اگر اهل تقلب کردن در امتحانات هستید، بخوانید!

13:57 - 27 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۹۸۳
چند روزی است که امتحانات دانشگاه‌ها آغاز شده و برخی دانشجویان ممکن است به دنبال تقلب باشند تا از این طریق بتوانند نمره قبولی را اخذ کنند اگر جزو این گروه هستید اول مطلب زیر را بخوانید.
اگر اهل تقلب کردن در امتحانات هستید، بخوانید!به گزارش گروه فضای مجازی ، تقلب و تخلفات آموزشی و انضباطی اقدامی است که رفته رفته وجه و ماهیت غیرقانونی بودن خود را در میان دانشجویان از دست داده‌ است که اگر دانشجویان اطلاع کافی از آیین‌نامه انضباطی نداشته باشند و مرتکب این تخلفات شوند، سرنوشت خوشایندی در انتظارشان نخواهد بود. در آیین‌نامه انضباطی منتشر شده به روشنی مصادیق تقلب و تخلف و نحوه برخورد با آن‌ها اشاره شده که به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

آیین‌نامه‌های وزارت علوم چه می‌گویند؟

تقلب در امتحانات پایان‌ترم مانند به همراه داشتن موبایل، ام‌پی‌تری‌پلیر، هندزفری و هرگونه وسایل الکترونیکی (خاموش یا روشن)، فراهم کردن شرایط برای استفاده سایر دانشجویان از پاسخنامه خود یا کمک به دیگران برای پاسخگویی به سوالات مانند استفاده از حرکات دست و پا در امتحانات چند‌گزینه‌ای، به همراه داشتن کتاب، جزوه، یادداشت، ماشین‌حساب و جابه‌جا کردن اوراق امتحانی و نوشتن اسم غیرواقعی روی پاسخنامه تخلف محسوب می‌شود.

چنانچه انجام تقلب توسط دانشجو در زمان تصحیح اوراق برای استاد محرز شود با گزارش کتبی استاد و ارائه مستندات قابل‌طرح در کمیته بوده و تخلف است و همچنین خارج کردن پاسخنامه از جلسه امتحان، آوردن پاسخنامه تکمیل شده از خارج جلسه، امحای ورقه و پاره کردن آن تخلف محسوب می‌شود.

از سویی دیگر بلعیدن، پاره کردن، پنهان کردن و عدم ارائه نت به مراقب و... یا هر عملی که موجب معدوم شدن نت تقلب شود تخلف محسوب می‌شود و دانشجوی همکاری‌کننده در انجام تقلب نیز مشمول تنبیهات قرار می‌گیرد.

نکات مهمی که دانشجویان باید به خاطر داشته باشند!

ترک جلسه امتحان بعد از رویت سوالات در 10 دقیقه ابتدای جلسه بدون برهم زدن نظم بلامانع بوده و تخلف محسوب نمی‌شود و به‌منزله حذف درس تلقی می‌شود؛ چنانچه دانشجویی در طول یک ترم دو بار اقدام به تقلب کند، به‌طوری که فاصله زمانی مناسب برای تشکیل جلسه درخصوص تخلف دوم و ابلاغ رای کمیته انضباطی به وی وجود نداشته باشد، محرومیت وی با اخذ تعهد به حالت تعلیق درآید و به درج نمره 0.25 یا حذف درس طبق آیین‌نامه اکتفا شود. بدیهی است در صورت تکرار تقلب، نسبت به تشدید حکم اولیه اقدام خواهد شد.

تقلب به صورت جایگزینی

فرستادن دیگری به جای خود در کلاس درس یا شرکت به جای دیگری در کلاس درس، شرکت به جای دیگری در امتحان؛ متخلف در صورت دانشجو بودن در واحد مربوطه یا هر یک از واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی به یکی از تنبیهات محکوم می‌شود.

نحوه برخورد با دانشجویان متخلف
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *