کیسه صفرا به هم بخورد؛ سنگ کیسه صفرا به وجود می‌آید که یکی از علت‌های اصلی شیوع این بیماری سابقه خانوادگی و ارثی است.

این متخصص و جراح عمومی با اشاره به اینکه شیوع سنگ کیسه صفرا در افراد چاق نسبت به مردم عادی بیشتر است، تاکید کرد: سنگ صفرا در افراد چاق و کسانی که رژیم‌های شدید لاغری گرفته‌اند از شیوع بیشتری برخوردار است و این عارضه در میان بیماران خونی شایع است.

علائم تشخیص بیماری سنگ کیسه صفرا

رفیعی در خصوص علائم سنگ کیسه صفرا اظهار کرد: هنگامی که در قسمت فوقانی شکم درد احساس شود و این درد تا زیر جناغ سینه پیش رود، احتمال شیوع بیماری سنگ کیسه صفرا زیاد می‌شود که سونوگرافی موثرترین روش جهت تشخیص این عارضه محسوب می‌شود.

وی در خصوص انجام عمل جراحی برای برداشتن سنگ کیسه صفرا اظهار کرد: عمل جراحی کیسه صفرا در حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد که امروزه به وسیله لاپاروسکوپی سنگ کیسه صفرا بیرون آورده می‌شود.

این متخصص جراح عمومی با اشاره به اینکه شروع عارضه سنگ کیسه صفرا در بین سنین ۳۰ تا ۶۰ سال بیشتر است، ادامه داد: عارضه سنگ کیسه صفرا در بین نوجوانان ۱۶ ساله نیز بوجود می‌آید که برای تشخیص دقیق این بیماری از طب هسته‌ای سی‌تی اسکن استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: بیمارانی که کیسه صفرای خود را جراحی می‌کنند ممکن است چند هفته اول تحمل غذا‌های چرب را نداشت باشند، اما این مسئله در مرور زمان برطرف می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *